Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Advies gevraagd; tapered of 'gewone' zwaluwstaarzaag

Beste forummers,
    Ondanks mijn liefde voor oud gereedschap heb ik besloten een nieuwe zwaluwstaartzaag aan te schaffen. Meer specifiek eentje van Lie Nielsen. Nu heb je dan de keuze tussen de 'tapered' versie en de 'gewone' versie. De laatse heeft een paar mm meer zaagdiepte, maar bijvoorbeeld Chris Schwarz roemt juist de voordelen van de tapered versie. Anderen vinden dit weer onzin. Is het zo subjectief, of zijn er echte argumenten vraag ik mij dus af.

Heeft iemand van jullie misschien ervaring met één of beide zagen? Of goede argumenten voor de één of de ander? Zelf heb ik namelijk geen idee, ben slechts een goedwillende amateur.
    Ik ben erg benieuwd.

Bij voorbaat dank voor jullie advies / input.

Beste Joseph,
    Een aantal maanden geleden was ik ook op zoek naar een mooie zwaluwstaartzaag en twijfelde toen over dezelfde zagen.
    Na wat zoeken op vooral Amerikaanse sites (Fine Woodworking etc) ben ik hiervan teruggekomen en heb ik uiteindelijk de Veritas zaag gekocht (https://www.baptist.nl/houtbewerkers...rtzaag-met-rug).
    Mijn redenen:
    - Lie-Nielsen is extreem duur en ik vraag mij af hoeveel je voor de naam betaalt
    - op beide zagen was er toch her en der best wat kritiek te vinden
    - Veritas zaag was bijna €70,- goedkoper en kreeg betere recensies (is subjectief, maar toch)
    Kortom gezien prijs-kwaliteit leek mij de Veritas een betere keus.

Ik heb er geen moment spijt van gehad. Zaagt heel mooi strak en door zijn stijfheid makkelijker te hanteren dan een Japanse zaag.
    Misschien niet het antwoord waarop je zat te wachten, maar misschien wel iets om mee te nemen in je overwegingen.

Overigens zal het verschil in de door jou genoemde zagen denk ik alleen relevant zijn als je zelf de techniek van het zwaluwstaart zagen perfect beheerst.

Groet,
    Hans

Het zal je niet meevallen om in het gebruik een verschil te ervaren tussen een tapered of een rechte zwaluwstaart zaag. Al die discussies zijn leuk, maar het is allemaal een beetje spijkers op laag water zoeken. Een veelzijdige zwalustaart zaag is tussen de 8" en 10" lang, heeft rond de 15 ppi, heeft zo'n 1.5" onder de rug, heeft een blad van min of meer 0.5 mm dik en heeft schulptandjes.

Daar voldoen erg veel zagen aan.
    De rest is vooral een kwestie van smaak. Zo vind ik het lekker dat het handvat lekker strak rond mijn hand zit en een beetje dik is. Het is lastig passen op het internet dus heb ik ze zelf maar gemaakt. En die heeft niet alleen een taps toelopend blad maar zelfs een taps toelopende rug, gewoon, omdat het kan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek Bekijk Berichten
    Het zal je niet meevallen om in het gebruik een verschil te ervaren tussen een tapered of een rechte zwaluwstaart zaag. Al die discussies zijn leuk, maar het is allemaal een beetje spijkers op laag water zoeken. Een veelzijdige zwalustaart zaag is tussen de 8" en 10" lang, heeft rond de 15 ppi, heeft zo'n 1.5" onder de rug, heeft een blad van min of meer 0.5 mm dik en heeft schulptandjes.

Daar voldoen erg veel zagen aan.
    De rest is vooral een kwestie van smaak. Zo vind ik het lekker dat het handvat lekker strak rond mijn hand zit en een beetje dik is. Het is lastig passen op het internet dus heb ik ze zelf maar gemaakt. En die heeft niet alleen een taps toelopend blad maar zelfs een taps toelopende rug, gewoon, omdat het kan.
    Juist, al die discussies over gereedschap ik begrijp daar niets van. Wij maakten zwaluwstaarten met een ordinaire kapzaag of een toffelzaagje maar tegenwoordig moet je hier dit voor hebben en daar dat voor hebben.

