Zaagtafel: Bosch GTS10 XC of Mafell Erika

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik heb mijn machine hier in Tongeren gekocht (Jageneau). Er was toen een actie van Bosch. (maar het was toch meer dan 1100 euro hoor)

een paar foto's van de keuken :
IMG_3751.jpg IMG_3753.jpgIMG_3756.jpg
 
Laatst bewerkt:

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Mga1600,
ik heb zelf een GTS10XC van Bosch. en ik kan je bevestigen, prima machine.
Had eerst ook met het bijgeleverd zaagblad gewerkt, maar al snel begon het blad zo nu en dan een korte slinger te geven. Dus heb ik zeer snel het zaagblad vervangen. Het origineel zaagblad is van het type "Optiline Wood". nadeel van dit zaagblad is het ongedempt is (veroorzaakt soms een paar slingeringen waardoor de cut niet mooi is en maakt veel lawaai - Chinese bucht) . Door er een "Top Precision best for wood bestelnummer 2 608 642 102" op te zetten (Italiaanse makelij ;-) ) ga je veel naukeuriger en veel stiller zagen. Let wel, deze heeft een tand van 2.3 ! dus de spie zeker niet vergeten.

Heb er mijn keuken mee gemaakt in vol-eik en heb er geen dag spijt van.
Heb wel de tranporter op wielen bij gekocht (GTA60W) is echt een must hoor en het laat toe om de machine met minder plaats weg te zetten.

Jos

Beste Jos, bedankt voor de tip van het zaagblad, daar ga ik zeker wat mee doen!

Over dat onderstel met wielen, ik heb het gezien (op YouTube) en het ziet er prachtig uit...zou het ook willen hebben, alleen ben ik bang dat ik d combinatie net niet door mijn deur naar buiten kan rollen. Zou je eens willen meten hoe breed het geheel (zaagtafel met onderstel) is? Steekt het onderstel in de breedte nog voorbij de zaagtafel in "rijklare" toestand?
Mijn doorgang is 77 cm. Gaat dat passen?

Dank je alvast voor de moeite!
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Bedankt voor de apreciatie.


Het onderstel is niet breeder dan de machine, maar 77cm is krap... oppassen met de uitschuifbare steun en zorg dat de langsgeleider van de tafel is afgenomen.

Betreffende het zaagblad, de zaagbladen van Freud (is als ik mij niet vergis deel van Bosch nu) zijn zeer goed. Hun demping maakt dat de snijlijn mooi is en de machine veel rustiger loopt.
De Top Precision van Bosch komt bijna zeker van Freud en zijn ong 50% duurder dan de gewone, maar de chinese versie klinkt ook als een gong.
Ik heb op de forum van Bosch duitsland een heel relaas geschreven over wat ik vind als "voor verbetering vatbaar", maar je mag dergeljke machines uiteraard niet vergelijken met een Robland. (zijn ook ettelijke malen duurder ...) en het lijkt een waslijn negatieve items, maar ze zijn bedoeld om de machiene nog te verbeteren

Meer info (in mijn beste duits he..) https://www.bosch-professional.com/de/de/community/category/gts10xc-und-dado/275020-t/p2


En zo ziet de binnenkant er uit voordat ik de deuren heb aangehangen (ps : niet kijken naar de rommel, we hadden de keuken al in gebruik nog voordat de deuren er aan hingen)
IMG_2704.jpgIMG_3496 (Medium).JPG
 
Laatst bewerkt:

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Het onderstel is niet breeder dan de machine, maar 77cm is krap... oppassen met de uitschuifbare steun en zorg dat de langsgeleider van de tafel is afgenomen.

Betreffende het zaagblad, de zaagbladen van Freud (is als ik mij niet vergis deel van Bosch nu) zijn zeer goed. Hun demping maakt dat de snijlijn mooi is en de machine veel rustiger loopt.
De Top Precision van Bosch komt bijna zeker van Freud en zijn ong 50% duurder dan de gewone, maar de chinese versie klinkt ook als een gong.
Ik heb op de forum van Bosch duitsland een heel relaas geschreven over wat ik vind als "voor verbetering vatbaar", maar je mag dergeljke machines uiteraard niet vergelijken met een Robland. (zijn ook ettelijke malen duurder ...) en het lijkt een waslijn negatieve items, maar ze zijn bedoeld om de machiene nog te verbeteren

Meer info (in mijn beste duits he..) https://www.bosch-professional.com/de/de/community/category/gts10xc-und-dado/275020-t/p2

Heb het gelezen, het is een heel goed verhaal wat je in het Duits schreef! Mijn ervaring met deze machine is nog erg "vers", en sta nog op een lagere plaats in de "leercurve", maar ik ben er blijmee - en dat is zeker. Vanmiddag heb ik nog een tijdje staan zagen om een aangepaste freesgeleider te maken en ik vind het een genot.
Het (fijn-tandige) zaagblad wat er bij mij nu in zit is inderdaad ook van Freud, heb het destijds voor mijn vorige zaagtafel gekocht bij Sauter. Helemaal optimaal is het niet, want het is 250 mm i.p.v. 254, maar dat is dan maar zo, het zaagt mijn multiplex in iedergeval prachtig. (Dat doet mijn Makita lineaalzaag trouwens ook)

Wat ook een positief effect op de zaagsnede schijnt te hebben is een "zero clearance insert", althans dat hoor ik. Er zijn heel veel filmpjes te vinden waarin de procedure uitgelegd wordt om het zelf te maken, maar ik vraag me af of het niet kant en klaar van Bosch te leveren is. Voor de Amerikaanse Bosch zaagmachines kan dat wel, maar hier in Europa volgens mij niet, of weet jij (of iemand anders hier) toevallig of die ook hierop passen?

