chuck Viper 3 en Nexus 3

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Allen ,

Charnwood maakt een aantal klauwplaten voor houtdraaibanken.

De Viper 3 ( d = 95 mm) bestaat al even en er is een uitgebreide keuze aan specifieke bekken voor dit type: De V -reeks. Er bestaat ook een kleinere Viper 2 ( d = 70 mm ) en een grotere : de Viper 5 ( d = 137 mm ). De bekken van volgende typen passen op deze klauwplaat

  • Charnwood W836 (Requires V3JS)
  • Vicmark VM100 (Requires V3JS)
  • Record RP4000
  • Rutlands Dakota XT700
  • Warco 9405
  • Craft Supplies CS400
  • Fox FX4000
  • Axminster Evolution SK114 (Requires V3JS)
    Axminster Clubman SK100 (Requires V3JS)
    Axminster Clubman SK80 (Requires V3JS)
    (All Axminster chucks require their 506506 carriers)


info over deze klauwplaat
http://www.charnwood.net/shop/product/95mm-diameter-4-jaw-geared-scroll-chuck?cid=15

info over het assortiment bekken
http://www.charnwood.net/shop/category/lathes-woodturning/chuck-jaws/viper3-chuck-jaws

Nieuw is de Nexus 3 ( d = 95 mm )klauwplaat. Deze is gelijk aan de Viper 3 maar de gaten zijn op een andere plaats geboord.Deze heeft eenzelfde uitgebreide reeks aan bekken ( De N reeks) die men ervoor kan aanschaffen. De Viper - V bekken reeks is niet compatibel maar Nexus 3 is wel compatibel de bekken van de
  • Supernova,
  • G3 Nova, en de
  • Patriot van Sorby

info over deze klauwplaat
http://www.charnwood.net/shop/category/lathes-woodturning/chuck-jaws/nexus3-chuck-jaws

en info over de bekken
http://www.charnwood.net/shop/category/lathes-woodturning/chuck-jaws/nexus3-chuck-jaws

De Viper 3 of de Nexus 3 met een standaard bek kosten ongeveer een 130 euro ( BTW INCL), in de winkel. Met een supplementaire bek erbij komt men ongeveer op 162 euro ( BTW INCL) ; Dat is de prijs van de HBM set CK 3.5 -4K met 4 bekken. Vandaag heb ik nieuwe HBM set en de Viper3 bekeken. De Viper 3 ziet er serieuzer uit, voelt beter aan , en is achteraan afgedekt tegen het stof. De diepte van de bekken is ook een groot verschil: dieper bij de Viper3 . Maar ja, ik heb ze niet op de draaibank kunnen proberen. Bij de Viper3/Nexus3 is de bijgeleverde bek voorzien een gladde zwaluwstaartbek.

er is een test ( PDF ) over de Viper 3 in een tijdschrift.
http://www.charnwood.net/files/files/Independent Test Report By Woodturning Magazine.pdf

De zoekfunctie leverde niets op, mogelijk zijn deze klauwplaten nog nooit besproken op dit forum

Vraag : heeft iemand ervaring met deze chucks ( gemonteerd op een kleine draaibank) ? Of heeft iemand er iets over gelezen op een forum? Of kent ze vanuit de club?


Ik hoor het graag

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi ornament
ik ben deze ook tegengekomen bij mijn zoektocht
naar een goede betaalbare chuck maar omdat ik er verder geen info over vond ben ik voor een nova G3 gegaan
die was toen bij schultse in de aanbeiding 180€ met 3 sets bekken
als ik deze aanbeiding niet gezien had was ik waarschijnlijk voor de viper gegaan
veel meer mogelijkheden lijkt het voor dezelde prijs als een hbm chuck
ik ben benieuwd of er mensen hier zij met ervaring met deze chuck
mvg tom
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Tom uit Maastricht,

gefeliciteerd, ook met je midi trouwens. Je hebt een mooie chuck set gehad voor die prijs. Zou ik ook genomen hebben. En er is veel informatie, afkomstig van blije Nova G 3 gebruikers, te vinden.

Ik moet misschien ook eens naar die Duitse snoepwinkel waar ze Midi's als zoete broodjes verkopen, met een toetje Chuck erop en wat saté-beitels voor het af te maken.