Mijn ervaring (van mezelf, YouTube en van forumleden) is dat je je toch aanleert om te werken met het gereedschap wat je hebt. Of dat nou een gloednieuwe hightech Lie Nielsen is, of een 50 jaar oude Record/Stanley/Diston, of iets wat jezelf hebt gemaakt.

Koop gewoon wat je budget je toelaat, en waarbij jij je het prettigste voelt.
    Voor de een is dat een LN waar ze veel over gelezen hebben, voor de ander is dat een opknappertje van Marktplaats.
    Daarom is het voor veel handwerkers ook zo prettig om het in een winkel of op een rommelmarkt of bij een open dag in je handen te hebben.

Groeten, Raymond

Bedankt allemaal voor jullie uitgebreide reacties.
    bevestigd gelukkig mijn gevoel dat het allemaal erg subjectief is.

@ Chenak, je brengt me toch weer aan het twijfelen. Ik was namelijk maandenlang van plan om zo'n Veritas zaagje te kopen. De keuze voor LN heb ik alleen maar gemaakt omdat ik die mooier vindt. En ergens omdat ik verwacht dat ze na verloop van tijd mooier blijven.

@ Seek, 10", 15 ppi en 1,5 " zijn ook mijn criteria . Ik heb een paar van je zagen gezien op je blog, prachtig! en helemaal omdat je ze zelf gemaakt hebt, dat moet veel voldoening geven als je ze gebruikt. Ooit zou ik dat ook nog wel eens willen proberen. Eerst 'maar eens' houtbewerken onder de knie krijgen. En inderdaad, zeker met mijn ervarning (niet dus) ga ik het verschil niet voelen. Maar omdat ik maar een keer zo'n zaagje wil kopen, wil ik het wel goed doen. Gelukkig lijkt het maar weinig uit te maken zoals je zegt.

@ Nova en Raymond, jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk. Eerlijk gezegd heb ik ook niet heel veel gereedschap, en is het ook niet de bedoeling een hele collectie te verzamelen. Het meeste van wat ik heb komt ook van marktplaats, ebay en een enkele rommelmarkt. Maar juist omdat ik nog veel moet opknappen zoek ik nu in ieder geval een stuk gereedschap dat wel gebruiksklaar is :-)

dank voor jullie adviezen!

Eerlijk gezegd vind ik die discussies ook heerlijk

Maar je moet wel met twee voeten op de grond blijven staan. Het helpt altijd om eens te kijken naar de gereedschappen van zo'n 200 tot 300 jaar geleden, toen machines nog in de toekomst verscholen waren, en de ambachtsman over een bescheiden budget beschikte.

Oh, en 200 tot 300 jaar geleden hadden bijna alle zwaluwstaartzagen een taps toelopend blad. Dus....

Seek, die discussies zijn ook voor mij inderdaad een groot deel van de lol (Net als die zoekmissies op marktplaats of ebay trouwens) Getuige het succes van dit forum...

Ik denk dat het voor mij op het volgende neer gaat komen. Als ik er mijn brood mee zou moeten verdienen zou ik voor iets puur functioneels gaan, zonder naar het uiterlijk te kijken. Maar aangezien dat niet het geval is en ik er alleen zelf gelukkig van moet worden, ga ik voor mooi ��

Ik vind het uitzoeken van een nieuw stuk gereedschap inderdaad ook een belangrijk deel van de lol: opzoeken wat de mogelijkheden zijn, voor- en nadelen, etcetera. k heb altijd een gereedschapscatalogus op het nachtkastje... en ga ook altijd voor mooi. Ben me er wel van bewust dat dat heus niet een beter resultaat oplevert, maar mooi is het wel!

jan anton

Forum Rechten