Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014

Smile Honey Locust crotchwood bowl

Enkele jaren geleden kwam Ik van een bezoek aan mijn oudste broer die ook in Canada woont en in die tijd vrij dicht bij mij, ze waren de bestrating aan het vernieuwen in zijn straat, en enkele huizen voorbij mijn broers huis hadden ze een Honey Locust verwijdert, maar er lag nog een stuk aan de kant van de weg, een crotch (splitsing) dat wel een mooi draaistuk kon worden, zo het werd in de truck geladen en ging Home with me .

Het is een soort boom die met de naam Valse Acacia gedoopt is, in het latijn, hier word hij Honey Locust genoemd voor de zoete peul zaad vrucht, de originele wilde boom heeft grote zware en dikke doorns overal aan de stam en takken, maar vooral aan de lagere stam en takken, houdt de klimmers echt wel weg

Honey Locust tree.jpg

Een afwijkende vorm zonder de doorns die soms voorkomt werd op grote schaal gekloond en geplant hier in de US en Canada op de plaatsen waar ze kunnen groeien, in plaats van de Iepen en Es die voordien veel gebruikt werden.

Deze schaal is zowat 40 cm bij 10 cm, Ik persoonlijk vind het mooi hout, word wel erg hard hout als het droog is, maar toch wel de moeite waard om te draaien vind Ik .

Honey Locust 1.jpg Honey Locust.jpg Honey Locust 2.jpg Honey Locust 3.jpg Honey Locust 4.jpg
    Laatst gewijzigd door Leo Van Der Loo; 06-06-15 om 19:26. Reden: grammar

Leo het wordt eentonig. Weer niets op aan te merken. Mooi hout, mooie klassieke vorm en heel goed afgewerkt.

Heel mooi hout Leo, de schaal ziet er ook vriendelijker ui als de boom.

Een mooie schaal Leo, rustige vorm met een mooie tekening in het hout. Wij noemen dat hier Gleditsia of (valse) Christusdoorn. Inderdaad keihard hout.
    Laatst gewijzigd door Nico Oosthoek; 06-06-15 om 08:39.

Senior Member
    Ingeschreven
    Aug 2014
    Mooie kom en mooie tekening in het hout, bedankt ook voor het verhaal.
    Ronny

Mooie schaal Leo. De boom op de foto lijkt mij de echte Christusdoorn of gleditsia. Het hout daarvan heeft een roze/rood/ooranje kleur, evenals jouw schaal. De pseudo gleditsia heeft niet die stekels. Na droging wordt het hout keihard met eennog hardere nerf. Van devalse christusdoorn heb ik onlangs bij Rick op het symposium in Zwolle een schaal voorgedraaid. Die is nu klaar. Ik plaats hem nog wel even op het forum om het verschil te laten zien.
    Vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Leo het wordt eentonig. Weer niets op aan te merken. Mooi hout, mooie klassieke vorm en heel goed afgewerkt.
    Dank je Wim , Ik zal proberen om het zo te houden (niets op aan te merken )

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronny63 Bekijk Berichten
    Mooie kom en mooie tekening in het hout, bedankt ook voor het verhaal.
    Ronny
    Thanks Ronny , getting your own wood from a tree gives you always something special about that happening.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rien 1 Bekijk Berichten
    Heel mooi hout Leo, de schaal ziet er ook vriendelijker ui als de boom.
    Dank je Rien , ja gelukkig wel

Forum Rechten