Hoe kruisende balken "in het zicht" verbinden

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Hallo,

Leuk forum, als Doehetzelver raar dat ik dit nu pas vind!

Ik wil in de tuin een overkapping bouwen met een plat, licht hellend (8 graden) dak, vanaf 15 graden mag het pas een lessenaarsdak genoemd worden, heet 8 graden ik dan gewoon plat?
Mijn vraag is echter als volgt, over de staande palen komt een draagbalk (200x70), daarop "gordingen" (145x40) waarop het dakbeschot dan weer komt. De gordingen moeten de draagbalk kruisen, zo komt er een oversteek van 40 cm. De gordingen wil ik enigszins inzagen zodat het geheel minder dik wordt. Vanaf de onderkant blijft het zichtwerk, ik wil dus niet met metalen hoekverbinders, gripankers e.d. aan de slag. Het mooiste zou zijn iets met een wigje of zo, de bedoeling is dat de dakconstructie zo bestand is tegen opwaaien.
Dus samengevat: Hoe verbind ik twee kruisend balken mooi, waarbij de onderste niet ingezaagd wordt.
Hopelijk snappen jullie mijn vraag ....

Kappie
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Kijk eens naar Pitzl aluminium zwaluwstaart verbinders HVP.
Te koop in diverse uitvoeringen, ook met borgschroef tegen opwaaien.
Te koop bij http://www.houtbewerkingswinkel.nl/category/271-zwaluwstaartverbinder.aspx of http://houtweb.nl/zwaluwstaartverbinders
02_pitzl.jpg
zwaluwstaartverbinder-6.jpg
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Deze methode lijkt me niet ideaal voor de oversteek.
Reden: Tegen afschuifbelasting is deze verbinding in principe goed bestand, maar tegen buigmoment van de oversteek veel minder goed. Of ""minder goed"" hier betekent ""niet goed genoeg"" hangt ook af van de belastinggrootte natuurlijk. Als de oversteek is bedekt met pannen en ook een goot draagt, zou ik twijfels hebben.


En ipv de gordingen te delen, de draagbalk delen lijkt me constructief ook niet geschikt.


Maar ik ben een amateur.

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Lijkt mij idd niet geschikt voor een overstek, ik zou er pas op durven staan, als er 18 mm underlayment als dakbeschot op ligt wat aan de bovenzijde de trek kan opnemen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Idd gewoon het beschot zo vormgeven dat er afdoende verankering is om de trek uit het moment op te nemen. Met 18mm kun je best een aardig overstekje maken.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Kijk eens naar Pitzl aluminium zwaluwstaart verbinders HVP.
Te koop in diverse uitvoeringen, ook met borgschroef tegen opwaaien.
Te koop bij http://www.houtbewerkingswinkel.nl/category/271-zwaluwstaartverbinder.aspx of http://houtweb.nl/zwaluwstaartverbinders

Wow, echt heel mooi, ik kende deze oplossing niet! Het zou kunnen idd vanwege underlayment als beschot, maar ...
Per kruising heb ik er dus twee nodig samen ong. €30, maal 14 gordingen maakt €420,00 ...

Iemand meer goede ideeën ?
Ik hou me graag aanbevolen!
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Wat een taalfout bij houtweb....
Je bedoelt ingefraisd ? :)

Hier een afbeelding van een geslaagde overkapping. Het is niet zichtbaar hoe de kruisende balken zijn verbonden, ik wil het ook geen metalen houtverbinders vanuit de andere kant zien... de gordingen mogen wel enigszins worden ingezaagd (geen halfhoutverbinding maar een kwarthoutverbinding?) maar dan, een lange houtdraadbout van bovenaf?

