bouwen van een eikenhouten bijgebouw

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Deze voormiddag nog wat gemetseld maar moeten stoppen door de regen, in de namiddag heb ik me dan bezig gehouden met het maken van de eerste toognagels.
Ziehier mijn allereerste toognagel, van brandhout tot ...
Ondertussen zit ik aan 24.

Mvg

Bart
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    84,3 KB · Weergaven: 1.817

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Dit weekend de laatste hand gelegd aan het funderingsmetselwerk, de laatste betonblokken gemetseld en enkele betonbalken gegoten, in deze betonbalken heb ik RVS draadstangen geplaatst met onderaan een haak aan geplooid, deze draadstangen zullen door het metselwerk heen lopen en dienst doen als verankering voor de balken die op het metselwerk komen te liggen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    100,5 KB · Weergaven: 1.670
  • image.jpg
    image.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 1.676

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Vandaag in het zonnetje, gestart met het bovengrondse metselwerk.
eerst alle halve en daarna de 3/4 stenen geslepen, de stenen uitgelegd en dan eraan begonnen.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    21,2 KB · Weergaven: 1.578

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
En alweer is er een weekend voorbij, wat gaat de tijd snel als je bezig bent.
Het positieve is dat we weeral een stapje dichter zijn gekomen bij het eindresultaat.
Dit weekend nog wat verder gemetseld.

Mvg Bart

IMG_1136.jpg
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Netjes werk je! Alleen al hoe je het gras en de grond hebt weggegraven, keurig recht.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Dit weekend, de achterste muur afgewerkt, de profielen verplaatst en aan de voorste zijde gestart.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    20,5 KB · Weergaven: 1.315

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Dit weekend weer aan de slag gegaan, de voorste muur en de zijde van de poort afgewerkt, de profielen verwijderd en aan het tussenmuurtje begonnen.

mvg Bart
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    20,8 KB · Weergaven: 1.225

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Vandaag weer aan het werk geweest, verder gewerkt aan het tussenmuurtje, de profielen herplaatst en begonnen aan de open haard/barbecue.
Nog een dagje en alle muren zijn klaar voor de balken op te bevestigen.

vraagje aan alle houtbewerkers op dit forum, is het nog aan te raden om in deze tijd van het jaar nog te beginnen met het hout gedeelte of is het beter om dit uit te stellen tot de lente en dit met betrekking tot de weersinvloeden (regen, sneeuw?) op het hout en het daarbij eventuele kromtrekken.
Alvast bedankt.

Mvg Bart
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 1.105
  • image.jpg
    image.jpg
    23,2 KB · Weergaven: 1.104

tuoh

Oud hout
Het weer maakt niet echt uit, in de lente of de zomer kan het ook regenen. Niet vergeten dat "constructie eik" vers gezaagde eik is, het hout is dus al kletsnat:p Als je over de bouw een paar (winter)maanden gaat doen ga je sowieso af te rekenen krijgen met verkleuring (vergrijzing) In de winter ga je nauwelijks last hebben van scheuren, elk voordeel heb zijn nadeel zij eens iemand.
Zelf heb ik meermaals gewerkt met eiken balken die we eerst van elkaar moesten wrikken omdat ze aaneen gevroren waren, da's pas leuk werken;) In de winter bouwen is dus voor het materiaal geen probleem, de man echter zal een keus moeten maken, kou lijden in de winter of wachten op vriendelijker weer.

Ps: de bouwplek lijkt nu wel wat op een archeologische site, stond daar vroeger geen Romeinse villa:D
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
De bovenste muurplaat zou ik willen verbinden met een schuine haaklas, maar waar plaats je deze verbinding?
laat je de drager tot in het midden tussen 2 steunen steken of laat je deze beter dichterbij of verder van de steun waar hij over heen gaat?

Alvast bedankt

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Dus als ik het goed begrijp zou de haaklas zo moeten komen.
Zo komt hij wel bovenop de korbeel te liggen, is het misschien niet beter om hem wat naar rechts op te schuiven?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    19,2 KB · Weergaven: 1.087

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Nee, dat is niet goed. Zo is hij net boven de steun van de corbel. Daar komt veel kracht van onder precies midden in het verbinding. Je will zo min mogelijk kracht op de verbinding zelf en dat punt is verder naar het midden punt toe maar op de midden punt zit ook veel kracht dus je wil de verbinding ook niet daar plaatsen.
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Is ook een luxe probleem, als je hout een bepaalde lengte heeft en positie van staanders liggen vast, dan is de verlenging met de las meer een praktische noodzaak.
Althans, ik zie genoeg pragmatische oplossingen, die uit gaan van de lengte van het hout. Door vakmensen gemaakt.

korbelen.jpg
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Tuoh, bedoel je met de vrije overspanning niet de afstand tussen de steun links van de haaklas en de steun rechts ernaast?
De schets is op schaal getekend en het midden van de las ligt op 1/7 van de linker steun, de las heeft een lengte van 2,5 x de breedte van de balk en is dus 50 cm, 1/7 van 237 cm komt op neer op een 34 cm als we daar de helft van de las aftrekken 25 cm begint de las op 9cm van de linker steun.
Is dit wat je bedoeld met verduidelijking?


Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hey Pete,
Blijkbaar waren we gelijktijdig aan het posten, bedankt voor de foto, dit zegt voor een leek soms meer, dit bedoelde ik eigenlijk met zou ik de haaklas niet beter wat naar rechts opschuiven!

Mvg Bart
 

tuoh

Oud hout
Bart, als er schoren in de constructie zitten ligt de vrije overspanning tussen de linkse en de rechtse schoor in en niet tussen de staanders. De schoren zijn immers ook dragend. Bij massieve houtbouw luistert dit echter niet zo nauw omdat de sectie's van de diverse onderdelen dermate overbemeten zijn dat doorbuiging niet meetbaar is. Ook al omdat de vrije overspanning niet groot is bij dit soort bouwsels, vervormen is praktisch niet mogelijk, tenzij door werkend hout bij het drogen. Daarom ook het woordje "ideaal" in de tekst hierboven. Wel altijd vermijden dat een las in het midden ondersteund word, plaats de las juist voorbij de schoor en klaar is kees.
 
  • Leuk
Waarderingen: fritske

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.