Moxon benchtop

Geck0

Actieve deelnemer
Ok ben op het moment met veel klussen & kistjes bezig maar dit krijgt ff voorrang.

Ik ben van plan een soort Moxon vise / benchtop vise te maken.
Want mijn ooit zelf gemaakte werkbank begint een beetje te vervallen(deze wordt ooit wel vervangen maar dan in een kleinere variant)

Dus dit leek mij wel handig om te maken.

Ik heb al gekeken naar de klemmen die ik eventueel kan gebruiken., zoals de Twin screw van Veritas of de Moxon screw van Benchcrafted
maar vond het allemaal wel erg prijzig.

Misschien dat twee werkbank spindels ook goed genoeg zijn?
Verder ga ik het allemaal uit gestoomd beuken maken,. daar ga ik aankomend weekend even voor kijken.

Wordt veel met de kolomboor machine werken., dus verwacht niet veel problemen.

Misschien hebben jullie nog andere tips? qua houtsoort of afwerking etc
Ik las ook nog dat sommige een stuk leer tussenin plaatsen tegen het indeuken

532333134c6869b97e34ff01247dc139.jpg
voorbeeldje

Bottom.jpg
voorbeeld laat een soort hulpstuk van kunstof zien waardoor de spindel niet te veel wegzakt als het op zijn max is uitgedraaid.


dmdpqBS.jpg
Deze "afronding" wil ik ook toepassen, schijnt een Lamb's Tongue Chamfer te heten ., ga ik nog ff uitproberen op stuk rest beuken.
 

Geck0

Actieve deelnemer
De hardware :
2 Werkbank spindels van max 50 cm & wat klemmen die ik al had zoals die bovenklem
IMG_2094.jpg
Klein luxe probleempje heb ik af en toe., zie hier de Prairie Dogs van Veritas
Deze wil ik in de voorste "bek" van de benchtop zetten.
IMG_2095.jpg
Veritas praire dog (2).jpg
Veritas Praire dog (3).jpg

Het vast zet stuk (weet ff niet hoe je dat noemt) loopt taps toe dus moet het klein stukje uithakken tijdens het boren zodat het strak zit.
IMG_2096.jpg
Nu wachten tot het weekend is dan ga ik naar een houthandel om te kijken naar wat stukken beuken
 

Geck0

Actieve deelnemer
Mijn Benchtop is bijna af., nog even kijken waar ik wat extra gaten maak voor benchdogs & bovenklemmen.
Heb helaas geen foto's van het proces want al het boren was maar uurtje werk ;)

Hij werkt lekker en ben erg blij met hoeveelheid klem ruimte.
Misschien voeg ik nog een lap leer toe., maar weet dat nog niet zeker.


Nu ik mijn benchtop heb ga ik mijn oude "werkbank" aanpakken.
Ik heb hem al wat dieper gemaakt en kan nu een mooi beuken werkblad bovenop.
Verder ga ik daaronder wat lades en rekken maken.


IMG_0007.jpg
IMG_0008.jpg
IMG_0010.jpg
IMG_0011.jpg
IMG_0012.jpg
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
goed bezig.
wat is je visie op de ideale werkhoogte?, ik was laatst met priegel werkjes bezig en merkte dat mijn rug aardig stijf werd.
met zoon ding kun je natuurlijk je hoogte varieren. of een stoel pakken?
 

Geck0

Actieve deelnemer
Idd mijn bestaande werkbank vond ik laatste tijd steeds te laag dus deed ik alles zittend., maar met zo'n rol krukje werd het steeds meer irritant!
daarom ook deze benchtop gemaakt., rest van mijn werkbank wordt gewoon meer om gereedschap en werkstukken op neer te leggen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Knap werk! Staat ook nog ergens op mijn (veel te lange) lijst van wanna-do's..

Wel een opmerking: je hebt voor een relatief smallere balk geopteerd bij de twee klemmen, vergeleken met je voorbeeld. Geen last van doorbuigen met deze dikte? Ik mis ook de Lamb's tongue chamfer, die zou je dan ook mooi kunnen aanbrengen als je er een tweede balk zou tegen lijmen :)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Zit mij eigenlijk af te vragen wat nu de ideale hoogte is van zo'n moxon vise welke voor een ieder verschillend is .
Heb vanaf de boven kant van mijn werkbankje (welke 850 mm hoog is) de maat genomen tot het puntje van de elleboog en dat is 200 mm .

Ga er vanuit dat als ik weer is een vergeefse poging neem om rechte staartjes te zagen(ipv figuurzagen) dat dat de ideale hoogte is van de kopse kant van het plankkie .
Nu wil je natuurlijk niet in de vise zelf zagen dus denk ik aan een hoogte van 180 mm .

Wat denken jullie daarvan ????
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Hé Rendew, het wordt wel tijd dat er weer een projectje van jou in de lucht komt. Het kissie is alweer een tijd geleden en de Morris stoel is niet zo van de grond gekomen geloof ik.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.