inschrijven KVK?

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Nou, Heckemann, da's niet helemaar waar.

Voor de TS is dat nu nog niet van belang, dus vandaar mijn betoog.

Ik ben het met je eens als je een bedrijf hebt waarbij je een pand nodig hebt, evt. personeel en dus afhankelijk bent van inkomsten om überhaupt je overhead te kunnen betalen.En natuurlijk geen andere inkomsten hebt.

In het geval van mijn vriendin bijvoorbeeld:

Zij is freelance fotograaf. Het enige wat je daarvoor nodig hebt, is grofweg gezegd een camera en een computer, meer niet (beiden al aanwezig). Daarnaast heeft zij gewoon nog een baan. Ze doet wel aan actieve klantenwerving en profilering op social media. Maar de inkomsten zijn nu nog extra. Zij houdt wel degelijk rekening met de belastingdienst en tot nu toe gaat alles wat ze verdient terug in het bedrijf. In de vorm van opgebouwd tegoed en/of evt. nieuwe apparatuur. Ook is ze erg bedreven in het vergaren van informatie en het inschakelen van haar redelijk uitgebreide netwerk als ze ergens niet uitkomt. Het is begonnen omdat ze vanuit haar hobby ineens een opdracht kreeg en daarvoor dus wel een Kvk nummer moest hebben. Toen heeft ze besloten om de sprong te wagen, maar met weinig risico. Mocht het niet slagen, heeft ze altijd haar werk nog. Waar heb je dan een heel plan voor nodig? Ze heeft t aardig voor elkaar, weet waar ze moet zijn en wat ze moet doen.

Dit is het oogpunt van waaruit ik het schreef en de bij de TS gaat het om een incidenteel iets, niet veel anders dus..
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Niet helemaal met je eens,Rizz, wat je laatste zin betreft. Ook al gaat het om een incidentele werkzaamheden, hij denkt er wel over een bedrijfje te starten met alle verantwoordelijkheden van dien. TS is 17 jaar oud en heeft weinig tot geen ervaring in het bedrijfsleven. Dan vind ik dat het beginnen van eigen activiteiten zonder gedegen plan niet slim is. Als ik het zo lees komt je vriendin goed beslagen ten ijs, prima, helemaal goed, ze weet blijkbaar wat ze doet. Maar om TS zomaar in het diepe te laten springen zonder dat hij de valkuilen kent? Geen goed idee. Weten waar je aan begint is altijd handig en dat weet hij niet, anders had hij de vraag hier niet zo gesteld.

We zijn het niet met elkaar eens, niks mis mee :)

Groet, Rob.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik lees met veel interesse mee, ik heb ook zo mijn plannen in het achterhoofd.

......
Misschien kom je wel tot de ontdekking dat het financieel veel aantrekkelijker is om geen bedrijfje te beginnen. Kom je alleen achter door je goed voor te laten lichten en alles rustig te overzien. Neem dan pas je beslissing!
....
Hoe ga je je inkomsten dan verantwoorden als je financieel gezien géén bedrijf hebt ?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Martijn: Je kan je extra inkomsten ook gewoon opgeven bij je jaaraangifte. Je betaald dan belasting over het extra verdiende. Zolang extra inkomsten onder een bepaald maximum blijven kan dat voordeliger zijn dan wanneer je activiteiten vanuit een bedrijf doet. Hangt van veel factoren af, zoals de hoogte van je basisinkomen (als je activiteiten ontplooit naast een "gewone" baan, de hoogte van je neveninkomen, inkomen fiscale partner (als die er is) et cetera. De belastingdienst kan je daar alle info over geven en dat doen ze graag. De site van de belastingdienst is redelijk informatief, wel even zoeken, zit een beetje warrig in elkaar. Als je het niet kan vinden, gewoon even de belastingtelefoon bellen. Meld dan wel dat je nog particulier bent en vraag uitdrukkelijk waar je zelf die info weer terug kan vinden op de site van de belastingdienst.

BTW kan je niet verrekenen als je deze mogelijkheid benut, maar dat is lood om oud ijzer. Zoals eerder uitgelegd hier, je betaald over het algemeen meer BTW dan dat je terugkrijgt.

Groet, Rob.

PS: goeie website heb je trouwens!
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Hoe ga je je inkomsten dan verantwoorden als je financieel gezien géén bedrijf hebt ?
Dan zijn het inkomsten uit overige werkzaamheden, zie hier.
Maar let op, als je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent, kun je toch ondernemer zijn voor de btw.

