Waarom zou ik geen Japanse zaag kopen?

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Laatst bewerkt:

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Het eerste kende ik al van pagina 1 :D het tweede is best geinig maar wat oppervlakkig. Het wordt me ook niet duidelijk waarom Gyokucho zoveel beter is. RVS is natuurlijk mooi meegenomen.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/zagen/japanse-trekzagen?filter_34=140&

de Meiko is een zeer goed alternatief voor de Gyokucho, neem een zaag met een rugversteviging als je nog niet cht zeker vanjezelfbent en/ of een gemengde vertanding voor zowel schulpen als afkorten , geen ryoba die heeft boven en onder verschillende vertandingen aar je mee om moet leren gaan als je nog niet gewend bent aan trekzagen. Ze zijn vlijmscherp en kunnen je dan langs twee kanten ". bijten "
Met de Meiko heb je bovendien een zaag waar je van alles kunt zagen,niet alleen zwaluwstaarten.
Maar je kunt altijd bij Baptist om advies vragen, aardige mensen en echt een snoepwinkel voor houtbewerkers en nederlands sprekend .
 
Laatst bewerkt:

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/zagen/japanse-trekzagen?filter_34=140&

de Meiko is een zeer goed alternatief voor de Gyokucho, neem een zaag met een rugversteviging als je nog niet cht zeker vanjezelfbent en/ of een gemengde vertanding voor zowel schulpen als afkorten , geen ryoba die heeft boven en onder verschillende vertandingen aar je mee om moet leren gaan als je nog niet gewend bent aan trekzagen. Ze zijn vlijmscherp en kunnen je dan langs twee kanten ". bijten "
Met de Meiko heb je bovendien een zaag waar je van alles kunt zagen,niet alleen zwaluwstaarten.
Maar je kunt altijd bij Baptist om advies vragen, aardige mensen en echt een snoepwinkel voor houtbewerkers en nederlands sprekend .

Zie ik het verkeerd of versta ik jou verkeerd, maar die Meiko heeft op de foto te zien toch geen rugversteviging? Of bedoel je deze zaag gewoon als beter alternatief voor die Gyokucho? Ik ben nog niets aan het kopen. Eerst een tijdje rustig rondkijken. Dat vind ik meestal het leukste deel aan spullen kopen.

Daarnaast is naar baptist gaan helaas geen optie (4u rijden heen en terug).
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/zagen/japanse-trekzagen?filter_34=140&

de Meiko is een zeer goed alternatief voor de Gyokucho, neem een zaag met een rugversteviging als je nog niet cht zeker vanjezelfbent en/ of een gemengde vertanding voor zowel schulpen als afkorten , geen ryoba die heeft boven en onder verschillende vertandingen aar je mee om moet leren gaan als je nog niet gewend bent aan trekzagen. Ze zijn vlijmscherp en kunnen je dan langs twee kanten ". bijten "
Met de Meiko heb je bovendien een zaag waar je van alles kunt zagen,niet alleen zwaluwstaarten.
Maar je kunt altijd bij Baptist om advies vragen, aardige mensen en echt een snoepwinkel voor houtbewerkers en nederlands sprekend .
Lijkt veel op deze, alleen heet die "cross-cut". Maar ze zijn allebei "universeel"... :confused:

En NOG een Japansezagenshop met een Kataba 250mm...
 
Laatst bewerkt:

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
@deftone82

Ik had mijn reactie verandert.

Maar Baptist heeft een webwinkel die ook naar verzendt dusdaar kun je ook shoppen. ik vind het ook leuk om op internet te kijken naar wat er allemaal mogelijk en voorhanden is, dat is leuker dan werkelijk winkel in winkel uit e gaan.
En zo steek je een hoop op over de spullen, bij dictum in Duitsland heb je ook veel mooie spullen en dat zal net zo duur zijn om op te sturen denk ik . http://www.willyvanhoutte.be/nl/home bij jullie in belgie heeft ze ook maar niet zo uitgebreid als bj baptis of finetools in duitsland .
ik ken de leveranciers bij mjn zuiderburen niet :).
dus ik ben benieuwd wat jij hebt kunnen vinden .
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zal geen Ryoba meer kopen, maar wel een Kataba. De reden is dat ik de zaag overwegend voor afkorten gebruik. Bovendien zijn de kleine tandjes van de afkort kant veel gevoeliger voor schade dan de tanden voor schulpen. Je hebt uiteindelijk een zaagblad dat aan een kant versleten is en aan de andere kant bijna ongebruikt.
Voor het snel afkorten waar nauwkeurigheid minder van belang is gebruik ik een spanzaag met Japans blad. Deze zaag heel agressief en kan in snelheid wedijveren met een machine.
http://www.feinewerkzeuge.de/gestell.html
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik zal geen Ryoba meer kopen, maar wel een Kataba. De reden is dat ik de zaag overwegend voor afkorten gebruik. Bovendien zijn de kleine tandjes van de afkort kant veel gevoeliger voor schade dan de tanden voor schulpen. Je hebt uiteindelijk een zaagblad dat aan een kant versleten is en aan de andere kant bijna ongebruikt.
Voor het snel afkorten waar nauwkeurigheid minder van belang is gebruik ik een spanzaag met Japans blad. Deze zaag heel agressief en kan in snelheid wedijveren met een machine.
http://www.feinewerkzeuge.de/gestell.html

Ik vind juist de Ryoba ideaal om multiplex te zagen. Dwars op de nerf van de buitenste lagen met de fijne tanden, met de nerf mee met de grove tanden. 8-10 mm zaagt heel snel en met bijna geen inspanning. Wel heel erg goed uitkijken voor je vingers. Ik heb ook een dozuki en een kataba, en juist de kataba gebruik ik nooit. Het heeft meer met de tanden te maken dan met het type zaag. Dozuki is inderdaad ideaal voor afkorten. Al mijn Japanse zagen zijn van Bakuma, via http://www.feinewerkzeuge.de/gestell.html
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Het nadeel van een Japanse zaag (of andere zaag) die aan beide kanten zaagtandjes heeft, is dat ik me per ongeluk aan het bovenste deel kan bezeren.
Verder zijn het fijne zagen, die inderdaad soms lastiger zijn om recht mee te zagen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik heb eerst een goedkoop stanley fatmax trekzaagje gehad. Dit blad kan je ook rustig dubbel vouwen.
Nu heb ik een ryoba van Nokogiri Kobo, die ik voor al het nette zaagwerk gebruik. Dit omdat deze een van de weinige prof. ryobas zijn die ik en mooi vind, niet spontaan beginnen te roesten, en die een wisselbaar blad hebben.
Daarnaast heb ik enkele kleinere kataba's, van Daizo Mitsukawa. Oa een voor flush-cuts en diagonaal. deze hebben geen wisselbaar blad wat wel jammer is eigenlijk.

Het zijn trekzagen, in een onopgemerkt moment toch ff scheef duwen is knak. Daarom ff een tijdje oefenen met een aldi zaag ofzo is geen slecht idee. Kan je die daarna als lelijke zaag gebruiken als iets gewoon ff "door" moet.

de dunne snede geeft minder herrie en minder zaagsel, het gezaagde oppervlak is glad als een spiegel.
Een trekkende beweging geeft na enige oefening meer controle dan een duwende, zie het als een emmer water met gestrekte handen vasthouden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.