Advies gevraagd; tapered of 'gewone' zwaluwstaarzaag

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Beste forummers,
Ondanks mijn liefde voor oud gereedschap heb ik besloten een nieuwe zwaluwstaartzaag aan te schaffen. Meer specifiek eentje van Lie Nielsen. Nu heb je dan de keuze tussen de 'tapered' versie en de 'gewone' versie. De laatse heeft een paar mm meer zaagdiepte, maar bijvoorbeeld Chris Schwarz roemt juist de voordelen van de tapered versie. Anderen vinden dit weer onzin. Is het zo subjectief, of zijn er echte argumenten vraag ik mij dus af.

Heeft iemand van jullie misschien ervaring met één of beide zagen? Of goede argumenten voor de één of de ander? Zelf heb ik namelijk geen idee, ben slechts een goedwillende amateur:cool:.
Ik ben erg benieuwd.

Bij voorbaat dank voor jullie advies / input.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Beste Joseph,
Een aantal maanden geleden was ik ook op zoek naar een mooie zwaluwstaartzaag en twijfelde toen over dezelfde zagen.
Na wat zoeken op vooral Amerikaanse sites (Fine Woodworking etc) ben ik hiervan teruggekomen en heb ik uiteindelijk de Veritas zaag gekocht (https://www.baptist.nl/houtbewerker...peciaal-werk/veritas-zwaluwstaartzaag-met-rug).
Mijn redenen:
- Lie-Nielsen is extreem duur en ik vraag mij af hoeveel je voor de naam betaalt
- op beide zagen was er toch her en der best wat kritiek te vinden
- Veritas zaag was bijna €70,- goedkoper en kreeg betere recensies (is subjectief, maar toch)
Kortom gezien prijs-kwaliteit leek mij de Veritas een betere keus.

Ik heb er geen moment spijt van gehad. Zaagt heel mooi strak en door zijn stijfheid makkelijker te hanteren dan een Japanse zaag.
Misschien niet het antwoord waarop je zat te wachten, maar misschien wel iets om mee te nemen in je overwegingen.

Overigens zal het verschil in de door jou genoemde zagen denk ik alleen relevant zijn als je zelf de techniek van het zwaluwstaart zagen perfect beheerst.

Groet,
Hans
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Het zal je niet meevallen om in het gebruik een verschil te ervaren tussen een tapered of een rechte zwaluwstaart zaag. Al die discussies zijn leuk, maar het is allemaal een beetje spijkers op laag water zoeken. Een veelzijdige zwalustaart zaag is tussen de 8" en 10" lang, heeft rond de 15 ppi, heeft zo'n 1.5" onder de rug, heeft een blad van min of meer 0.5 mm dik en heeft schulptandjes.

Daar voldoen erg veel zagen aan. :cool:
De rest is vooral een kwestie van smaak. Zo vind ik het lekker dat het handvat lekker strak rond mijn hand zit en een beetje dik is. Het is lastig passen op het internet dus heb ik ze zelf maar gemaakt. En die heeft niet alleen een taps toelopend blad maar zelfs een taps toelopende rug, gewoon, omdat het kan.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Het zal je niet meevallen om in het gebruik een verschil te ervaren tussen een tapered of een rechte zwaluwstaart zaag. Al die discussies zijn leuk, maar het is allemaal een beetje spijkers op laag water zoeken. Een veelzijdige zwalustaart zaag is tussen de 8" en 10" lang, heeft rond de 15 ppi, heeft zo'n 1.5" onder de rug, heeft een blad van min of meer 0.5 mm dik en heeft schulptandjes.

Daar voldoen erg veel zagen aan. :cool:
De rest is vooral een kwestie van smaak. Zo vind ik het lekker dat het handvat lekker strak rond mijn hand zit en een beetje dik is. Het is lastig passen op het internet dus heb ik ze zelf maar gemaakt. En die heeft niet alleen een taps toelopend blad maar zelfs een taps toelopende rug, gewoon, omdat het kan.

Juist, al die discussies over gereedschap ik begrijp daar niets van. Wij maakten zwaluwstaarten met een ordinaire kapzaag of een toffelzaagje maar tegenwoordig moet je hier dit voor hebben en daar dat voor hebben.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mijn ervaring (van mezelf, YouTube en van forumleden) is dat je je toch aanleert om te werken met het gereedschap wat je hebt. Of dat nou een gloednieuwe hightech Lie Nielsen is, of een 50 jaar oude Record/Stanley/Diston, of iets wat jezelf hebt gemaakt.