Om nog eens terug te komen op de topic-titel: een KvK-nummer is nodig om door de belastingdienst als ondernemer te worden gezien, je wordt geaccepteerd door groothandels en je kunt er bedrijven mee natrekken (zie Rizz hierboven).
Ik ben nu zo'n 25 jaar zelfstandig grafisch ontwerper. Je kunt bij de KvK vast bepaalde nuttige info krijgen maar ik heb ze nooit nodig gehad. Ik weet, het klinkt cynisch, maar in mijn ogen is het een instelling die met cursussen, workshops, webinars en apps vooral bezig is het eigen bestaan te rechtvaardigen. Mijn enige contact ooit was om ongewenste reclame van administratiebureau's, incassobureau's en allerlei Overtoom-achtige bedrijfjes te stoppen. Sinds de afschaffing van de jaarlijkse KvK-heffing ben ik ook verlost van glossy KvK-magazines vol juichende succesverhalen over innovatieve ondernemers, breed glimlachend achter opgeruimde bureau's in splinternieuwe kantoren. Het zal allemaal wel bestaan maar ik heb er niks mee.
 
Laatst bewerkt:

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Bedankt voor alle info en adviezen!
ik ga inderdaad nog naar school dus het zal niet mijn fulltime baan worden de eerste jaren.
het zal gaan om af en toe een klus, zeg 2 tot 4 keer per maand een klus van een uur of 10-20
het gaat mij er nu om, om btw terug te kunnen krijgen voor mijn aankopen (Gereedschappen/steiger)
Ook een een btw nummer te hebben om bij de groothandels te kunnen kopen.
tot dat ik echt in ga schrijven zal ik zeker het een en ander op papier zetten en uitwerken.
Zo een starters dag is ook helemaal niet gek inderdaad. daar ga ik nog ff achteraan.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Hou er rekening mee dat de btw teruggave niet eeuwig is.. Als jij voornamelijk btw terugvraagt, gaat de belastingdienst een keer mekkeren.. Het mag niet de bedoeling zijn dat de belasting voor jou werkt... Dus probeer omzet/aankopen een beetje in balans te houden...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Laat ook even aan je pa weten wat je van plan bent, als je minderjarig bent is hij aansprakelijk met je moeder. Gebeurd er iets waar jij tijdens een klus voor verantwoordelijk bent en daar loopt iemand schade door op dan ben je als eenmanszaak hoofdelijk aansprakelijk. In dit geval dus mogelijk je ouders. Klussen bij derden is niet gevaar dus ook zaken als aansprakelijkheidsverzekeringen Zijn belangrijk. Toch lullig als je ouders hun huis moeten verkopen omdat jij aansprakelijk wordt gesteld
Mocht je een ongeluk veroorzaken tijdens uitvoeren van een klus. Kans is klein maar gevolgen kunnen zeer ernstig zijn dus niet over het hoofd zien, bewuste keus maken. Als je hiervan schrikt dan heb je er nog niet over na gedacht en moet je niet gaan ondernemen...
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
uiteraard zal alles thuis in overleg gaan met dit soort dingen maar bedankt
ik zit er al een tijdje over te denken en te kijken en was benieuwd wat jullie gedachtes er over zijn
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Je kunt inderdaad btw terugvragen over de materialen en gereedschappen die je aanschaft, maar je zal ook facturen moeten schrijven voor de producten/diensten die jij levert. Hierover bereken jij aan de klant btw en deze moet je weer terugbetalen. Zie ajb geen dollartekens in de vorm van 21% korting op gereedschap aangezien je ook steeds btw moet terugbetalen. Wat je kan doen om het voor jezelf inzichtelijk te maken is: neem en klus/aanvraag waar je nu mee bezig bent. Hoe zou deze klus er uitzien als je hem zou uitvoeren als je ingeschreven zou staan. Hoe zou een factuur er uitzien, wat zou je uitgeven en wat je zou 'verdienen'. Dit is iets anders dan een ondernemingsplan. Ik denk dat als je dit 1x doet je meer inzicht krijgt in hoe het werkt.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Als je nu start puur om eventueel een beetje btw terug te kunnen krijgen dan is dat mijns inziens geen goede motivatie. Als je opeens rekeningen moet gaan schrijven met btw naar je klanten en dus waarschijnlijk belasting moet gaan betalen over je inkomsten dan is het gewoon niet interessant.
Als je een bedrijf wilt beginnen doe het dan met een lange termijnvisie en niet voor korte termijn gewin. Verdiep je dan en schrijf een plan. Hou het anders gewoon zoals het was, is gewoon lucratiever.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.