Eerste zwaluwstaarten, opbergbakje

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
M'n allereerste poging om een zwaluwstaartverbinding te maken zit er ook weer op.

Ik had eerst maar een hulpstukje gemaakt om de zwaluwstaarten makkelijk af te tekenen.
Ik wou voor het hulpstuk eerst de methode van Paul Sellers gebruiken maar uiteindelijk toch voor de methode van The Nomadic Polywright show gekozen:

https://www.youtube.com/watch?v=0eeg2AChcUI

https://www.youtube.com/watch?v=IcInxbfkYMM

Hierna van pallet hout een "goede" plank uitgezocht en deze met m'n vlak- en vandiktebankje zo goed mogelijk haaks proberen te krijgen en van dikte. Dit was vrij goed gelukt maar ik kon pas een week later verder werken aan m'n project...
Ook al was het hout heel droog, het is blijkbaar toch nog wat beginnen trekken nadat ik ze door de vandiktebank had gehaald want na een weekje dus stond een deel opnieuw een beetje bol.


IMG_2570.jpg

Dit was de allereerste verbinding en toch vrij goed gelukt, zeker met zo'n zacht hout dat eigenlijk voorbestemd was als kachelvoeding.

IMG_2571.jpg

IMG_2583.jpg

IMG_2584.jpg

Voor de bodem heb ik nog een stukje afval multiplex van 8mm gebruikt dat ook zo krom stond als een hoepel maar na een tijd klemmen en wat vocht toch nog vrij recht heb gekregen.

Nu nog schuren en dan kan er een beschermlaag op.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ja dit zijn de oefeningen. Ziet er zo prima uit. Zacht hout heeft een voordeel, als de verbindingen iets te strak zijn kan je ze er toch inslaan en zo superstrakke aansluitingen krijgen.
 

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Bedankt! Was er zelf heel blij mee dat het zo goed ging.
De overstekende stukken van de zwaluwstaarten heb ik met de japanse zaag weggewerkt. Dat ging een pak sneller dan schuren.

Maar van het klemmen had ik een paar kleine deukjes (geen blokje gebruikt en 2 klemmen met de rand op de bovenkant). Dus dan maar even het strijkijzer bovengehaald. Heb ik dat ook weer geleerd :eek:

IMG_2592.jpg
IMG_2593.jpg

Die techniek werkt ontzettend goed. Geen deukje meer te zien. Maar volgende keer toch maar voorkomen!

En daarna het bakje geschuurd.

IMG_2594.jpg

IMG_2596.jpg

Nu staat hij klaar om te schilderen. Overmorgen gaat de poriënvuller er Op.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.