Koop gewoon wat je budget je toelaat, en waarbij jij je het prettigste voelt.
Voor de een is dat een LN waar ze veel over gelezen hebben, voor de ander is dat een opknappertje van Marktplaats.
Daarom is het voor veel handwerkers ook zo prettig om het in een winkel of op een rommelmarkt of bij een open dag in je handen te hebben.

Groeten, Raymond
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Bedankt allemaal voor jullie uitgebreide reacties.
bevestigd gelukkig mijn gevoel dat het allemaal erg subjectief is.

@ Chenak, je brengt me toch weer aan het twijfelen. Ik was namelijk maandenlang van plan om zo'n Veritas zaagje te kopen. De keuze voor LN heb ik alleen maar gemaakt omdat ik die mooier vindt. En ergens omdat ik verwacht dat ze na verloop van tijd mooier blijven.

@ Seek, 10", 15 ppi en 1,5 " zijn ook mijn criteria :) . Ik heb een paar van je zagen gezien op je blog, prachtig! en helemaal omdat je ze zelf gemaakt hebt, dat moet veel voldoening geven als je ze gebruikt. Ooit zou ik dat ook nog wel eens willen proberen. Eerst 'maar eens' houtbewerken onder de knie krijgen. En inderdaad, zeker met mijn ervarning (niet dus) ga ik het verschil niet voelen. Maar omdat ik maar een keer zo'n zaagje wil kopen, wil ik het wel goed doen. Gelukkig lijkt het maar weinig uit te maken zoals je zegt.

@ Nova en Raymond, jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk. Eerlijk gezegd heb ik ook niet heel veel gereedschap, en is het ook niet de bedoeling een hele collectie te verzamelen. Het meeste van wat ik heb komt ook van marktplaats, ebay en een enkele rommelmarkt. Maar juist omdat ik nog veel moet opknappen zoek ik nu in ieder geval een stuk gereedschap dat wel gebruiksklaar is :)

dank voor jullie adviezen!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Eerlijk gezegd vind ik die discussies ook heerlijk :cool:

Maar je moet wel met twee voeten op de grond blijven staan. Het helpt altijd om eens te kijken naar de gereedschappen van zo'n 200 tot 300 jaar geleden, toen machines nog in de toekomst verscholen waren, en de ambachtsman over een bescheiden budget beschikte.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Oh, en 200 tot 300 jaar geleden hadden bijna alle zwaluwstaartzagen een taps toelopend blad. Dus....

T330.jpg
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Seek, die discussies zijn ook voor mij inderdaad een groot deel van de lol (Net als die zoekmissies op marktplaats of ebay trouwens) Getuige het succes van dit forum...

Ik denk dat het voor mij op het volgende neer gaat komen. Als ik er mijn brood mee zou moeten verdienen zou ik voor iets puur functioneels gaan, zonder naar het uiterlijk te kijken. Maar aangezien dat niet het geval is en ik er alleen zelf gelukkig van moet worden, ga ik voor mooi ��
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik vind het uitzoeken van een nieuw stuk gereedschap inderdaad ook een belangrijk deel van de lol: opzoeken wat de mogelijkheden zijn, voor- en nadelen, etcetera. k heb altijd een gereedschapscatalogus op het nachtkastje... en ga ook altijd voor mooi. Ben me er wel van bewust dat dat heus niet een beter resultaat oplevert, maar mooi is het wel!

jan anton
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Seek, die discussies zijn ook voor mij inderdaad een groot deel van de lol (Net als die zoekmissies op marktplaats of ebay trouwens) Getuige het succes van dit forum...

