Klok voor klokkenkas in Luiks snijwerk

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een jaar of zeven geleden heeft mijn vader zaliger een klokkenkast gemaakt in Luiks snijwerk. Hout sculpteren was zijn hobby waar hij na zijn pensioen mee gestart was.
De kast staat er al die jaren zonder klok.
Op de rommelmarkt in Kanne vandaag lag een (antiek?) klokkenwerk. Voor slechts 25 euro mocht ik het hebben.
Het eigenlijke klokkenwerk (raderen en dergelijke) lijken me in goede staat. De wijzerplaat heeft enkele beschadigingen in het email, maar deze kan vervangen. En de omlijsting, ja, daar moet ik nog over nadenken. Het is een Christelijk tafereel (waarschijnlijk de vlucht uit Egypte). De gewichten zijn er bij maar de slinger ontbreekt.
Nu had ik graag wat informatie over de constructeur gehad, maar ik vind daar niets van terug.
Het opschrift op de wijzerplaat is 'Cochois Noblet a Seignelay'.
Seignelay heb ik teruggevonden, dat is een stadje in Frankrijk.
Is er iemand die meer weet over deze klok, of waar ik terecht kan voor informatie?
IMAG0470.jpg
IMAG0471.jpg
IMAG0489.jpg
IMAG0493.jpg
IMAG0496.jpg
Het werk staat maar heel voorlopig in de kast, het moet uiteraard hoger staan.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Mathieu,

misschien eens de vraag stellen aan

Klokkenmuseum in Geel
Gooreind 94, 2440 Geel

via de toeristische dienst is er misschien een E-mailadres of een telefoonnummer te bekomen
http://www.geel.be/product.aspx?id=371

of het
[h=3]Horlogerie museum[/h]www.horlogeriemuseum.be
Korenmarkt 6
2800 Mechelen
015 42 12 96

Als ik mij nog goed herinner heeft je vader les gevolgd bij Patrick Damiaens voor het Luiks houtsnijwerk. Even een vraag: hoe kwam je vader aan de kast zelf , het meubel
voor de ornamenten erin gesneden werden ? Maakte hij dat in de les of maakte hij dat zelf thuis, of...?

Groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bedankt, hier ga ik eens informeren.
Mijn vader heeft les gevolgd in TIO (of VIIO nu) Tongeren bij Jean Pierre Snellinx. Hij heeft zowel het snijwerk als het meubel zelf gemaakt. Gedeeltelijk in de les, gedeeltelijk thuis. Maar als ik me goed herinner is er ook moderne techniek aan de pas gekomen. Het onderste stuk (de voet van de kast) is gemaakt met CNC. Beter gezegd, de verschillende onderdelen waar de voet is uit samengesteld (gelijmd) zijn op een CNC machine op maat gefreesd. Maar het was een heel gepuzzel voordat alle onderdelen gepast waren. Eigenlijk was dit de tweede klok die hij maakte. De eerste heeft hij zelf van een uurwerk voorzien. Maar dat uurwerk heeft nooit echt goed gelopen. Ook een antiek stuk, gedeeltelijk zelf aangepast/hersteld. Mijn moeder moet er iedere dag even mee gaan prullen, anders valt het stil. Bovendien is het een uurwerk dat iedere dag moet worden opgewonden.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Die staande klok ziet er wel goed uit. Het is geen gemakkelijk meubel en zeker ook geen gemakkelijk snijwerk. Voor het Luikse houtsnijwerk moet je een grote vaardigheid hebben en de ornamenten goed kunnen tekenen. en deze vaardigheden moet je eerst verwerven. Hij zal aan deze klokken heel veel uren hebben gewekt.

Eigenlijk toch iets raar zo'n staande klok, bekeken met de ogen van vandaag.. Het is een meubel dat enkel dient om een wijzerplaat en horloge vast te houden en een hoge ruimte om de gewichten en de slinger in onder te brengen

groeten
Ornament
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ondertussen de klok laten zien aan een klokkenmaker.
Het is een 'horloge Comtoise', een Franse klok uit de Jura uit de tweede helft van de negentiende eeuw. Niets speciaal, maar gewoon een goede klok.
Deze klok heeft ook een datum aanduiding met de kleinste wijzer.
Speciaal aan deze klokken is dat ze een eerste keer slaan vijf minuten voor het eigenlijke uur. En dan de tweede keer op het uur.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Mathieu

niets speciaals? even in de Wikipedia gezet en

[h=2]"Objet de collection[/h]



Aujourd'hui, les horloges comtoises sont devenues de véritables objets de collection, car elles représentent un savoir-faire de haute précision et une grande diversité. En effet, les Comtoises ont été fabriquées sur une période exceptionnellement longue : près de 230 ans[SUP]1[/SUP]. Évidemment, les Comtoises les plus anciennes sont plus rares et plus recherchées."

nou,ze zijn dus niet allemaal even waardevol...



Tamelijk uitgebreide informatieop https://fr.wikipedia.org/wiki/Horloge_comtoise , de moeite waard

groeten,
Ornament
[h=2][/h]
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Mathieu, ik stuur je even een pb met een privé adres van de voorzitter van een klokkenmakers hobbyclub rond Eindhoven.
Hij is tevens landelijk adviseur aangaande antieke uurwerken. Kent de gehele branche van reparateurs van antieke klokken.
Omdat het een privé adres is doe ik dit per pb uiteraard.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.