Gedraaide trapleuning

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
Ik ben op zoek naar een plan van aanpak voor het maken van een gedraaide trapleuning.
Dus niet de spijlen, maar wel het ding waar je je aan vast houdt.
Het betreft een restauratie, de spijlen zijn van staal en met elkaar verbonden met een
stalen stang/plat waarop de houten leuning moet worden gemonteerd. Ik denk niet dat er een echt recht stuk tussen zit.
Hellling, en draaiing liggen dus al vast en moeten op de bestaande trap afgemeten worden.
maar hoe ?

groeten,
Erik

PS : ik heb geen 5-asser CNC staan
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Je maakt van de bovenkant een mal ter plaatse met triplex nadien zijkanten evenzo, ter plaatse eraan lijmen. In korte delen. Het is een werk van geduld en enorm veel handwerk nadien alsook ter plaatse, ik weet niet hoeveel ervaring je hebt maar dit vergt een heel deel, ik heb eens een deel vervangen op deze manier maar nooit geen hele leuning doch het moet ook gaan op die manier.
 

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
Jeroen, bedankt voor de video
Ik heb weer een nieuw woord bijgeleerd. Vooral het afschrijven zal wat oefening en studie vergen zo te zien.
 

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
Hoi Sam,

Ik wil het graag zelf manueel uitvoeren - als je info hebt over hoe je een goede uitslag maakt van het stuk en deze op het hout over brengt - graag.
Ondertussen heb ik op google al een oud schema gevonden met de opbouw van de uitslag-tekeningen. Uit het boek "beginselen van het bouwkundig tekenen"
grt,
Erik

Bekijk bijlage wrongstuk.pdf
 

tuoh

Oud hout
Wrongstuk en kuipstuk zijn onderdelen van een trap, dit houd in dat de ontvouwing of tekening van beide (wrong en kuipstuk) voortvloeit uit de tekening van de trap. Idem dito voor de balustrade, deze vorm word dan afgeleid van de tekening van het wrongstuk, omdat de balustrade hier mooi evenwijdig mee moet lopen. Er zijn legio mogelijkheden, kwart wrong, schuin op schuin of recht op schuin, halve wrong, schuin op schuin, recht op schuin, recht op recht, etc....

Het "probleem" in dit topic is anders, de vorm van het onderdeel hier is voor een stuk bepaald door de smid van dienst:p Er zal dus moeten gewerkt worden met mallen om de bestaande situatie te kopiëren omdat er wel wat afwijking zal zitten tussen wat de trapmaker geplaatst heeft en wat de smid kon doen met een paar stukken staal.
CNC werk is ook niet haalbaar omdat er niks is waarmee de machine uit de voeten kan, voor nieuwe trappen is dat geen probleem omdat dan alle waarden voortvloeien uit één freesprogramma. Hier zou je al de komplete trap moeten opmeten en inbrengen om er dan het beste van te hopen, dat kost meer aan programmeerwerk dan het hele ding waard is. Een meetarm zou perfect zijn hier, maar dat is nog SF in de bouw:D

Bereid je dus maar voor op een portie "beeldhouwwerk" het zal neerkomen op kijken, meten, en improviseren om iets passends te fabriceren. Als je een lintzaag hebt kan je al een flink deel van het vormwerk op dat ding doen, gewoon op het oog.
Vergeet ook niet dat in het pre cnc tijdperk alle balustrades met wrongstukken terplaatse werden aangepast, bijgewerkt en vastgezet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.