Nieuw soort zaagblad voor het maken van lades, bakjes, etc.

mekooi

Nieuw lid
30 jan 2014
3
0
Budel-Schoot
Ik lees al een tijd mee met een aantal interessante discussies op dit forum, maar heb nog niets bijgedragen.
Nu kwam ik op het volgende filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=S074ke-EJ6U
En leek het me wel leuk om dit aan jullie te laten zien. Deze man heeft binnen twee weken een heleboel aandacht gekregen voor zijn 'uitvinding', zouden jullie zoiets aanschaffen/gebruiken? Het ziet er op het eerste gezicht enorm handig uit!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Geniaal systeem! Wel behoorlijk wat afstelwerk denk ik en Dado-zagen worden met name veel gebruikt op Amerikaanse zagen!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Inderdaad goed gevonden. Krijg je dit door de arbo regels? Dan is mijn volgende opmerking wie maakt voldoende van dit soort lades of doosjes om zo'n zaagblad betaalbaar te houden. Rick is dit niet iets voor jouw doosjes?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Hij kan er beter een freesset van maken.
lijkt me makkelijker

Maar dan kan je niet de topfineer heel laten zie ik net
 
Laatst bewerkt:

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
Met een dado kun je dit heel makkelijk aanpassen voor de benodigde dikte. Met een frees lukt dat niet in één keer.
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Geen idee of de gebruikte zaagtafels in NL zoals, Hammer en Altendorf uitgerust kunnen worden met dit type blad maar het is wel een mooi systeem. Vraag me wel af wat zo'n breed blad doet met het motorvermogen als je massief hout gaat gebruiken, het lijkt me nogal weerstand te geven.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Vraag me wel af wat zo'n breed blad doet met het motorvermogen als je massief hout gaat gebruiken, het lijkt me nogal weerstand te geven

Zal wel loslopen, altijd nog minder dan wat je met dezelfde machines kunt frezen in 1 keer lijkt mij....En dit is natuurlijk ook gewoon frezen....
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
zie ik het nu verkeerd of is het basis verstek niet nog steeds ok/sneller/simpeler?
In plaats van één contactvlak per hoek zijn er nu vier (3 haakse en een klein verstekje). Is dat niet veel sterker?
Bij normaal verstek wordt een minimale hoekafwijking verviervoudigd.
Bovendien heeft hij geen vier losse stukken maar één groot stuk dat hij alleen maar hoeft om te vouwen.

Basisverstek is ok en een simpeler principe.
Volgens mij is deze methode ok, sneller, sterker en uiteindelijk makkelijker.

In frees-vorm bestaat dit toch al?
Zo te zien moet je met jouw frees de ene plank horizontaal en de andere verticaal frezen. Meer werk dus, en de topfineer intact laten zal met deze frees ook niet lukken.

Het grote voordeel tussen frezen en zagen is dat je met zagen de laatste mm kan laten zitten zodat je de lade kan vouwen.
Waarom lukt dat niet met een frees? Aangenomen dat de frees ook in een punt eindigt?
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Waarom lukt dat niet met een frees? Aangenomen dat de frees ook in een punt eindigt?

Simpelweg omdat een frees alleen symmetrische vormen kan frezen.
En daarnaast moet je de breedte van de 'dado stack' kunnen varieren om het aan te passen aan je materiaaldikte.
 

close

Actieve deelnemer
2 okt 2014
102
15
O ja, was even vergeten dat de vorm asymmetrisch is, dom, dom, dom... :(
Maar door een "gewoon" verstek (symmetrisch) te frezen kun je wel de laatste mm laten zitten, toch?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Idd. maar als je dan gaat klemmen zou die mm wel snel kunnen scheuren omdat je twee vlakken tegen elkaar klemt.
In zijn ontwerp heb je twee haakse vlakken die niet snel verschuiven bij het klemmen.

Toch denk ik dat het ook prima kan werken met een 90gr freesje zoals jij suggereert. Dan gewoon tape erover en de boek dichtvouwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.