Waarom zou ik geen Japanse zaag kopen?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hm, ik zie inderdaad twee 'artikels'. Maar dan is de omschrijving niet echt helder...
Bedankt om me hier op te wijzen!

Dan blijft mijn verbazing stijgen dat je voor enkele euro's meer al een japanse zaag vindt bij Dieter Schmidt:
hier, hier en hier

daarnaast moet ik toch beter mijn ogen open gaan houden want blijkbaar niet alleen de beitels van de Aldi (Paul Sellers) maar dus ook de trekzagen van de Aldi of Lidl zijn wel te doen.

Al moet ik zeggen dat na enkele jaren Aldi-spul gekocht te hebben, ik er wat over ben. Ik geef tegenwoordig liefst wat meer uit voor een deftige machine/materiaal waar ik me na een tijd niet aan begin te ergeren.
 
Laatst bewerkt:

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Ik ben onervaren mbt tot de door jullie geroemde Japanse zagen, toch maar eens proberen! Tot nu toe heb ik steeds een westerse zaag gebruikt, 550 mm lang. Ook groot plaatmateriaal zaag ik met de hand, gaat vaak net zo vlot als mijn hand/tafel cirkelzaag pakken, afstellen, zagen, schoonmaken en opruimen...
Is zo'n japanner door de fijne vertanding en het dunne blad (bij juist gebruik) niet sneller bot dan een conventionele zaag?
Is dit iets voor mij als beginner met de Japanner?
Kappie
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
En waarom een westerse zaag? Gewenning. Werkt heel goed voor het grote werk ( dikkere planke, lang schulpen). Je kan er lekker de vaart achter zetten. Je kan ze zelf slijpen.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Wat is een st jozef zaag?

Vlaamse benaming voor handzaag
zaag1.jpg


Oftewel enkele illustraties uit een of ander testament:

foto_1268910127.jpg


jozef_timmerman.jpg


1306597-7dcd186f8ad72fc3f219e1d99a1fcfac.jpg
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
En waarom een westerse zaag? Gewenning. Werkt heel goed voor het grote werk ( dikkere planke, lang schulpen). Je kan er lekker de vaart achter zetten. Je kan ze zelf slijpen.

Daar gebruik ik ze inderdaad ook voor, maar ik was zoals in mijn eerste post staat, op zoek naar iets voor het fijnere werk.
En veel zagen in de lokale DHZ zaken zijn gehard (blijkbaar veel Japanse zagen ook) waardoor zelf slijpen niet kan...
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik had ooit een aldi/lidl (weet niet meer precies) Japanse zaag gekregen. Niet gek, eigenlijk verbluffend goed voor het geld, maar ik zaag toch liever met de Japanse zagen die ik bij Dictum heb gekocht. Ik heb dit setje:
zagen.jpg
de handgrepen heb ik vorig jaar vervangen (rechts nog een originele greep). Ik heb ze nu zo'n tien jaar maar ze zijn nog niet veel gebruikt; ik heb veel te veel zagen....

jan anton
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Ik heb m'n ryoba en reservebladen gekocht bij De Beeldhouwwinkel. Ik ben begonnen met 250mm bladlengte en 0,5mm dikte, die ze nu nog hebben is 265 en 0,6mm. Voor m'n gevoel veel stugger en makkelijker mee te werken dan het dunnere blad.

Ze gaan vrij lang mee maar ze worden natuurlijk langzaam botter en ik wachtte meestal te lang met het vervangen waardoor ik een hekel kreeg aan zagen tot ik weer een nieuw blad gebruikte.

Het nadeel van de Japanse zagen is dat je ze niet zelf kan slijpen. Daarom overwoog ik over te stappen naar oude Westerse zagen maar heb uit luiheid een lintzaag aangeschaft. Ik gebruik ze nu alleen nog als ik op jacht ga naar leuke takken. Zelfs een versleten ryoba zaagt met gemaak groen hout.

Ik had ook een Aldi zaagje gekocht om wat minder opvallend takken te zagen om mee te nemen maar dat was geen succes.
 
Laatst bewerkt:

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Nee, alleen stukken van afgevallen takken die op openbare grond liggen. Takken die al een tijdje liggen hebben meestal slaap wat een leuke tekening oplevert. Sommige gebruik ik om sieraden te maken, takken met een vork er in voor wat anders.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb ook twee Japanse zagen van de Beeldhouwwinkel. Leuke winkel trouwens. Al die blokken steen.

