Kwaliteit zaagmotor Metabo TKHS 315C bouwzaag voor zelfbouw zaagtafel

Damocles

Nieuw lid
18 feb 2015
15
0
Brussel
Hallo iedereen,

Mijn eerste bericht hier, dus even mezelf voorstellen.

Ik ben Julien, 25 jaar jong, woon in Brussel en ben lucht en ruimtevaart ingenieur.
In mijn vrije tijd oa. bezig met metaalbewerking en recent ook wat hout.
Voornamelijk eenvoudige meubeltjes uit panelen, zo goed als geen massief hout voorlopig,
maar zal nog wel gebeuren.

Een half jaar geleden een 2e hands Festool invalzaag gekocht en die bevalt mijn wel maar voor sommige (kleiner) werk niet altijd DE ideale oplossing.

Nu zat ik met het idee om zelf een zaagtafel te bouwen met een kleine "sliding table" aan.
Gezien het beschikbare budget en de toegang naar de 'hobby plaats' in de kelder kan ik geen zware tafelzaag binnen krijgen.
Van daar het idee om naar zelfbouw te gaan, dan kan het wel nog binnen.

Aangezien het bouwen van een inrichting die nauwkeurig in verstek kan zagen mij wel wat tijd gaat nemen
was ik aan het denken om een bestaande kleine tafelzaag om te bouwen/verbeteren. Een massief blad er op en zwaar onderstel, goede aanslagen + sliding table etc.

Ik zie nu bij de lokale gereedschapswinkel dat de Metabo TKHS 315 bouwzaag in promo is voor een 300eur BTW in.
Dit ding: http://www.metabo.be/Productcatalog...tionaire-toestellen.24143+M5ad5fd5d0f1.0.html
Ik lees vooral dat de kwaliteit van de aanslag etc. niet hetzelfde is als op een echte paneelzaag/tafelzaag.

Mijn vraag nu: Is er iemand die deze, of soortgelijke machine heeft en mij kan zeggen hoe de kwaliteit van de motor, verstek instel inrichting en de lagers (geen speling op zaagblad) is?
Ik heb dit in de winkel wel bekeken en zag er OK uit maar na een tijdje draaien is dit misschien een heel pak minder? De prijs is er misschien ook wel naar.
M.a.w., deze motor met een goed zaagblad en goede aanslag, wordt dat een goede tafelzaag? Dan bedoel ik: melamine zagen minstens zo goed als met de TS55.

Of kan ik dan beter mijn TS55 omgekeerd in een tafel hangen? Lijkt mij veel minder stabiel, maar alles hangt af van de speling op die Metabo dingen.

Groeten

Julien
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik heb mijn TS55 ook onder een zelfbouwtafel hangen en ik ben er tevreden over. Had hiervoor een (oude) Metabo 315 maar dit was toch echt meer een bouwzaag. Nadeel van de TS55 onder een tafel is de beperkte zaaghoogte die je overhoud, maar dat lijdt nu zelden tot echte problemen. Voordeel is dat je alles rondom te tafel zelf kunt maken en dus verantwoordelijk bent voor het resultaat.

Lees anders eens op de site van Mathias Wandel, hij heeft zojuist een nieuwe tafelzaag gemaakt: http://woodgears.ca/homemade_tablesaw/why.html
 

Damocles

Nieuw lid
18 feb 2015
15
0
Brussel
Bedankt voor je reactie. Ik had zijn 1e versie al gezien, ga het vervolg zeker eens bekijken.

Het is ook een bouwzaag, daar ben ik me van bewust. Maar ik las dat het probleem bij die machines vooral in de tafel, geleider, onderstel, instelbaarheid, ... ligt.
Als ik een volledig nieuwe tafel bouw heb ik van die dingen geen last meer. Ik zou alles "weggooien", behalve de zaagmodule.
Die moet dan wel van een beetje kwaliteit zijn, en dat vind ik moeilijk in te schatten. Anders koop ik beter een degelijke hand cirkelzaag en hang die er in.
Als ik de ts55 er in hang, dan moet ik die altijd demonteren en dat vind ik dan weer wat minder.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
misschien is dit wel interessant, binnen het budget en eenvoudiger te verbouwen dan de Metabo, en voor 'slechts' 205 euro:

B581413.jpg

http://www.redcoon.be/B581413-Scheppach-TS-25-L_Stationaire-Zaagmachines?xtmc=scheppach&xtcr=7
 

Damocles

Nieuw lid
18 feb 2015
15
0
Brussel
Ik weet niet of die eenvoudiger te verbouwen is? Daar lijkt mij alles meer bij geintegreerd.
Het lijkt er op dat bij die metabo die zaagmodule er in zijn geheel af kan.
http://www.mtmc.co.uk/Metabo-CIRCULAR-SAW-BENCH-TK-TKHS-315-/-010065315010-Spare-Parts__p-61336.aspx
Wat ik wel al minder vind is dat het blad meteen op de motor zit en niet op een afzonderlijk gelagerd as.
Blijkt ook dat de C versie geen inductie motor heeft, de M versie wel, maar die is 500 euro.
Dat is toch niet echt een geweldige oplossing zo meteen op de motor lagers. Is ook het geval bij die zaag van Mathias Wandel zie ik.
Zal bij elke lichte tafelzaag wel zo zijn. Nu goed, bij een kleine handcirkelzaag is dit zeker niet beter,
maar dan kan ik misschien beter de tafel eerst bouwen met een lichte handcirkelzaag in en is die al operationeel tegen dat ik de rest bouw.
"Elke voor, heb zijn na." Toch?

Het hoeft ook niet persé eenvoudig te verbouwen zijn, ik heb een draaibankje en freesmachine voor metaal en kan lassen dus er is wel iets van te maken.
Zolang er maar geen speling op de zaag zit en de motor wat robuust is vind ik het al goed. De rest sloop ik er toch af.
Het is alleen dat echt van 0 beginnen wel heel veel tijd vraagt, en die heb ik ook niet op overschot. Zoals iedereen :).
 
Laatst bewerkt:

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Zou het zonde vinden om een nieuwe zaag te kopen en deze dan te slopen voor alleen de zaag module. Persoonlijk zou ik op marktplaats een fatsoenlijke handcircel zoeken en deze dan ombouwen.
 

Damocles

Nieuw lid
18 feb 2015
15
0
Brussel
Bedankt voor de tip! Die Inca ziet er inderdaad exact uit wat ik zoek. Klein compact maar toch zwaar en stabiel. Ik ga daarvoor mijn ogen openhouden op de 2ehands markt. Die metabo loopt in ieder geval toch niet weg.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik heb een metabo TKHS 315 3,1 WNB, die ik gebruik voor het ruwe zaagwerk van merbau balken.
De zaag krijgt voortdurend op zijn donder, de motor blijft er goed onder zonder speling op de motor lagers, al 4 jaar lang.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.