Afzuiging ondergronds

RayVa

Nieuw lid
26 dec 2012
18
0
Steenbergen NB
Beste allemaal

ik heb al veel studie gedaan naar de beste methode voor het afzuigen van houtstof, en ik zie dat metaal als buis de voorkeur heeft boven pvc. Toch heb ik mogelijk probleem met metaal zoals ik het wil gaan toepassen, namelijk ondergronds. Ik bouw nu mijn nieuwe werkplaats, een extra stuk aan m'n garage, en ik wil de zaag/freestafel (Hammer B3) in het midden van de ruimte zetten. Ik wil de afzuiging niet onder het dak hebben, want daar komt een loopkat (makkelijk met zware werkstukken). Dan zitten de buizen in de weg, ik wil dus ondergronds! Onder de betonvloer door. Maar metaal roest! Ik wil daar dus wel kunststof gebruiken.

Ik denk zelf aan PVC of PÉ buizen diameters 125, onder de betonvloer en dan aan weerszijde met 2x 45 graden bochten omhoog door de vloer. Vanaf daar ga ik met metaal verder. Moet ik de buis nog steeds aarden als deze ondergronds ligt? Kan /moet ik de buis aarden door deze te verbinden met het wapeningsstaal of een aardpen in de grond slaan? Eventueel in de groepenkast het staal ook aarden? Of hoef ik PE niet te aarden, dat lees ik ook wel eens?

ik vraag me af, heeft iemand dit al eens gedaan? Wie heeft ervaring met ondergrondse afzuigbuizen? Of is er iemand met bruikbare tips?

Ik zal zsm wat foto's posten van de bouw van de nieuwe schuur/werkplaats. De vrouw start komende maand, maar zal wel enige tijd duren voordat het klaar is.

Bedankt voor alle bruikbare tips.
Raymond
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Voor zover ik weet hoef je PE niet te aarden dit geleidt van zichzelf geen stroom. Ik weet niet of dooor de wrijving statische electriciteit ontstaat, maar ik kan me indenken dat zelfs dan niet geaard hoeft te worden. De buis ligt immers in een zandbed toch?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Als de buis ijzer op ijzer is aangesloten op de afzuiging dan is die via dat apparaat geaard. Je kan niet zeggen de buis loopt door de grond dus hij is geaard. Je weet pas of je moet aarden als je de weerstand hebt kunnen meten met zeer gevoelige apparatuur, als ik het goed heb onthouden moet dit minimaal onder de 160ohm liggen. Het verschilt per gebied hoe diep je moet gaan, maar ga er maar vanuit dat je het gewoon moet aarden of de bestaande PE gebruiken tenzij de pen ver van je werkplaats is.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Ik bedoelde niet te zeggen dat aarden niet nodig is omdat de PE buis door de grond ligt. Het ging mij om de geleiding van een PE buis, die is 0 (misschien ontstaat er statische electriciteit)

Je zou inderdaad moeten aarden wanneer je bovengronds een stalen buis gebruikt en ondergronds een PE buis. Dit omdat alleen 1 gedeelte geaard wordt via de afzuiginstallatie (vanuitgaande > afzuig-stalen buis-PE-stalen buis) Het laatste gedeelte zal dan waarschijnlijk geaard moeten worden.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Onze oude werkplaats had vroeger ook ondergrondse afzuiging.
Er liepen twee kanalen die waren afgedekt met planken waar de buizen in liggen.
Dit heeft vroeger nooit problemen opgeleverd.

Het enigste nadeel is als de buis ligt dan ligt die dan ook daar, je kunt niks meer veranderen.

mvgr hans
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Staat de afzuiger dan weer op de vloer? Dan gaat het laatste stuk buis weer verticaal omhoog. Ik vraag me af of er dan niet steeds meer zaagsel onderin de buis blijft liggen.
 

RayVa

Nieuw lid
26 dec 2012
18
0
Steenbergen NB
Een geul met een plank erop:confused:, nooit aan gedacht, maar om eerlijk te zijn lijkt me dat niks, blijft toch altijd een "hobbel" lijkt me. Als je karren hebt wordt dat toch steeds een irritatie als je eroverheen rijdt. Ik wil hem echt helemaal onder de vloer. De electra komt in een mantelbuis ernaast. Ik heb daar 220 en 380v nodig die meteen de afzuiging schakelt. Ik ga namelijk naast m'n zaagtafel meteen een bovenfrees in de uitlooptafel inbouwen. En natuurlijk permanent 220 voor eventuele aandrijfrollen van de grote frees. Ik maak daar een aantal stopcontacten net boven de grond, zodat ik geen kabels over de grond heb lopen.

@ Bijtel, wat bedoel je met zaagsel onderin de buis? De afzuiging staat inderdaad op de betonvloer. Nu loopt de slang ook over de vloer, en daar blijft niets in achter? Mis ik iets in mijn gedachtegang? Ik wil de rest van de metalen buizen wel via de wanden laten lopen, want ik wil straks ook m'n vlakbank en boormachine aansluiten op afzuiging. Nu moet is steeds de slang omzetten. Ook een aansluiting voor in de toekomst een lintzaag. Ik dacht ook aan zo'n veegluik. Die zuigt dan toch ook van beneden naar boven? Iemand die dit gebruikt. Lijkt me handig, maar is het dat ook?

Maar ik weet dus dat ik moet aarden, al is het maar voor de zekerheid. als ik dat doe zoals ze in de USA doen, met een koperdraad eromheen, en dan aan de machine en aan de metalen buis, is dit dan voldoende? De Amerikanen hebben namelijk geen 380 zoals wij. De machine is geaard via de aardpen in de meterkast, dus dat zou voldoende moeten zijn??
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Heb je nu een slang 125? Dan is dat praktisch hetzelfde. Als daar geen zaagsel in blijft liggen, dan is mijn vrees onterecht :)

Zo'n veegluik is wel handig ja.

Aarding kan je uit een wcd halen. Gewoon de groengele draad een stukje verlengen, een kabeloog erop knijpen en met een parkertje vastzetten op de buis (of op een andere manier).
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Hoe staat het inmiddels met de afzuiging ondergronds?
 
Laatst bewerkt:

RayVa

Nieuw lid
26 dec 2012
18
0
Steenbergen NB
Hij ligt er, maar nog niet aangesloten, de bouw is vorig jaar afgekomen maar door ziekte heb ik weinig tijd in de werkplaats kunnen steken. Helaas.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.