Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21
  1. #1

    freesmotor Robland x31 komt niet op gang (adres?)

    De freesmotor start niet op maar trilt wat, alsof er een fase mist, daarna slaat de stop door. Na de motor uitgebouwd te hebben alles schoongemaakt, startte die wel maar draaide langzamer en viel toen weer uit. Misschien dat de rem blijft hangen bij de fan? Als ik de fan los haal draait de as gewoon soepel.

    De frees as draait soepel en de riemen zijn nog goed.

    - weet iemand een adres waar ik de motor kan langsbrengen en dat hij wordt nagekeken (omgeving zuid-Holland)
    - weet iemand wat voor motor erin zit nergens staat een naam alleen de specs 380v 4pk zodat ik weet wat een nieuwe kost?

    Gebruik hem als hobbymachine dus heb geen service contract oid.

    Alvast bedankt!

  2. #2
    Google op wikkelbedrijf en je woonplaats.

    Je hebt wel spanning op alle drie de fases?
    sometimes you just need a bigger hammer

  3. #3
    Athanor
    Guest
    Ik heb op mijn vroegere Robland een keer een probleem gehad met de rem van de freesmotor. Bleek een te grote spanning op de rem te staan die het begeven had. Reparatie was me te duur en ik heb de rem laten verwijderen en verder met een ongeremde moter gewerkt tot ik de machine voor mijn huidige Hammer inruilde.


    Fons

    Edit: de rem blokkeerde de freesmotor en als ik de motor aan zette verbrandde de remvoering.
    Laatst gewijzigd door Athanor; 23-05-15 om 20:43. Reden: Aanvulling

  4. #4
    Ik weet niet hoe ik kan controleren of alle fases werken. De zaag en vlaktebank werken gewoon dus de hoofdaansluiting werkt. De frees doet het 5-10 seconde en dan slaat de stop door, dus te weinig tijd om tussen de fases te meten. Als ik de draden loskoppel zou er dan stroom op blijven staan?

    Athanor:
    Van die rem zou goed kunnen, maar hoe test je of die goed werkt?

    Verder heeft de machine heel af en toe de hinderlijke gewoonte niet aan te willen, als ik een klap bij de vlaktebank geef doet die het weer. Ik ga er altijd vanuit dat dit in de beveiliging zit van de vlaktebank (bladen naar beneden moeten).
    Laatst gewijzigd door svenskapelsin; 23-05-15 om 21:18.

  5. #5
    Ten eerste is het een ster/driehoek schakeling die erop zit? (2 standen om hem aan te zetten)
    Simpel als je een volt meter hebt, kun je ten opzichte van de aarde meten of je op alle drie de draden een spanning meet van ongeveer 230-240 volt. tussen de draden onderling meet je ongeveer 400 volt. Dit is al in onbelaste toestand. Voor de eenvoud kun je het beste direct op de schakelaar meten met de kabel naar de motor eraf, zodat je die kunt aanzetten zonder dat je de motor onder spanning zet of de einden van de kabel die normaal op de motor zit.
    Heb je de motor ook zonder de Fan/Rem aangsloten en getest? Als hij dan ook staat te brommen en makkelijk tegen te houden is mis je vrijwel zeker een fase.

    Als de meter gewoon op alle drie de draden de juiste waarden geeft kun je ook met een Ohm meter de motor zelf doormeten, die moet ook in alle opzichten tussen de 3 aansluitingen (de onderste rij zijn allemaal doorverbonden als het geen ster/driehoek is) en de onderste rij een lage waarde weergeven.

    Mocht dit allemaal niet duidelijk zijn laat maar ff weten.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

  6. #6
    Zal ik maandag doen, geen driehoek denk ik, je zet de schakelaar op de gewenste toeren (3000 of 6000) en drukt op de aanknop. Ik snap alles behalve het ohm verhaal, tussen wat meet je dit? In ieder geval bedankt!


    Weet iemand hoe je de fan van de as haalt? Er zit geen moer en is ook geen draad voor zover ik zie, gewoon voorzichtig eraf wrikken?
    Laatst gewijzigd door svenskapelsin; 23-05-15 om 21:39.

  7. #7
    Een Ohm meter meet de weerstand, de weerstand van een spoel, zoals die in een motor zit is erg laag. Maar de waarde is in dit geval niet erg belangrijk, wel of ze alle 3 ongeveer dezelfde waarde hebben. Een 3 phase motor heeft 3 spoelen, die tussen de de 6 aansluitingen op de motor zelf zitten, als de onderste rij van 3 aansluitingen doorverbonden zijn, kun je simpel elke spoel direct tussen de de doorverbinding en de 3 bovenste aansluitingen doormeten.

    Nog 1 klein puntje, Ohm meten doe je Zonder spanning op de motor en liefst zonder enige andere draden aangesloten.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

  8. #8
    Bedankt ga ik maandag dan ook doen.

    Iemand die weet hoe je de fan kan verwijderen zodat ik zonder rem ook kan testen?

  9. #9
    Athanor
    Guest
    Ik heb indertijd de monteur van mijn leverancier er bij gehad. Die heeft de machine op zijn kant gezet om bij de freesmotor te kunnen. Als de rem niet meer werkt blokkeert hij gelijk de motoras. Staat dus altijd op de rem, althans bij mijn machine van 2003.... Voor een oplossing moest ik toen een nieuwe motor met rem kopen. Daarom heb ik hem het remgedeelte er af laten halen, waardoor de machine niet meer aan de beveiligingsbormen voldeed, maar wel weer werkte. Als ik de frees wel aan zette, trok de motor zich door de remweerstand heen en verbrandde de remschijf, vandaar mijn keuze.....

    Fons

  10. #10
    De motor heb ik gewoon uitgebouwd door de zijkap eraf te halen los te maken en hem uit de machine te tillen, dus ik kan er prima bij. Belachelijk trouwens dat de rem niet los te verkrijgen is! Het is gewoon een los onderdeel onder de fan.... Ze doen in de tekeningen inderdaad alsof de motor niet uit elkaar kan:
    motorfree.jpg

    Ben erg benieuwd wat die nieuwe motor dan moest kosten, ik heb de machine nog niet zolang dus ben nog wel bereid er wat geld tegenaan te gooien, mocht ik de motor niet kunnen maken. Ik zie nergens een type plaatje dat lijkt eraf gesloopt te zijn, dus zal die wel via Robland moeten kopen?

    Morgen ga ik er verder mee, genoeg adviezen na te lopen bedankt allemaal in ieder geval.
    Laatst gewijzigd door svenskapelsin; 24-05-15 om 22:35.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top