KapPlusVergroting.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als je het mooi wil doen moet je gewoon de ligger tot 100 mm inzagen. Dan zaag je de gordingen 45 mm in. Je moet zorgen dat de nesten strak pas zijn. Dan kan je het kruispunt vast zetten met een grote draadnagel tegen afschuiven. De onderzijde van de ligger kan dan nog steeds de trek opnemen. Daarna gebruik je het dakbeschot om de trek bij opwaaien op te nemen. Gewoon het dakbeschot over de lengte van de ligger om de 100 mm kruislinks afspijkeren. Mooi ,simpel en sterk.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Bij het voorbeeld wat je plaatst zijn de balken gestapeld, dus niet op dezelfde hoogte als in je eigen plan. Bij bouwkundige oplossingen begint het m.i. altijd met het maken van een goede tekening. Dan zie je pas wat het probleem is en in welke richting je een oplossing moet zoeken. Zo is het gissen.
 

tuoh

Oud hout
Zoek het niet te ver hier, gewoon de gordingen op de ligger plaatsen zoals hierboven op de foto en zet elke gording vast met twee "steeknagels" dat zit echt muurvast hoor. Houtverbindingen worden hiet nooit toegepast.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Stapelen is inderdaad het simpelst, maar je zit soms met een maximale dakhoogte. Als je dan wil stapelen moet je caravan lager worden. Ik neem aan dat er een reden is voor de gekozen werkwijze.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
En tuoh, met alleen twee steekspijkers bestaat er een grote kans, dat na de eerste najaarsstorm je dak in de tuin van de buren land. Ik zou de balken dan voorzien van opwaaiankers.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
... Vanaf de onderkant blijft het zichtwerk, ik wil dus niet met metalen hoekverbinders, gripankers e.d. aan de slag. Het mooiste zou zijn iets met een wigje of zo, de bedoeling is dat de dakconstructie zo bestand is tegen opwaaien...

... Ik zou de balken dan voorzien van opwaaiankers.

En dan ben ik weer terug bij af, het leek zo'n simpele vraag.
Is er een manier om kruisende balken "mooi" te verbinden waarbij de bovenste bestand moet zijn tegen opwaartse trekbelasting?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Daar gebruik ik constructieschroeven voor, worden ook wel tellerkop schroeven genoemd. Van boven af er in draaien, wel voorboren, eventueel de kop iets laten verzinken. Werkt razendsnel en is bijzonder stevig. Niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk. Overigens werken de door Tuoh genoemde steekspijkers (spijkers, geen spijkertjes.....) ook prima. Onder een goede hoek geslagen is dat oersterk, hoewel je zou verwachten van niet. De spijkers moeten dan wel kruisen, dus onder tegenovergestelde hoek geslagen worden. Vroeger altijd zo gedaan en alles wat ik gezet heb staat nog steeds.

Succes!!

Groet, Rob.
 

tuoh

Oud hout
Als je toch opteert voor een relatief plat dak kan je ook de constructie iets anders aanpakken. Zaag bij de gordingen telkens een spie af van de halve lengte en ongeveer 40 à 50 mm dik, klap deze over en spijker de spie op het achterste gedeelte van de gording. Je krijgt dan een afschot van 80 à 100mm op de volle lengte van de gording zonder bijkomend hout nodig te hebben als vulling. Nu heb je een uitvulling voor je dakvlak zonder de gording te verzwakken, deze blijft in het midden namelijk zijn oorspronkelijke hoogte houden, en dus ook zijn volledige sterkte. Terzelfdertijd zorgt de verjongde voorzijde voor een minder log geheel dat ook nog eens makkelijker vastgezet kanb worden op de ligger. Met steekspijkers, of schroeven, zoals Rob hierboven al aanhaalde.

Je kan de kop van elke gording nog eens bijkomend verjongen langs onder en deze deels blind inwerken in de ligger (zie schets) zo word het nog makkelijker om één en ander vast te zetten, terwijl de ligger niet verzwakt word door de uitsparingen die maximaal 1/3 van de houtdikte (van de ligger) mogen uitgehakt worden.


Scan2.jpg
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Iedereen hartelijk dank voor de antwoorden.
Tuoh in het bijzonder dank voor je duidelijke antwoord en de schets. Zo ga ik het uitvoeren, i.c.m. de "tellerkopschroeven van Rob".
Kappie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.