Eerste pennen in acryl

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooie pennen.
Ik heb al eens in twijfel gestaan om zulke binnenwerken aan te schaffen, maar zal het toch eens moeten doen denk ik.
De tweelingen zullen zeker mee gelukkig zijn.
Wie weet worden het advocaten.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Ziet er heel mooi uit. Hoe doe jij de afwerking? Ik ben nu bezig om ook een pen van acryl te maken maar krijg de afwerking niet naar m'n zin.

Groet,
Johan
 

Tool1

Actieve deelnemer
26 jun 2014
95
0
De lier
Alleen maar schuren tot 600 met gewoon schuurpapier daarna met micromesh tot korrel 12000 verder niets
grt eelco
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mooi werk Tool1!

Acryl in gegoten staven is ook hetzelfde acrl waaruit mondstukken voor tabakspijpen gemaakt worden.
De gangbare methode voor afwerken is daar vrij vergelijkbaar.

Om een pijpmondstuk netjes glanzend te krijgen wordt het in stijgende lijn geschuurd met korrels 100, 200, 300, 400 en 600, nadien voorgepolijst met tripoli polijstpasta en vervolgens afgepolijst met "white diamond" pasta.

Om ronde stukken het mooist afgewerkt te krijgen op de draaibank, draai ik (met de metaaldraaibank) de juiste diameter met een constante voeding (lang leve automatische langsvoeding), daarna even opschuren met korrel 600 (of eerst 400 als dat nodig blijkt) en nadien een stukje keukenpapier met wat polijstpasta op om rechtstreeks op de draaibank te polijsten. Werkt erg fijn!

Bijvoorbeeld (even als linkje om het topic niet te vervuilen):
http://massispipes.com/img/pipes/1505_2stage/five.jpg
 

Tool1

Actieve deelnemer
26 jun 2014
95
0
De lier
Mooi werk Tool1!

Acryl in gegoten staven is ook hetzelfde acrl waaruit mondstukken voor tabakspijpen gemaakt worden.
De gangbare methode voor afwerken is daar vrij vergelijkbaar.

Om een pijpmondstuk netjes glanzend te krijgen wordt het in stijgende lijn geschuurd met korrels 100, 200, 300, 400 en 600, nadien voorgepolijst met tripoli polijstpasta en vervolgens afgepolijst met "white diamond" pasta.

Om ronde stukken het mooist afgewerkt te krijgen op de draaibank, draai ik (met de metaaldraaibank) de juiste diameter met een constante voeding (lang leve automatische langsvoeding), daarna even opschuren met korrel 600 (of eerst 400 als dat nodig blijkt) en nadien een stukje keukenpapier met wat polijstpasta op om rechtstreeks op de draaibank te polijsten. Werkt erg fijn!

Bijvoorbeeld (even als linkje om het topic niet te vervuilen):
http://massispipes.com/img/pipes/1505_2stage/five.jpg
zou zo pijp gaan roken
grt eelco
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Dank voor jullie reacties. Ik was al met CA bezig geweest maar dat was geen succes. Het werd alleen maar doffer ipv meer glans.
Ik ben nu opnieuw begonnen met schuren en uiteindelijk heb ik als laatste Commandant cleaner gebruikt. De pen heeft nu een mooie glans. Nogmaals dank voor jullie hulp.

Johan
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik werk mijn acryl pennen af op de volgende wijze: na het draaien schuren met wp schuurpapier. Vooral in het begin geen korrel nr. Overslaan. Ik schuur van k240 tot k3000. Hierna ga ik over na vloeibaar. Ik heb van festool k6000 8000 en 10000. Dan klaar. Ook autopoetsmiddelen doen het prima. Commandeur enz. Polijst pastas voor steen doen het ook. Zelfs vim en jif is te gebruiken. Je moet alleen even uitvinden welke korrel het is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.