Mijn ervaring is:
Als ik een 'plakje worst' van een plank of balkje wil zagen omdat deze net 2 a 3mm te lang is, pak ik de Japanse zaag.
Maar voor al het andere zaagwerk pak ik toch steeds de westerse zagen. Maar dan wel de zagen die ik zelf scherp vijl.

Met name schulpen vind ik niet fijn om met mijn Japanse zagen te doen. Maar dit kan ook aan de zagen liggen, misschien heb ik de verkeerde tand zetting gekocht. Bij deze zagen weet ik niet wat nou schulpen en wat afkorten is.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooie taal dat Vlaams. Ik werk regelmatig met Belgen en regelmatig hebben die een woord of uitdrukking dat ik totaal niet ken. Mooi die verscheidenheid.

Maar eigenlijk is zo'n St. Jozefzaag dus een spanzaag? De handzaag zoals we die nu kennen is van veel latere datum dan het jaar 0. En een spanzaag is natuurlijk ook een idee. Die kan je zelf maken, drie houtjes en een touwtje. Zaagbladen heeft finetools.de. Maar die zijn misschien te grof. En dat is dan gelijk het probleem, spanzagen zijn prachtige dingen maar om de een of andere reden compleet uit de mode.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Ik heb ook twee Japanse zagen van de Beeldhouwwinkel. Leuke winkel trouwens. Al die blokken steen.

Mijn ervaring is:
Als ik een 'plakje worst' van een plank of balkje wil zagen omdat deze net 2 a 3mm te lang is, pak ik de Japanse zaag.
Maar voor al het andere zaagwerk pak ik toch steeds de westerse zagen. Maar dan wel de zagen die ik zelf scherp vijl.

Met name schulpen vind ik niet fijn om met mijn Japanse zagen te doen. Maar dit kan ook aan de zagen liggen, misschien heb ik de verkeerde tand zetting gekocht. Bij deze zagen weet ik niet wat nou schulpen en wat afkorten is.

Er zijn ook Japanse schulpzagen, zo te zien liggen die ook op de foto van JanAnton hierboven, je herkent ze aan de driehoekige tanden. Afkortzagen hebben 'rechte tanden' en die trouwens ook nog eens makkelijk uitbreken omdat ze dus nog dunner zijn dan het blad door de manier waarop ze gesneden zijn.

En het is erg onhandig om bijvoorbeeld met een Japanse afkortzaag zwaluwstaarten in te zagen.

En een lange zaagsnede helemaal zuiver recht krijgen is best een uitdaging, begin je uit de bocht te vliegen dan is corrigeren erg lastig en wil de zaag doordat ie zo makkelijk buigt een bocht door je hout heen maken.
 
Laatst bewerkt:

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Mooie taal dat Vlaams. Ik werk regelmatig met Belgen en regelmatig hebben die een woord of uitdrukking dat ik totaal niet ken. Mooi die verscheidenheid.

Daar zouden we een topic over moeten beginnen. ondertussen weet ik dat sommige Nederlanders het moeilijk hebben met woorden als:
- Remorque (aanhangwagen)
- Sjónk, sjink of hesp (ham)
- Poepen, heeft bij ons een ietwat andere betekenis als in nederland...geeft soms erg grappige edoch gênante situaties
- pistolet of sandwich
- gelei of confituur
- containerpark
- frituur (op vakantie: "Oh, daar waar ze patat bakken?")
- goesting
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Oei, daarvoor dacht ik ze o.a. te gaan gebruiken
Gaat prima, je moet alleen de juiste zaag er voor hebben. Japanse meubelmakers zijn meesters in het maken van dat soort verbindingen en die gebruiken alleen maar Japanse zagen . Je moet je manier van werken aanpassen. Ik zweer bij Japanse zagen, je moet alleen met wat meer gevoel gaan zagen, niet forceren en de zaag het werk laten doen. Dus ook zwaluwstaarten, google op japanes dovetails en je ziet een hoop informatie ove welke je het beste kunt kopen
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Man, ik leer hier ieder uur iets bij!
Blijkbaar is 'Ryoba' geen merknaam, maar een type van japanse zaag. Nl eentje met aan twee kanten tanden!
En elke kant is blijkbaar geschikt voor ander soort zaagwerk, eentje voor schulpen, andere voor af te korten. Dat moeten we dus hebben!
NU kan ik al iets gerichter op zoek.

Op aanraden van H.Katan enkele filmpjes bekeken en toevallig spreekt men in beide filmpjes van het merk Gyokucho...alleen vind ik dat precies nergens in een Europese online shop...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.