Als het onderstel met wielen niet in de breedte uitsteekt moet het precies gaan met mijn deur.....de zaagtafel zelf past er namelijk juist doorheen. Dank voor de tip....weer iets voor mijn verlanglijst.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
In Amerika is de markt ook veel groter. vb daar verkopen ze ook de tafel om een bovenfrees langs onder in te bouwen (een soor toupie).. maar ja.

De zero dlearance insert is niet bij Bosch te krijgen omdat dit de instelling van de machine belemmert (vb voor het schuinstellen zou je in theorie een hele hoop inserts nodig hebben....)
Maar zero clearance is enkel nuttig om splintering bij uittrede van de zaag te voorkomen of als je heel dun wil zagen zonder het deeltje in de machine te laten verdwijen.
Beter ene keer vaker slijpen, doet zeker zo veel af.

Wat betreft de 250mm, dit is een vergroting van de afstand tss spie en zaagblad van 2 mm (amaai ) en je verliest 2mm in de totale hoogte dat je kunt doorzagen ( alsof 79 mm nog niet genoeg is).
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
En hier is hij dan: http://www.woodworking.nl/showthread.php?14825-Tafelzaag-of-afkortzaag/page8
Maandagavond in Duitsland besteld bij www.rubart.de en vanmiddag door GLS afgeleverd.
Scheelde maar liefst € 300 t.o.v. Nederland.

Betreffende Bosch-dealer hier in NL had volgende lulsmoezen:
- er is kans dat je invoerrechten moet betalen
- als de machine kapot is dan is er kans dat je hem naar Duitsland moet terug sturen (hoop verzendkosten)
- er kunnen onderdelen inzitten die niet op de NL markt te verkrijgen zijn
- voor garantieclaims zal je altijd de kosten moeten betalen als je de machine bij een winkel inlevert
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
- er is kans dat je invoerrechten moet betalen
- als de machine kapot is dan is er kans dat je hem naar Duitsland moet terug sturen (hoop verzendkosten)
- er kunnen onderdelen inzitten die niet op de NL markt te verkrijgen zijn
- voor garantieclaims zal je altijd de kosten moeten betalen als je de machine bij een winkel inlevert

Allemaal onzin argumenten, heb destijds mijn Bosch GSM10 SD afkortzaag in de UK besteld (scheelde 500), maar de Bosch garantie geldt gewoon (ook de verlengde).
Bovendien is er geen enkele winkel die binnen de garantie termijn extra kosten durft te vragen, het is immers garantie... En ook de onderdelen zijn gewoon leverbaar en verschillen (op mijn stekker na) niets van de NL versie.
Importrechten gelden binnen de EU al heel lang niet meer, evenals de BTW, deze betaal je aan het land waarin je de machine aankoopt (particulier) of ben je (zakelijk) van vrijgesteld....

Een heel vreemde retailer die z'n klanten denkt te behouden door zoveel onzin te verkopen....
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Burley de wet is op het punt van garantie heel duidelijk: de verkoper moet garantie geven dus niet Bosch. Dat dit in de praktijk anders is doet wettelijk niet ter zake. Als je de machine niet verkocht hebt hoef je geen garantie te geven. Ik heb diverse gevallen meegemaakt dat de fabriek/importeur geen garantie wilde geven omdat de machine niet in nederland was gekocht. Het tegenovergestelde heb ik ook meegemaakt machine die niet in europa werd geleverd werd gewoon omgeruild.
Ik kan me best voorstellen dat je je best doet als verkoper en als men dan de machine bij de goedkoopste koopt er geen garantie op wil geven.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Toevallig plaatste ik deze link enkele dagen geleden: https://www.bosch-do-it.com/nl/nl/doe-het-zelver/service/index.jsp

Stukje scrollen dan kom je de voorwaarden tegen. Maar Bosch garandeert hetgeen gekocht is in Europa.
Zijn steeds meer bedrijven die dat doen. Van HP weet ik niet anders als dat ze achter hun product staan ongeacht waar het gekocht is.

Maar Wim heeft gelijk, de verkoper is volgens de ( nederlandse) wet de verantwoordelijke.
Hoe het tegenwoordig is weet ik niet, maar vroeger kon je makkelijk bij Bosch aankloppen ( dat was vroeger Willem van Rijn als ik me niet vergis)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.