Blad voor keukenbar: frezen of niet?

Boris

Nieuw lid
3 mei 2010
3
0
Heren houtbewerkers,

Ik heb bijna een complete renovatie van mijn woning afgerond maar heb iets voor het laatst bewaard waar ik maar niet uit kom: tussen de keuken en woonkamer heb ik een afscheiding van glasblokken neergezet (2 blokken breed, samen ongeveer 18cm dik) waar ik een soort van barblad op wil zetten, plus een zijwand die ik in het vloerbeton wil verankeren. De panelen moeten beide afgeronde randen krijgen.

Nou zijn er twee opties:
- Blad massief maken en afronden met een frees (moet ik kopen, mee oefenen, etc.)
- Blad aan de randen afwerken met kantlijsten die afgerond zijn, kant en klaar te koop

Ik heb twee houthandels gemaild met een duidelijke beschrijving van wat ik wil, inclusief maten, maar die hebben niet eens gereageerd. Ik vermoed dat ze hun neus ophalen voor zo'n klein zaag- en freesklusje.

Als ik een MDF blad en kantlijsten nemen dan is het een kwestie van lijmen, schuren en schilderen. Is dat vloeken in de kerk of een acceptabele oplossing? :mrgreen:
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Boris,

Als jij al een hele woning hebt gerenoveerd, dan begrijp ik niet goed dat je deze laatste klus niet zelf aankan.
Met de handschaaf en schuurblokje/papier kun je zelfs een ronding maken aan een latje wat op de panelen wordt gelijmd. Zelf al is het op mdf ( was ooit ook hout voor het grootste gedeelte)
Je hoeft niet persé naar de bovenfrees te grijpen, ouderwets handwerk was vroeger ook het enige.
Misschien dat Hubert je verder kan helpen, anders mag je mij een pb-tje sturen.
Als je er via dit forum niet uit komt dan weet ik het ook niet meer :)

Kor
 

Boris

Nieuw lid
3 mei 2010
3
0
Kor,

Het is niet zo dat ik het niet zal kunnen, maar meer dat ik een neurotische perfectionist ben :p Ik heb muren opgezet (wel laten stuccen), leidingwerk gedaan, de hele badkamer inclusief tegelwerk gedaan, eiken vloer gelegd, radiatoren opgehangen en aangesloten, zelf drempels gemaakt (die heb ik afgeschuind op de zaagtafel) en ga zo maar door.

Maar... ik weet ook dat hout werkt en ik weet dus niet of het aan te raden is om de randen van een blad bijvoorbeeld met een ander soort hout af te werken dan het type hout van het blad zelf. In vuren en grenen is veel meer afwerkspul te vinden dan in MDF, maar ik wil liever een MDF blad dan zacht grenen. Ook hoor ik graag van vakfreaks of het uberhaupt aan te raden is om het zo te doen, of dat je beter het blad zelf kunt (laten) frezen. Desnoods kies ik voor dezelfde oplossing als met de drempels: afschuinen op de zaagtafel.

Enfin, misschien maak ik het mezelf ook wel te moeilijk en moet ik het gewoon gaan proberen :lol:

Dank voor de reactie in ieder geval

Boris
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
MDF frezen is niet moeilijk aangezien MDF makkelijk verwerkbaar is, en dan heb je in principe weinig ervaring nodig, behalve dan dat je moet weten waar je mee bezig bent.

Verder heb je geen duur gereedschap nodig zoals eerder gezegd, afronden kan heel makkelijk met handgereedschap.

Of het een acceptabele oplossing is, is toch aan jou. MDF kan als het goed afgewerkt is zeker mooi zijn.
 

Boris

Nieuw lid
3 mei 2010
3
0
Ik heb de knoop maar doorgehakt en voor een leuke prijs een Dewalt bovenfrees in de UK besteld. Inclusief verzending komt dat op het dubbele van de prijs van een vaag Chinees fabrikaat dat onder een huismerk van Toolstation wordt verkocht. Nu nog een degelijke afrondfrees erbij en aan de slag ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.