3 projectjes

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo forummers,

enige tijd geleden wat hout gekocht in akkrum. hiervan heb ik twee schaaltjes gedraaid dmv lamineren van dunne strips hout. twee schaaltjes zijn gemaakt van purperhart en pau amarello. deze twee houtsoorten combineren mooi qua kleur maar het draaien was een zware opgave. veel "tear-out" , het werd een stukje draaien, beitel slijpen en weer een stukje draaien. met scherpe beitels ging het redelijk.

het kleine vaasje (8 cm hoog) is opgebouwd uit noten en esdoorn. de vakjes zijn 8x8mm

graag uw op- en aanmerkingen, hierdoor wordt het volgende project weer beter!!

rick

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Leuke werkstukjes Rick! Ook grappig dat je geen enkele referentie naar de maat hebt als je de foto's ziet. Maak je het van gezaagde latjes, of schaaf je deze ook nog? Hoe lijm je zo'n bundel netjes in elkaar en waarmee heb je de schaaltjes afgewerkt?

jaap
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mooi werk Rick.
Volgens mij kun je hier eindeloos mee variëren. B.V. kleuren die vlak bij elkaar liggen onderbroken door een strookje donker fineer. Of kleinere blokjes en hier en daar ruimte laten.
Een houten vergiet o.i.d. :idea:
Of zoals Eli Avisera uit Israël (zie google) met zijn segmentwerk die ik trof in Duitsland. Of Anton Hulst (houtdraaifotos.nl) uit Lelystad en lid van de afd.Flevodraaiers van Radius.
Ben benieuwd waar jou stijgende lijn toe leidt.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@coko : bedankt voor het compliment

@jaap: het zijn allemaal geschaafde latjes, deze allemaal verlijmd en dan weer geschaafd. cirkels uit gezaagd en uit deze cirkel weer kleinere cirkels gedraaid op de draaibank. dit allemaal op elkaar gezet en gelijmd. het is erg lastig op het 100% passend te krijgen. vooral tijdens het persen wil er nog weer eens een stuk hout aan de "wandel"gaan. alles afgewerkt met shellawax.

@jan. ik ben vorig jaar een keer bij anton op bezoek geweest. hij maakt erg veel dingen zoals malcolm tibbets. erg knap en precies werk. momenteel heb ik daar nog geen geduld voor. een project moet ook niet weer te lang duren. als ik er een uurtje of 4 per week mee bezig kan dan ik dat al aardig veel. echt grote projecten zijn moeilijk te plannen. ik heb net de site van meneer avisera gezien. wow,wow. erg verfijnd allemaal!!!

ik wil inderdaad iets gaan doen met fineer maar heb nog geen leverancier gevonden die dit kan leveren voor een redelijke prijs.

allemaal bedankt weer en tot op dit mooie forum

rick
 

Rictap

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
27
0
Mag ik vragen wat voor soort lijm jij gebruikt, wil in de toekomst ook gesegmenteerd werk gaan doen.......
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@rictap
ik gebruik alleen witte houtlijm van bison. de sneldrogende watervaste variant. soms de langzaamdrogende als ik meer tijd nodig heb om alle kleine stukjes op de plek te krijgen. deze lijm koop ik per overdoos bij een bouwgroothandel. scheelt enorm in de prijs met de bouwmarkten
 

nan23

Nieuw lid
9 nov 2009
19
0
als eerste wilde ik even zeggen dat ze enorm mooi zijn!

Nu kon ik alleen nog niet zo goed plaatsen wat je bedoelde met lamineren van dunne strips hout? is het geen massief dan? of is dit een betere techniek?

veel "tear-out" heeft dat dan te maken met het purperhout? ik ga er binnenkort mee draaien, en kan wel begrijpen dat het daardoor komt, het zijn haast bakstenen, als je kijkt naar de hardheid van het hout.

ik vroeg mij af je ergens een manier/uitleg kan vinden hoe zo'n project met verlijmen van verschillende blokjes kan vinden..

alvast bedankt, en ben benieuwd naar je volgende werken.

groet Nan.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
nan,

ik denk niet dat het door het purperhart alleen komt. de combinatie met pau amarello was nieuw voor mij en aanpassingen tijdens het draaien waren gewenst(veel vaker beitels slijpen).

met lamineren bedoel ik massief strips hout aan elkaar lijmen zodat je een plank krijgt. deze plank heb ik door de vandiktebank gehaald en tot slot hier cirkels uit gezaagd/gedraaid.

malcolm tibbets heeft een mooie uitleg geschreven in zijn boek . tevens heeft hij een aantal dvd's uitgebracht waar dit ook erg duidelijk op beschreven staat.

mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik dat graag,

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.