Moeilijke hoek

GWHUISMANS

Nieuw lid
17 okt 2014
17
0
Beste allen

Eenmaal op dreef in de houtbewerking wil ik een nieuwe tafel maken. Onderstaande afbeelding ter illustratie:

BC5B7C2B-FFE2-46A0-BF01-C8BE3CC72869 kopie.jpg

Het plan is om een blad van 210 bij 95cm te verlijmen van meranti balken tussen tussen de 4 a 5 cm dik en 12,5 cm breed en een poot van 72 cm hoog en 95cm breed waar het blad op komt te liggen.
Het hout heeft nu een houtvochtigheid van 12 a 13 % en ik verwacht in de centraal verwarmde moderne woning waarin het komt uiteindelijk 9 a 10%.

De hoek waar het blad op de poot wordt bevestigd is essentieel voor het resultaat van de tafel en ook meteen de grootste uitdaging gezien de werking.

Waar ik bang voor ben is de tangentiale krimp. Met dit gegeven in mijn achterhoofd heb ik mijn hoofd drie opties om dit probleem te beperken. Alle opties hebben naar mijn idee een nadeel.

1. Wat ik eerder heb begrepen is hoe smaller de te verlijmen balken, hoe kleiner de golfjes. Eigenlijk heel logisch natuurlijk. Dus ik zaag de balken tot 6cm en heb als resultaat een acceptabele golf? Beperking is de smallere balk en daarmee het verlies van de mooie brede houtstructuur op het tafelblad.
2. Ik maak de balken zo breed als de dikte van het tafelblad en draai de balken een kwartslag zodat ze kwartiers in het blad komen (zoals het advies dat ik hier kreeg eerder op het forum). Nadeel: Nog minder houtstructuur zichtbaar in het tafelblad
3. Ik hou de balken ongeveer 12,5 centimeter breed, hou een mooie structuur op het blad, hoef minder te zagen en schaven en accepteer de golf waar ik me minder druk over moet maken dan dat ik nu doe. Het hout is per slot van rekening netjes gedroogd en zal maximaal 2 a 3 % in vochtigheid afnemen.
4. Er is een betere optie die ik niet heb beschreven.

Mijn eigen voorkeur gaat uit naar punt drie. Die voorkeur komt echter van een relatieve leek. Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.

Geert Willem
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die stalen balk onder het blad lijkt me een probleem. Die geeft niet mee terwijl het blad hoe dan ook gaat krimpen zwellen al naar gelang het seizoen. Die werking van het hout kan je nooit tegenhouden dus moet de constructie daar aan aangepast zijn. Over die golfjes zou ik me niet al te druk maken.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Het staal er onder zal niet zo'n probleem zijn als je slobgaten in het staal maakt (langwerpige gaten voor de schroeven zodat die wat kunnen bewegen). De stukken die aan de zijkant zitten lijken me lastiger omdat die het blad insluiten. Waarschijnlijk zal het gaan krimpen en niet zo snel uitzetten, maar dan heb je dus wel een kier tussen blad en de stukken staal.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Of je laat die stalen balk onder het blad helemaal weg en schroeft de staanders vast aan de zijkant van het blad (als dat mechanisch gezien stevig genoeg wordt). Die U vormige stalen constructie veert dan wel mee met het werken van het blad.
 

GWHUISMANS

Nieuw lid
17 okt 2014
17
0
Goeie punten! Ik zal denk ik voor een sleufgat kiezen. Dat geeft net wat meer steun aan het blad voor mijn gevoel. En ik zal het blad ook laten acclimatiseren voor ik de uitsparingen frees. Mooi!

Jullie antwoorden richten zich echter interessant genoeg op de verbinding tussen metalalen poot en blad terwijl mijn twijfel vooral gericht was op de verbinding met de houten poot. Omdat ik bang ben dat als gevolg van de golfjes de aansluiting niet strak wordt.

Begrijp ik dan goed dat deze twijfel bij een balk breedte van 12.5 cm met gedroogd hout minder terecht is?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik weet niet hoe je ze aan elkaar gaat zetten? Ik zou kiezen voor een verborgen zwaluwstaart verbinding. Dat is zo stabiel, dat houdt de boel wel recht.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik zal er 4 sleufgaten in maken,en na het lassen de bovenste ligger door snijden.
Op deze manier voorkom je dat de oortjes die in de zijkant van het blad zitten de boel opsluiten, de uitsparingen waar de oortjes in komen kunnen exact op maat gemaakt kunnen worden zonder naadjes om werken op te vangen en dat het blad kan niet krom trekken tussen de stalen poten omdat de strips er onder geschroefd zitten.

image.jpg

Deze tafel is opgebouwd uit planken van ongeveer 12 cm breed, en word in de lengte van de tafel vlak gehouden door 2 aluminium hoekprofielen op de uiteinden.
Ik heb niet gekeken naar jaarringen om en om, maar alleen naar de mooiste kant van het hout.
ik merk na 1 jaar niets van golfjes door kromtrekken.
De overgang van essen naar noten is niet gelijmt om werken mogelijk te maken.

de poten van deze tafel zijn van het zelfde hout dan de stroken aan de buitenkant van de tafel ( 100x45) essen.
De verbinding is in verstek, met een pen en gat verbinding met losse pen.
Deze verbinding is tot op heden ruim voldoende gebleken.

image.jpg
 
Laatst bewerkt:

GWHUISMANS

Nieuw lid
17 okt 2014
17
0
Beste. Bedankt voor de antwoorden. John bedankt voor de duidelijke beschrijving (mooie tafel trouwens)

Wat ik echter vergeten ben te vermelden is dat ik de houten poot demontabel wil maken ivm gewicht en verplaatsbaarheid. Dit maakt een verstek met pen gat of zwaluwstaartverbinding niet mogelijk.

Mijn plan is om op de onderkant van de tafel aan de kopse kant enkele stokeindes te bevestigen. In de poot aan de bovenkant boor ik dan een gat. Daar vallen de stokeindes in. En aan de binnenkant frees ik een gleuf vanwaar ik een moertje op de stokeindes kan draaien (onderstaande afbeelding zal het een en ander verduidelijken).
verbinding.jpg
In een eerdere verbinding bleek het erg mooi en stevig... maar het blijft een bevestiging op enkele punten. Daardoor hout het blad ruimte om tussen de verbindingen te werken/golven.

Is dit een reeel probleem en zo ja. Zijn er mensen die een oplossing hebben?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Het hout van het blad en de poot gaat tussen de stokeinden
gelijk uitzetten en krimpen.
Bij de verbinding is het hout van het blad en de poot gelijk van dikte, structuur en vochtgehalte.
Hierdoor werkt het niet ten opzichte van elkaar.
Geen probleem dus volgens mij.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb iets degelijks twee jaar in de kamer. (5 cm eiken blad onder verstek verlijmd met 5 cm poot, idee als bij jouw tafelblad/poot). Nog geen probleem gehad. En ik verwacht het ook niet om reden die John hier boven al noemt.

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.