Motorprobleem met JET houtdraaibank

Milo

Nieuw lid
22 feb 2015
9
0
Beste forumleden, Ik heb onlangs een nieuw JET JWL 1220 gekocht. Nu heb ik een probleem met de machine gehad, tot nu toe eenmalig. De motor verloor veel vermogen na langdurig gebruik achter elkaar en maakte ander geluid. De motor werd erg heet en ik kon de draaibank met de hand stil leggen. Voor mijn gevoel ging de machine van 500 watt naar 50. Het probleem lijkt de volgende dag verdwenen. Ik heb al contact gehad met de dealer, die kende het probleem niet, ik hoor nog van hen.

Wat denken jullie en graag jullie advies. Is de motor nu misschien beschadigd door de verhitting of is dit misschien een bescherming van de machine tegen de oververhitting? Motor laten vervangen als ze daar aan mee willen werken?

Groet, Milo
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Klinkt als een overbelasting van de motor. Het kan goed zijn dat er een thermische beveiliging in ingebouwd zit waardoor er na afkoeling gewoon mee gewerkt kan worden. Probeer eerst wat licht draaiwerk uit en ga dan steeds zwaarder, rekening houdend met de capaciteit van de machine natuurlijk.
 

temmink

Nieuw lid
19 apr 2015
10
0
Ik denk eerlijk gezegd, dat het geen motorbeveiliging is geweest.

A - Dan zou de dealer het symptoon moeten herkennen;
B - motor beveiliging gaat normaal gepaard zonder 'bijgeluiden';C - Motor zou dan volledig stoppen, Milo kan de draaibank met de hand stil leggen, maar draaide dus nog wel.

Ik zou de motor (of zelfs de complete bank) om laten ruilen.

BTW: Heb verder geen kennis van de genoemde JET draaibank, dus ...........
 

Milo

Nieuw lid
22 feb 2015
9
0
Bedankt voor jullie reacties. Aangezien ik er alleen kleine stukken hout in heb gehad lijkt overbelasting me niet het geval. Maar ik dacht ook meteen aan zo'n overbelasting beveiliging. Echter staat er in de JET handleiding niets over een dergelijke overbelasting beveiliging. Ik ga er achteraan bij de dealer. Bedankt!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb ook een kleine jet 1220 denk ik. Wat zou kunnen is dat de spanning op de snaar te licht was. ? Dat hendeltje links onder op de machine bij de motor. Niet te strak zetten. En ja de motor word vrij warm.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@temmink.

Of de dealer is zo'n dozenschuiver ;)
Voordat zo'n beveiliging inkomt kan er al een hoop schade gemaakt zijn en een motor staat door centrifugale krachten nooit meteen stil. Tenzij er een elektronische rem op zit. Mijn redenatie gaat dan ook uit naar alleen het lezen van wat Milo schreef, kan de geluiden daarbij niet horen. Dat kan van alles zijn.

@Milo,

Als het al bij licht werk gebeurd dan is het zeker niet onverstandig dit bij de dealer neer te leggen. Succes !
 

Milo

Nieuw lid
22 feb 2015
9
0
Ik lees de laatste berichten hier nu pas, ik heb er blijkbaar geen melding van ontvangen.
Inmiddels heb ik de motor omgeruild voor een nieuwe bij de dealer, probleem opgelost. Wat er nou mis mee was weet ik dus niet.

De motor werd in ieder geval abnormaal heet maakte ongebruikelijke geluiden inclusief met het vermogensverlies. Ik span de v snaar nooit te strak, die hangt op het gewicht van motor en net wat extra.

Bedankt voor de reacties!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.