kruim.g

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
Hoi, ik ben Geert, 24, en lees al een tijdje mee op dit forum. Ik ben in mijn vrije tijd meestal in mijn schuur te vinden waar ik dingen maak van hout/metaal/kunststof/... en heb op dit forum al heel wat handige tips opgevangen. Nu heb ik echter een vraag waarvan ik hoop dat jullie het antwoord kunnen geven.
Eergisteren heb ik van mijn buurman een lintzaag te leen gekregen. Die stond bij hem al jarenlang ongebruikt stof te vangen, toen ik er om vroeg was hij vergeten dat hij hem nog had...
Deze zaag heb ik natuurlijk eerst ontdaan van een flinke laag zaagsel maar voor ik hem ga gebruiken lijkt een onderhoudsbeurt mij geen overbodige luxe.
Het betreft een Huvema HU100BS lintzaag.
Kan iemand van jullie vertellen welke punten ik met wat voor vet/olie moet smeren?
En hoe stel ik de 4 geleidewieltjes goed tegen het lint aan?

Grtjs,
Geert
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Echt onderhoud is meestal niet nodig. Maak de zaag van binnen en buiten stofvrij, kijk of er geen elektrische verbindingen blootliggen. Verwijder roest. Kijken, luister of de lagers in de wielen geen speling of geluid maken. Google even op bandsaw setup video en kijk op YouTube. Hier is een hoop te zien. Heb je specifieke vragen gewoon stellen met foto erbij. O ja kijk ook even hoe het rubber op de wielen eruit ziet. Je kan alleen recht zagen met een scherp lint. Zoek hier op het forum eens naar tuffsaws.
 

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
Stofvrij maken is inderdaad waar ik zelf al mee begonnen was, en nakijken van de hele machine, alles ziet er nog goed uit. Enkel moesten de geleiders bijgesteld worden, heb dat volgens voorbeeld van enkele youtube filmpjes gedaan. Was even zoeken hoe ik het bovenste wiel afstelde zodat de zaag in het midden van de wielen ging lopen.
Ben natuurlijk meteen wat beginnen te zagen, rechtuit wou wel maar als ik een bocht wil maken gaat de zaag heel zwaar lopen en verkleurd het hout (18mm multiplex). Dat het geen figuurzaag is snap ik maar een cirkel van 36 cm zou toch wel moeten kunnen lijkt me, Er zijn een vrij grof lint op van ongeveer 1 cm breed.
Is nu het lint versleten of staat die te los/strak oid?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Welkom !!

Het zou goed kunnen zijn dat het lint bot is... Een scherp lint doet echt wonderen, naast het goed afstellen van de zaag natuurlijk.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Welkom Geert! We zijn benieuwd naar je eerste resultaten. En als al eerder aangegeven, met wat fotootjes erbij is het gemakkelijker advies geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.