Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 28 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 272
    Hey Simon,
    De foto,s zijn inderdaad met de tablet genomen, ik zal eens uitproberen wat de juiste positie is.
    Alvast bedankt voor de tip.

Mvg

Bart

Welkom hier,
    Heb de hele set Narex beitels met een Narex houten (beuk?) hamer erbij. Ben er echt blij mee. Wel alles nageslepen en ze blijven lang scherp. Met die andere merken heb ik geen ervaring. Een bevriend persoon heeft Stanley beitels en daar is hij ook heel blij mee.

Vandaag ondanks de enorme hitte toch weer aan de slag geweest met als gevolg dat een deel van de fundering al is uitgegraven.
    Swake, bedankt voor de reactie maar ik heb ondertussen de 3 merken kunnen uitproberen, op gebied van snijden moeten ze voor elkaar (volgens mij dan, het was ook maar eens uitproberen) niet onderdoen, toch zal ik waarschijnlijk opteren voor het merk Pfeil maar enkel en alleen omdat deze voor mij beter in de hand lagen. Voor een professional zal misschien zelfs het snijden ook anders zijn.

Mvg

Bart
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Hallo iedereen,
    vandaag zijn de laatste graafwerken uitgevoerd, in totaal is er zo een 6 à 7 kuub uitgekomen.
    Nu gaan we een fundering gieten van 30 cm dik met een dubbele wapening, onder en boven, dan wordt de fundering verder uitgemetst met betonblokken.
    Dit wordt zo uitgevoerd omdat er een hoogteverschil van 49 cm is van de ene naar de andere kant.
    Op de betonblokken wordt dan verder gemetst met de gevelsteen waarop dan een eiken balk komt te liggen B= 20 cm, H= 10 cm
    wat is nu de beste oplossing om de eiken balk op de muur te bevestigen?
    Want hier heb ik al verschillende meningen over gelezen.
    1) gewoon los op de muur.
    2) met draadstangen tussen de gevelsteen bevestigd.
    3) met draadstangen die mee zijn ingegoten in de fundering.

Alvast bedankt om mee te denken.

image.jpg

Mvg

Bart

Als ik het goed begrijp:
    - eerste laag bewapend beton
    - tweede laag betonblokken (tot aan maaiveld? of net er boven?)
    - Laag bakstenen (hoe hoog komt die eigenlijk?)

Hoe zorg je er voor dat er geen vocht naar binnen kan? Of wordt het meer iets als een tuinhuisje waar er toch voldoende tocht is?
    Moet er ook geen bescherming of vochtwerende folie tussen de bakstenen en de eiken balken ivm vocht dat door capillariteit gaat stijgen ?

Ivm jouw nieuwe vraag heb ik eigenlijk geen verstand. Maar kgeef toch mijn mening
    - Balken los op de stenen: dat gaat met de tijd bewegen, maar het is hout en dat moet nog kunnen bewegen met de seizoenen, misschien is dit wel wat je wil hebben.
    - Draadstangen tussen de bakstenen zou ik persoonlijk niet doen. Dat is nooit stevig genoeg, zeker niet als dat eik zijn ding gaat doen, dan drukt dat uw stenen gewoon weg en krijg je barsten.
    - Draadstangen direct in de fundering. Dat is veel steviger/stijver, maar of het ook de goede oplossing is voor jou, dat weet ik zo niet. Het wordt moeilijk om die stangen exact te positioneren, maar moeilijk gaat ook. Het is een zeer stijve oplossing, dus dat hout gaat niet veel meer kunnen/mogen werken, tenzij er een overgedimensioneerd gat in gemaakt wordt dan, en dan nog. Hoe ga je die stangen beschermen tegen roest? Wetende dat je er nooit meer aan kan. Eventueel RVS exemplaren nemen.

Rvs stangen in overmaatse gaten is een goede oplossing. Idd folie tissen de stenen en het hout aanbrengen. Of ze aan het metselwerk of in de fundering komen is afhankelijk va het onderdetail, wordt het metselwerk hoog dan is verankeren aan de fundering lastiger.

Om het vocht buiten te houden zal ik de betonblokken bezetten met een waterdichte cementering en daarna nog een coating erop.
    De betonblokken komen tot net aan het maaiveld, daarna wordt 1 laag gevelsteen gemetst, daar komt een dpc folie bovenop en dan worden nog 5 lagen gevelsteen gemetst.
    Is het aan te raden om nog een dpc folie tussen de muur en de balk te plaatsen?
    zelf zou ik dit niet hebben gedaan omdat wanneer er vocht tussen deze folie en de balk komt dit moeilijker weer kan uitdrogen dan tussen balk en steen.
    De balk is 20 cm en de muur 18 cm waardoor de balk aan beide zijden 1 cm oversteekt.
    De draadstangen die ik zou gebruiken zouden van de geel gemerkte RVS zijn.
    Die overmaatse gaten, hoeveel moeten die groter zijn dan de stangen?

Mvg

Bart

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bart vv Bekijk Berichten
    Is het aan te raden om nog een dpc folie tussen de muur en de balk te plaatsen?
    Neen, perfect zo met die eerste folie. Die houdt al het water tegen dat uit de grond naar boven zou kunnen komen.

zelf zou ik dit niet hebben gedaan omdat wanneer er vocht tussen deze folie en de balk komt dit moeilijker weer kan uitdrogen dan tussen balk en steen.
    Zeer juist.

geel gemerkte RVS zijn.
    Geel gemerkt ken ik niet, of ik geef het een totaal andere naam.

Die overmaatse gaten, hoeveel moeten die groter zijn dan de stangen?
    K'zou het echt niet weten. Is functie van hoeveel dat hout zich kan zetten. Wellicht heeft hier iemand wel een precies idee over. Ik kan me inbeelden dat je niet de eerste bent die dit wilt, zal wel ergens te vinden zijn.

Moest je die RVS stangen door de folie steken, dan zeker ook een stevige laag coating op de aansluiting smeren.

Echt overmaats moeten die gaten niet zijn, iets groter geboord (1mm) monteert makkelijker maar voor de rest is het niet echt nodig. Het hout werkt niet in die mate dat spannende boorgaten problemen kunnen geven.

Wel folie aanbrengen gelijk onder het hout. Baksteen zuigt water op als het nat regent en dit trekt door naar boven.
    Gaten een paar streep groter is idd zat. Zou het zeker doen, is anders erg lastig monteren.

Forum Rechten