Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: split nuts

split nuts

Hallo mensen,

Ik heb op de vrijmarkt een mooie oude kapzaag gekocht, helemaal compleet en gaaf. Alleen een klein probleempje; het handvat heeft iets speling. De bouten heb ik proberen aan te draaien, maar de ene kant draait even hard mee als de andere. Nu kan ik het natuurlijk zo laten, maar ik wil het eigenlijk wel goed hebben. Weet iemand een manier om die bouten los te krijgen? Anders moet ik ze vernielen en nieuwe kopen. Weet iemand waar ik ze kan kopen? In Nederland? En wat is de Nederlandse benaming ervoor?

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Re: split nuts

Ik vermoed dat je het over een gleufmoer hebt. En naar ik vermoed is zowel de bout als de moer verzonken. Dan vermoed ik verder dat jouw bout een schroef is met een gleuf. Voor de gleufmoer kan je een stukje plaatstaal nemen dat een dikte heeft die in de gleuf past. Maak een strip die zo breed is als de diameter van de gleufmoer. Vijl in het midden van een einde een groef van 2 á 3 mm diep en zo breed als de schroefdraad-diameter. Met een tang kan je de strip als een soort schroevendraaier gebruiken.
    Mocht ik het mis hebben met m'n vermoedens dan zouden wat foto's helpen.
    Succes.

Als het qua maat toevallig goed uitkomt, kun je ze via internet bestellen.
    Onder op deze pagina: http://www.fine-tools.com/fuchs.htm staan bijvoorbeeld losse boutjes voor handzagen, inclusief de afmetingen.
    Nadeel is natuurlijk relatief hoge verzendkosten omdat de boutjes zo goedkoop zijn. Maar als je toevallig binnenkort nog iets anders nodig hebt dat ze daar verkopen....

Ja, dat zijn ze inderdaad, die bedoel ik. Ik zal eens kijken wat ik ermee ga doen. Misschien koop ik ze daar, misschien vind ik een metaalbewerker bereid om ze voor mij te maken.

Ik zat ook al te denken om een geheel nieuw handvat te maken voor de kapzaag, mischien kan ik dan de oude weer gebruiken.

In ieder geval bedankt voor de tips, en mocht iemand een Nederlands adres tegenkomen, dan hoor ik dat graag.

Attached files

Forum Rechten