Maar het is wel tamelijk ver van hieruit.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik was vergeten te schrijven dat ik die Nova G 3 vandaag ook heb gezien. Maar die stond niet in promotie.

groeten,
Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dank je voor de reactie, hvdb

Het is op dat adres dat ik ze heb gezien. Ze zijn dus in omloop . De eigenaar doet aan houtdraaien, weet waarover hij het heeft en hij is inderdaad zeer behulpzaam. Hij toonde me deze klauwplaten.
Maar omdat ik nog ooit eerder iets over deze chucks gehoord heb zou ik graag weten wat de ervaringen erover zijn. Er staat wel wat op een Engels of een Amerikaans forum, maar wat ik gevonden heb was eerder bescheiden. Ze zijn er wel positief over.

Heeft iemand er ervaring mee, heeft iemand ze in een houtdraaiersclub heeft gezien , iets erover gelezen heeft op een forum, enz.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Tool1

Actieve deelnemer
26 jun 2014
95
0
De lier
Beetje benieuwd of u nog iets meer info heeft kunnen verkrijgen zit ook al een tijdje naar deze te kijken
twijfel nog erg
grt eelco
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Blijkbaar is er geen ervaring met deze vierklauwen.

Maar Tomvan Maastricht had een goede tip: de Nova G3 van Teknatool ( en hun Supernova en Titan ook) wordt met enkele sets bekken aangeboden. Het noemt Jubeläumsaktion ,aangeboden in Duitsland. Bij Maderas bijvoorbeeld voor 178 euro incl BTW.

De G 3 is niet voor heel zwaar werk, maar de capaciteit zit ruim boven het maximum van wat een minidraaibank aankan in verband met draaidiameters enz

Bij Axminster vind je ze onder de naam van Powertool Chucks. Tijdelijk rekenen ze geen transport aan.

Ik moet nog eens uitvissen of voorgeschreven maximale toerentallen ook voor andere chucks gelden en of men zich daar inderdaad moet aan houden.
De handleiding kun je wel ergens downloaden.

Groeten
Ornament
 

tuoh

Oud hout
Vandaag een paar uur met een nieuwe Viper3 klauwplaat gespeeld op een Woodfast met M33 erop. Algemene indruk van het ding, het doet zijn job, maar er is geen vergelijk mogelijk met een "top"klauwplaat zoals een Oneway bijvoorbeeld. De bekken hebben (te) veel speling in de kop, het openen en dicht draaien van de spanbekken verloopt niet lekker. Soms lopen de bekken vast en moet je even terug draaien om de boel weer gangbaar te maken. Had wel de indruk dat dit euvel tijdens het gebruik begon te beteren, vermoedelijk slordig machinewerk met als gevolg de nodige bramen die niet, of niet allemaal, verwijderd zijn bij de montage.
De klemkracht is wel in orde, bediening met één sleutel is ook een pré, maar die sleutel heeft flink wat speling in het gat, je gooit het ding er van ver in:p Door die slechte passing is het dikwijls een geklooi om een werkstuk in te spannen, verdraait tijdens het manipuleren de as wat dan dondert gegarandeerd die sleutel op de grond, kl***.

Nu ben ik wel flink verwent omdat ik anders altijd met Oneway klauwplaten werk, daarom vallen de minpunten van de Viper3 mij extra op. In vergelijk met die Oneway's is het enige pluspunt van de Viper3 de prijs. Als het je eerste klauwplaat word valt er wel mee te werken, heb je al een goed merk klauwplaat dan gaat de Viper3 sowieso tegenvallen. Ik ga de komende tijd die Viper3 verder in de gaten houden, wil wel eens weten hoe dat met die slecht bewegende bekken gaat evolueren in de toekomst.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Tuoh,

fijn toch nog iets te horen over deze houtdraaiers klauwplaten, want de nieuwsgierigheid bleef. Omdat er geen reviews waren ben ik verder gaan kijken en het werd een Nova G3 jubileumset met 3 bekkensets voor mijn minidraaibank. Dat gaat prima. Ik ben ook verwend het is mijn eerste en ik kan het niet met een top- klauwplaat vergelijken want ik heb daar nooit mee gewerkt. Dus eventuele kleine fouten worden niet uitvergroot. De getande sleutel past er mooi in.

groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.