Ik denk dat het voor mij op het volgende neer gaat komen. Als ik er mijn brood mee zou moeten verdienen zou ik voor iets puur functioneels gaan, zonder naar het uiterlijk te kijken. Maar aangezien dat niet het geval is en ik er alleen zelf gelukkig van moet worden, ga ik voor mooi 😀
Hallo Joseph,
Blij om te lezen dat meerdere mensen met deze "afwijking" behept zijn.:cool:
Jouw redenatie heeft ervoor gezorgd dat ik bijvoorbeeld deze spookschaaf gekocht heb:
image.jpg
De LN zagen zijn prachtig, dus daar ga je heel veel plezier aan beleven.
groet,
Hans
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Mooi is een slechte raadgever als het over gereedschap gaat. Goed is daar een betere insteek. Ik heb in het verleden een Stanley Bailey no5 gekocht, heel mooi om te zien maar absoluut een prul om te gebruiken. De oude schaven die ik erna kocht zagen er niet uit, maar na een slijpbeurt was er eigenlijk gelijk goed mee te werken.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ook vroeger wilden handwerkslieden mooi gereedschap. Dat is van alle tijden.
Zeker, vroeger was het zelfcorrigerend mechanisme misschien sterker dan nu: Als een vormgeving de functionaliteit in de weg ging staan kocht de vakman het niet. Klaar. Nu, (althans bij ons amateurs) is die terugkoppeling zwakker omdat we nu eenmaal dat oude vakmanschap niet hebben (in het algemeen gesproken he :)). Soms compenseren we dat tekort met mooi gereedschap.
Maan toch... heel heel veel houden van heel heel mooi vormgegeven gebruiksvoorwerpen - ook al draagt dat vaak niet bij aan de functionaliteit - is niet nieuw (en nog steeds leuk). Dat beperkt zich niet tot gereedschap. (autos, pennen, klokken, nou ja ....etc :)).

Leuke gedachtenwisseling trouwens.

mvg
klaas0639
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Klaas,
Jij verwoordt heel goed wat de markt voor merken als LN, Veritas, etc. is.
Of het waar is kan ik niet beoordelen, maar een merk als LN beweert letterlijk oude (vergeten) ambachtelijke gereedschappen weer tot leven te wekken. Een bepaalde categorie houtbewerkers (zoals ik) is hier gevoelig voor. Dit zullen vaak hobbyisten zijn, maar (zeker in de USA) ook wel professionals.
Deze merken bewijzen voor mij dat prachtig ontwerp en functionaliteit prima samen kunnen gaan.
Voor mij is het iedere keer weer een feestje als ik mijn LN blokschaafje kan pakken om kantjes te breken oid. Zal misschien ook best met een GAMMA schaafje oid gaan, maar dat is voor mij toch niet hetzelfde.

Wat betreft terugkoppeling: Die is er nu ook uitgebreid, maar alleen op een andere manier. Kijk maar naar alle internetfora. Ook hier voeren we de discussie over de (meer)waarde van bijvoorbeeld de al dan niet getaperde zaag.
Waar je gelijk in hebt is dat de gemiddelde bezoeker van zo'n forum lang niet de kennis en kunde van de oude ambachtsman heeft. Maar met wat kritisch rondkijken kun je imo een heel goed beeld krijgen over een stuk gereedschap.

Daarna komt de afweging of je het geld ervoor over hebt. In mijn geval soms wel, soms niet. Bij de zwaluwstaartzaag heb ik gekozen voor de Veritas omdat ik die ook mooi vond en het prijsverschil met de LN te groot. Een volgende keer valt het kwartje wel weer de andere kant op.

Met vriendelijke groet,
Hans
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Een half jaar geleden was de woningcorporatie bij mijn ouders bezig de ramen en deuren op te knappen.
Hiervoor hadden zij een aantal zelfstandigen ingehuurd.

Toen ik op een doordeweekse ochtend een bakje koffie ging doen was er net een timmerman bezig om het slaapkamerkozijn op te knappen. Hij zette er een nieuw stuk kozijn in.
En onder de steiger, op zijn geïmproviseerde werkbankje, lag een Lie Nielsen blokschaafje nr 60 1/2.
Duidelijk was dat hij deze blokschaaf dagelijks gebruikte.

Hij was dan ook verbaasd dat een willekeurige voorbijganger de schaaf in een oogopslag herkende.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Maar je kunt beter een paar echt goede dingen hebben, dan een hele kast vol meuk. Ik houd ook zeker van mooi en ben, eenmaal aangeschaft, al lang de prijs vergeten, maar geniet er wel van. Heb ook wel eens iets alleen op prijs gekocht en hield altijd een beetje het onderbuik gevoel van "het had beter gekund". De meubelmakers van de Barnsley shop in Engeland hebben een heel bescheiden gereedschapskistje waar ze echt heel fraaie dingen mee maken, ook hier geldt denk ik: "Niet het vele is goed, maar het goede is veel." En dan bedoel ik niet dat het "dure is goed" ;).

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.