Legplank met hangroede bevestigen aan plankenwand

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Voor een kennis moet ik een hele wand bekleden met steigerplanken. Aan deze wand moeten twee "legplanken" komen, met aan de onderzijde nog een stuk steigerbuis. De bedoeling is om hier kleding op te leggen en onder te hangen.

Ik had zelf gedacht om deze hele plankenwand met een of meerdere keeplatten aan de bestaande muur te bevestigen. Ik zou alleen graag de beide legplanken blind bevestigen, dus zonder extra ondersteuning. Ik weet echter niet of dit wel mogelijk is. Iemand van jullie een idee?

Zoiets moet het ongeveer worden:

wand.jpg

- - - Updated - - -

Oh ja....de legplanken worden ongeveer 50cm diep
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Uitkragingen bestaande uit hout-hout zijn lastig te realiseren zonder verstevigingen zoals schoren of kolommetjes.
Er bestaan speciale onzichtbare schapdragers die je in de achterzijde van de planken kunt inboren en met bouten aan de muur kunt bevestigen.
Er zijn losse versies en strippen met pennen eraan gelast (zie fotos).
Maar die moeten maar 10 cm ingeboord worden en dat is wel weinig bij planken van 50 cm. En de planken dienen dan tenminste 20-24 mm dik te zijn.
Ik begrijp dat de planken 50 cm diep moeten zijn ivm. de kledinghangers die eronder aan de stang worden opgehangen.
Kun je de kledingstang niet weerszijde voorzien van een kolommetje van hetzelfde materiaal, zodat deze op de grond afsteunen en zodoende de plank ondersteunen?
En hoe zitten de steigerplanken aan de muur vast? Tpv. de legplanken moet een deugdelijke verbinding gemaakt kunnen worden.
28333904x.jpg
95447_ophang_1.jpg
 
Laatst bewerkt:

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Neel

dat gaat niet lukken. die gegalvaniseerde steiger pijpen zijn al 20kg voor zo'n klein stukje (tenzij hij de aluminium neemt) en dan hangt er nog niks aan, of op

Zonder ondersteuning van boven of beneden gaat dit niet lukken, zeker niet bij een 500mm overhang

ps hebben die stijgerpijpen een niet te groote doorsnede voor klerenhangers?
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Is het geen idee om de legplanken op voornoemde manier te bevestigen en te schoren met staaldraad voor de ruige/industriële look?
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Beetje tegenstrijdige wens: wel stijgerbuizen willen, maar geen zichtbare constructie. Gewicht 20kg en dan ook nog die planken van 50 cm breed! Dat staaldraad vind ik wel een aardig idee, maar gaat dat wel houden als je er ook nog kledingstukken aan gaat hangen? Totaalgewicht per rekje wordt al snel 100 kg. Straks komt je hele wandje naar beneden.

De metalen liggers op de tweede foto zijn voor zo'n hol plankje van Ikea oid. Dat houdt niet veel.

Als het echt onzichtbaar moet: een metalen frame aan de muur geschroefd (over pakweg de hele hoogte) met daaraan gelaste liggers zoals op de foto's boven. Planken eroverheen en dan de buizen met planken.
 
Laatst bewerkt:

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
BTW, zo'n stukje steigerbuis weegt toch geen 20kg. Wat ik er van op het www kan vinden zit een normale steigerbuis zo ronde 3kg/pm.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Wat ik alleen wilde aangeven met de voorbeelden van de onzichtbare schapdragers, dat die wel bestaan, maar ongeschikt zijn voor de hier bedoelde planken.
De planken zijn te groot, te zwaar en te dun als er ook steigerdelen voor worden gebruikt. Daarnaast moet de muur sterk genoeg zijn. De verankering in de muur is in veel gevallen de zwakke schakel.
Andere (=enige) optie is het steunen van de planken. Dit kan zoals ook door anderen gemeld door afschoren, ophangen of kolommetjes te plaatsen eventueel in combinatie met de kledingstangen.
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Wat ik alleen wilde aangeven met de voorbeelden van de onzichtbare schapdragers, dat die wel bestaan, maar ongeschikt zijn voor de hier bedoelde planken.
Helemaal mee eens, maar een zware versie van dit principe lijkt me wel geschikt. Een beetje zoals ze tegenwoordig ook wc-potten aan de muur hangen dmv. een extra wandje met daarachter een stalen constructie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.