alternatief voor mdf

Anyna

Nieuw lid
3 mrt 2014
3
0
Hallo ik wil een inbouwkast maken. Voor de delen die in het zicht komen wil ik berkenmultiplex gebruiken. Het binnenwerk van de kast wil ik liever van goedkoper materiaal maken, maar ik wil liever geen mdf gebruiken. Wat vinden jullie van underlayment als alternatief? Of zijn er nog andere suggesties? Het word een kast uit verschillende delen, met lades en deuren.
 

Theo74

Actieve deelnemer
Ik denk dat het er helemaal vanaf hangt, hoe je wilt dat de binnenkant er uitkomt te zien. Underlayment heeft een industriele uitstraling en ik heb wel eens een plaat gekocht die spalted was. Maar persoonlijk vind ik dat niet echt mooi. Dan zou ik nog liever voor MDF gaan, die kun je nog heel strak aflakken, wat bij de meeste underlayment niet lukt. Er zitten best veel oneffenheden in het oppervlak.

Voor de lades zou je misschien nog populieren multiplex kunnen gebruiken. Het nadeel daarvan is wel dat het enorm snel induikt. Maar is dacht ik goedkoper dan berken. Melamine is op zich ook niet duur, maar je hebt er wel een duur zaagblad voor nodig om een strakke snede te maken. Je binnenkant krijgt dan wel een wat goedkoper uiterlijk. Bij de bouwmarkten - ik vloek in de kerk ben ik bang - hebben ze best een ruime keuze uit panelen waar al een fineerlaag op zit. De Karwei heeft ook eiken meubelplaten, die zijn alleen wildverband gelijmd en in de schappen zie ik dat ze nog wel eens kromtrekken. Keuze genoeg denk ik.

Misschien helpt het als je iets meer detail geeft over wat en hoe je het wilt gaan maken, welk houtverbindingen e.d. welke uitstraling je naar opzoek bent etc.?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ga je het schilderen?

Ik zou geplastificeerd spaanplaat gebruiken. Best goedkoop maar vooral erg geschikt voor kasten omdat het goed tegen schuivende spullen kan. Stof heeft er ook minder vat op dan hout. Aandachtspunt zijn de kopse kanten, maar dat is bij elk plaatmateriaal.
 

Theo74

Actieve deelnemer
Voor het meeste geplastificeerde spaanplaat, kun je voor weinig geld van dat speciale band erbij kopen. Die band die je er op moet strijken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als ik de youTube filmpjes bekijk ziet het er best makkelijk uit. Natuurlijk eerst even proberen op een proefstuk ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.