Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010

Boor- en schroefmachine

Voor wat zwaarder boor- en schroefwerk ben ik op zoek naar een machine die mijn Festool CXS kan aanvullen.
    Ik twijfel tussen volgende machines:

* Festool PDC18
    * Festool C18
    * Milwaukee M12CPD

Ik heb een heel aantal machines van Festool en ben er zeer tevreden over.
    Ik heb ook een slagschroevendraaier van Milwaukee en deze is ook heel goed.
    2 toestellen hebben ook een klopfunctie, omdat dit amper duurder is dan dezelfde machine zonder.
    Zijn er mensen die ervaring hebben met 1 van bovenstaande machines?

Jep! Ik heb de pdc. Dit is echt een beer van een machine. Behoorlijk sterk. Ik heb de 5,2 ah accus erbij op een dag met veel schroefwerk (lees: de hele dag 6x120 schroeven en voorboren) moet ik 2 keer de accu wisselen. Bij mij bosch gsr 18v zou dit met de 4.0 zo'n 4 á 5 keer zijn geweest. Ideaal vind ik vooral de verwisselbare koppen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Den Deze Bekijk Berichten
    Voor wat zwaarder boor- en schroefwerk ben ik op zoek naar een machine die mijn Festool CXS kan aanvullen.
    Ik twijfel tussen volgende machines:

* Festool PDC18
    * Festool C18
    * Milwaukee M12CPD

Ik heb een heel aantal machines van Festool en ben er zeer tevreden over.
    Ik heb ook een slagschroevendraaier van Milwaukee en deze is ook heel goed.
    2 toestellen hebben ook een klopfunctie, omdat dit amper duurder is dan dezelfde machine zonder.
    Zijn er mensen die ervaring hebben met 1 van bovenstaande machines?
    Ik heb de niet-slag-versie van de Milwaukee. Volgens mij op het slag-mechanisme na, exact dezelfde machine. Ik ben maar een thuisklusser, maar ik ben er erg tevreden over. Erg sterk (kwa aandraaimoment), niet te zwaar of lomp en de acculadingen lijken eindeloos.

Ik heb zelf de M12CDD, dus de CPD maar zonder de klopfunctie. Toen ik deze kocht was het prijsverschil tussen de CDD en de CPD nog groot. Ik ben er erg tevreden over. Absoluut sterk genoeg en een robuust apparaat. Gaat ook erg lang mee op de accu's. Ik hou wel van Festool, maar zou niet het dubbele van de Milwaukee betalen voor een Festool. Kijk ook eens in dit topic.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Ik denk ook dat ik voor de Milwaukee ga opteren.
    Tegenwoordig ben ik veel aan het werken met de kleinere machines (Festool CXS en Milwaukee M12 slagschroevendraaier) en liggen mijn grotere machines stof te happen.
    Ook de prijs is een groot verschil
    Alleen spijtig dat er in mijn omgeving niet zoveel Milwaukee-dealers zijn.
    Ik heb er 2, maar die vragen beiden de adviesprijs voor deze machine.
    Bij Toolnation zit ik bv bijna 60€ goedkoper (en zit er nog eens een Wera bitset bij)

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Festool PDC18

Schroeven 10*300 geen problemen mee en draait 3700 toeren denk ik, super om meet te boren ook!

bert

Als je al een feston accu machine hebt dan is het misschien verstandiger om ook van festool een ander model te kopen zodat je de accu's op beide kunt gebruiken.
    Nu weet ik dus niet of dat met de modellen die jij in gedachten hebt ook kan.
    Nog wel even een opmerking, als ik jou was zou ik zobiezo voor een slagschroevendraaier gaan. Heb er laatst 1 van panasonic gekocht (zelfde verhaal, had al een boor/schroefmachine van hun, zocht iets zwaarders) Maar wat een power zit er in die machine. Dikke bouten draai je zo aan. Wielmoeren van de auto kan ik er zelf mee losdraaien.... Zeker aan te raden

een 12v slagschroeven draaier is ideaal. compact en sterk genoeg. ja ze zjin iets langzamer met schroeven draaien, maar mijn kleine dochter van 7 kan met 1 hand een 120x6 draaien in douglas zonder dat ze de controle verliest. Ik merk dat mijn arm niet moe is na een dagje boven je hoofd werken. De accu's zijn redelijk goedkoop en gaan lang genoeg mee. En ze zijn niet duur. Al met al een ideaal maatje voor bij je gewone schroef/boor machine. Niet geschikt voor alle klussen,. Maar als je hem hebt zul je hem vaker gebruiken dan dat je had gedacht doordat hij in de toolbox zit...

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Ik heb reeds een 12V slagschroevendraaier (ook van Milwaukee).
    Als ik de CPD zou kopen dan heb ik 4Ah batterijen, dewelke compatibel zijn met deze slagschroevendraaier.
    Deze zorgen er ook voor dat zijn koppel van 135nm naar 158nm gaat met deze batterijen, dus als ik dat beetje kracht mis met de 2Ah dan kan ik nog altijd naar de 4Ah grijpen
    Van de 18V reeks van Festool heb ik nog geen batterijen en ik ben ook niet van plan om veel 18v-machines te kopen van Festool.
    Alleen heb ik de indruk dat de PDC nogal log oogt.
    Heb hem in de winkel ook al vastgehad, maar steeds zonder de batterij (tegenwoordig stelen ze veel Festool-stuff in de winkels).

Als je al accu's hebt, dan kun je ook een losse M12CPD kopen. Of zelf via Ebay er 1 uit Amerika halen. Dat is waarschijnlijk, zelfs met porto en invoerkosten, het goedkoopst. Zoek dan op het Amerikaanse model: Milwaukee 2404

Forum Rechten