Even voorstellen

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Mede houtwormen!

Ook ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Ferdy, ben 23 jaar en woon met mijn vriendin samen in Breda. Momenteel volg ik een duale studie en werk daarnaast als contractmanager bij een aannemersbedrijf welke voornamelijk actief is in het onderhoud van vastgoed.

Naast werk, studie en klussen blijft er niet heel veel tijd meer over, toch heb ik op zo'n 10 minuten van huis sinds deze week de beschikking over een prachtige plek voor een werkplaats. Dubbele garage (40m2) met verwarming en zolder. Het zal dus nog wel een tijdje duren om het e.e.a. goed in te richten maar dat mag de pret niet drukken. Jullie zullen me hier vast en zeker nog wel is horen met een hoop vragen, want het lijkt me geweldig om het houtbewerken écht goed te beheersen. Enfin, tot horens! :)
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Bedankt heren!

Zojuist nog even in Sketchup bezig geweest, ik denk dat ik op deze wijze een werkbank wil bouwen.
Onder het blad komen dan drie lades, ook nog even nadenken over een bankschroef et cetera.


Werkbank Douglas, 24-05-2015_1.jpg
 
A

Athanor

Guest
Veelbelovend project! Maak je daar een afzonderlijk topic van als het serieus wordt? Heb je al ideeën over te gebruiken houtsoort?

Fons
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Hoi Fons,

Ik denk Douglas, of raden jullie dit af? Zodra het concreet wordt zal ik er een apart topic van maken hoor!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Mooi project, zoiets zou ik ook wel willen maken. Ik zou wel de huidige randbalk bij het werkblad weglaten, met die ingesloten balk op de kopse kanten kan dat eigenlijk niet goed aflopen.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Mooi project, zoiets zou ik ook wel willen maken. Ik zou wel de huidige randbalk bij het werkblad weglaten, met die ingesloten balk op de kopse kanten kan dat eigenlijk niet goed aflopen.

Hoi Leon, denk je dat dit door het werken van het hout niet goed gaat? Ik zie het namelijk wel vaker voorbij komen op werkbanken. Persoonlijk vind ik het wel mooier, maar in dat geval gaat technisch dan boven esthetisch.


Vandaag van mijn schoon opa, om het zo maar even te noemen, zijn studieboeken van de mts gekregen. Zijn boeken van net na de oorlog. Staan erg interessante dingen in. Nog is op mijn gemak doorlezen en goed bewaren!

IMG_6595.jpg

Ook nog vier armaturen met reservelampen, een slijpmachine en wat lijmklemmen op de kop getikt Daarnaast nog een Bahco beitelset gekocht. Het gaat de goede kant op :D
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Dat is wel het beste om te doen. Een makkelijke methode kan zijn het blad met schroeven vast te zetten op de balk die eronder loopt. Als je de gaten ruim genoeg houd kun je zo de werking van het blad opvangen.
 
A

Athanor

Guest
Hoi Fons,

Ik denk Douglas, of raden jullie dit af? Zodra het concreet wordt zal ik er een apart topic van maken hoor!

Dat kan goed lijkt mij, is wel als naaldhoutsoort wat zachter dus gevoeliger voor butsen, indeuken. Trekt meestal vrij donker op als het lang aan licht is blootgesteld. De standaardkeuze in Nederland voor werkbanken is lange tijd (gestoomd) beuken geweest. Ik werk nu nog op een vurenhouten bank, maar wil ook nog eens een mooie werkbank maken, ik heb nog een aardige hoeveelheid Robina van 8 cm liggen dat daar mogelijk wel geschikt voor is.


Fons
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Is ook mooi hout, ben benieuwd wat zo'n doorgewinterde houtbewerker als jij daar van kan maken Fons ;) Ik dacht juist dat Douglas een van de hardere soorten was onder het naaldhout? Maar gestoomd beuken is wellicht een goed voorstel, even kijken of ik daar makkelijk aan kan komen hier in de buurt en dan de afweging maken. Bedankt weer!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.