triton MOF001 1400watt zwaar genoeg voor freestafel?

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Hallo.

Ik ben van plan een freestafel te maken.
En ik vroeg mij af of de 1400 watt triton router genoeg power heeft.
of is de 2400 watt tra001 beter?
Kunnen bijde machines van boven de tafel bediend worden met de slinger en wordt die er ook bij geleverd?

Ik wil hem gebruiken voor paneeldeuren maken en allerhande afrond en profielwerk.
Ik werk zelden tot nooit met hardhout.
maar ik wil niet later denken had ik maar een zwaardere frees gehad.
kan de mof001 ook met 12mm frezen overweg?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ik heb de zware tra001. Echt genoeg kracht. En vanaf de bovenkant te verstellen. Met een lichtere machine kan het ookkm je moet alleen veel meer keren frezen. Voor het frezen uit de hand heb ik een festo of900 e.
Ja gisteren nog even mee gefreesd nou 11x17mm weghalen uit een garantieplaat was weer even wennen. Moest behoorlijk wat keren langs. Freesje was ook niet meer de scherpste. Het extra vermogen is wel een luxe die ik niet meer wil missen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb de zware tra001. Echt genoeg kracht. En vanaf de bovenkant te verstellen. Met een lichtere machine kan het ookkm je moet alleen veel meer keren frezen. Voor het frezen uit de hand heb ik een festo of900 e.
Ja gisteren nog even mee gefreesd nou 11x17mm weghalen uit een garantieplaat was weer even wennen. Moest behoorlijk wat keren langs. Freesje was ook niet meer de scherpste. Het extra vermogen is wel een luxe die ik niet meer wil missen.

Hallo Wim, gebruik je 12mm freesjes of heb je ook de 8mm houder?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Dat was ik vergeten!
Dat je meerdere keren moet frezen met een lichtere frees.
Dankje

Vergis ik me nou of is de stelregel sws dat je niet meer dan de helft van de diameter van je freesje in 1x freest? Dan zou je pas in de problemen komen als je vanaf 20mm freesjes gaat frezen. 6 tot 8 mm gaat ook nog wel met een 1400w frees, tenzij je pokhout oid freest.. (en de MOF001 kan ook vanaf boven versteld worden... En er is een officiele 12 mm spantang voor te krijgen)

Het bovenstaande is wat ik ken. Ik heb nog niet zo heel veel ervaring met frezen, maar ik laat me graag onderwijzen...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.