Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 30 van de 30 EersteEerste ... 20282930
Resultaten 291 tot 295 van de 295
    Nog wat gevelbekleding geplaatst dit weekend, nog een vlak achteraan en we zijn rond.
    Daarna gaan we over tot het maken van de deur en de poort, hiervoor zou ik een kader maken en daarna eiken beplanking ertegen.
    Zou ik deze kader ook in de eik kunnen maken of is dit niet aan te raden in verband met krom trekken?
    De kader zou zowat moeten worden zoals op de foto maar dan wat kleiner, had gedacht aan 2 x een z.
    935924CC-4DA4-4163-806C-C9087BB954AC.jpg

D2961A20-5A9D-42B8-9AEF-A0B772DD727F.jpg ACB92A30-702F-45CC-916A-A56DD632E31E.jpg

Mvg Bart

De gevelbekleding zit er tegen, nu de deuren en poort.
    heb hier nog een balk liggen waar ik genoeg kan uithalen voor de deur als de kader gemaakt wordt met balken van 80 x 40 mm.
    Zijn deze afmetingen genoeg of welke zou ik beter nemen?

mvg Bart

Oppassen als je een balk gaat herzagen, het hout kan behoorlijk kromtrekken tijdens het zagen omdat er een boel interne spanning kan vrijkomen.
    Doorgaans zijn grote secties gezaagd uit koppen van bomen, of stammen met serieus wat reactiehout in. Kortom zeker geen topklasse.

Meestal word poorthout breder gehouden, 100 à 125mm breed op 42 à 58mm dik, afhankelijk van de grootte van het geheel.
    De schoren in het voorbeeld hierboven hebben een te flauwe hoek om echt efficiënt te zijn, best ergens rond de 45° aanhouden, alhoewel steiler ook werkt, vlakker daarentegen niet.
    Bij het voorbeeld waren twee schoren beter geweest, waarbij elke schoor één tussenregel kruist, door deze halfhouts in te werken, of beide hier van een korte pen te voorzien.

Bedankt Tuoh,
    het voorbeeld is niet helemaal wat het zal worden hier, bij mij is het geheel 2,30m x 1m voor de deur en 2,30m x 1,10m per poort vleugel dus de schoren komen rond de 45° te staan.
    Wat het hout betreft zal ik er dan maar nieuw bestellen zal het meteen ook laten schaven.
    Is er iets waar ik juist moet opletten bij bestelling?

Mvg Bart

De "natte droom" van elke houtbewerker is opteren voor zuiver kwartiers hout, maar dat zal doorgaans wel een utopie blijken.
    Dus best kijken naar hout met een rechte nerf, weinig of geen kwasten, geen torsie erin, en voldoende droog hout.

De beste eik is niet te zwaar van soortelijk gewicht, en de winterringen niet te dicht opeen, zomerhout dubbel zo dik als de winterringen is quasi perfect.

Forum Rechten