Grote oude lintzaag, is het wat

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Ik zit op een budgetje en dan kijk je uit naar leuk 2de hands materiaal. Heb net een grote oude lintzaag gevonden.
Geschat van rond 1950 of misschien nog ouder.
De gietijzeren wielen zijn op het zicht ongeveer 80cm en draaien kaarsrecht. Rubbers zijn recent en in zeer goede staat.
Reusachtige gietijzeren tafel.
Ik ben verliefd....
Ook al is de kleur echt wel lelijk, een ander likje verf geven ben ik niet vies van.
Bescherming was er helaas niet in die tijd, daar verzin ik wel iets op, metalen kast rond de wielen zetten en zo.
Nu met een externe motor met een band erop, misschien zet ik die om naar iets modern met riemen.

Nu de vragen:
- Kan daarvoor nog een lint gevonden worden en dan waar? Op maat laten maken zekers? Kan iemand me een idee geven van de prijs van zo'n lint?
- Ben ik er wat mee? Het lint dat er nu bijzit is immers zo diep (28mm). Denk dat kleinere stukken zagen dan niet echt handig zijn hierop. Of is het ook mogelijk van een veel dunner lint aan te kopen (+/-8mm diep bvb). Zagen van kleine stammetjes of herzagen van balken naar platen zal ik zeker ook wel doen, daarnaast heb ik toch het gevoel dat er een tweede veel kleinere lintzaag moet komen.
- Hoeveel weegt zo'n ding? Met de hand is er geen beweging in te krijgen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Heb een eennfoto enmerk?

Mijn eerste reactie is: Heb je de ruimte voor zo""n machine? Ja? Dan is het misschien interessant.
Verder: Op een grote machine kan wel degelijk een (heel) klein lint. (maar op een kleine geen groot lint :)). Is de geleiding OK? Is de lagering OK? Zo niet dan HOEFT dat geen ramp te zijn mits het in de prijs tot uitdrukking komt en je zelf kunt/wilt sleutelen. Meestal is bij die ouwe machines alles bereikbaar en reparabel. Dat is een groot voordeel. En... zwaar?....dan ws ook superstabiel. Zwaar is ""alleen"" maar lastig voorhet transport.

Maar dit zijn allemaal generieke opmerkingen. Ik ken de machine natuurlijk in het geheel niet.

mvg
klaas0639

PS
O ja: Linten kun je op maat bestellen bij Tuff saws in Engeland. Een van de meest geschikte bedrijven op dit terrein die ik ken en beroemd op dit Forum. Zet de zoekfunctie maar eens aan :)
 
Laatst bewerkt:

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Neen, geen foto genomen... dom natuurlijk. Een type en merk heb ik niet genoteerd, wil nu geen domme dingen zeggen en maakt eigenlijk niet uit met die ouderdom.
Wat de prijs betreft is het volgens mij zeker een koopje. Komt van particulier. Lage prijs waarschijnlijk ook omdat er een aantal 2de hands te koop staan en die blijkbaar niet verkocht geraken.
Het ding is inderdaad groot (2m60 hoog, tafel schat ik op meer dan 80x80). Moet zelfs een speciaal plaatsje voorzien in de schuur want het kan in mijn gewone werkplaats niet binnen.

Er hangt geen lint op nu en heb aan het bovenste wiel een korte draai kunnen geven. Draait super soepel en het bleef maar spinnen, geen zichtbare afwijking. Meetbaar mischien wel een afwijking, we zien wel. Het onderste wiel draaide ook mooi recht maar dat bleef niet spinnen, motor was er wel al af, dus dat vraagt iets meer onderzoek. Denk dat het niet op lagers draait maar om een gegoten loodsysteem (ken de naam niet, was veel vroeger zeer toepasselijk).

De rest van de geleiding kan ik moeilijk inschatten, ze zit erop dat wel. Als daar andere lagers of zo opmoeten is dat geen werk, maak er me geen zorgen over, zelfs niet indien er iets ontbreekt, dan maak ik dat stuk wel.

Je stelt me een beetje gerust ivm dat lint, kga nu wat zoeken hierover.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die lagering is met Babbitt metaal, die zoekterm geeft ook veel info (in het Engels dan).
Mits voorzien van voldoende olie is zo'n lager prima, maar als er iets mee is, is vervanging lastig (er moet dan een nieuw lager gegoten worden...)

Ik zou de zaag zeker niet kopen zonder hem zagend gezien te hebben (dus smoesjes als 'ik heb geen lint' maken me wantrouwend), en ook niet voordat je het transport geregeld hebt.
Het lint is geen probleem, linten op maat kun je bij de betere machinehandel zo bestellen.
Nieuwe geleiders kosten waarschijnlijk net zo veel als de zaag, dus die moet je ook goed controleren.
Verder heb je natuurlijk krachtstroom in je werkplaats? Anders kun je er denk ik weinig mee.

Ik heb er ooit een met 90 cm wielen gekocht zonder hem zagend gezien te hebben, en de as was ter hoogte van het onderste kogellager ingelopen.
Je snapt dat het laten vervaardigen van een nieuwe as elke gedachte aan de goedkope aanschafprijs overheerst.....
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Ja, ben er bewust van dat de kosten kunnen oplopen ivm eventuele herstellingen. Wel dat met een beetje creativiteit dat ook niet zo erg hoog gaat zijn.
Heb gelukkig wel een paar connecties moest er metaalbewerking nodig zijn. En in het slechtste geval heb ik een excuus om een metaaldraaibank of frees te kopen :D

Kopen zonder draaien zal ik wel moeten doen want het kan eigenlijk niet anders. Ik heb er toch wel wat vertrouwen in, die zaag wordt namelijk niet verkocht omdat er iets anders komt of zo. De eigenaar is naar het hospitaal en hij komt er nooit meer uit.... het is allemaal een beetje snel gegaan. Hij was een fervent privé houtbewerker, vandaar een paar mooie maar oude machines die er staan. De zaag was hij duidelijk aan het opknapen en bijna klaar. Ook zonder compromis lijkt me. In de werkplaats hebben we een oud zaaglint gevonden. Er moet nog nagekeken worden of het de goede maat is. Vol roest, maar goed genoeg om thuis even te proberen.
Transport zorg ik zelf voor. Wordt weer een avontuurtje. :cool: Het ding is zwaar, daar kan ik nog mee leven, maar het is ook 2m60 hoog en dat is andere koek.

Ja, dat is het. Inderdaad moeilijk te vervangen maar toch doenbaar en goed onderhouden gaat het heel lang mee.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat betreft transport: als het bovenste wiel er relatief eenvoudig afkan, wordt het zwaartepunt al beter beheersbaar. En niet aan de tafel optillen, want de tafel en vooral de eventuele scharnier daarvan zijn een kwetsbaar en vrijwel onherstelbaar essentieel onderdeel.

Ik kan ze op dit moment niet vinden, maar ik heb ooit foto's gezien van een Amerikaan doe een soort slede gemaakt had voor de lintzaag, van balken van 10x10, die hij met de rond aflopende voorkant naar beneden rechtop langs de zaag zette, aan de zaag vastbond en toen de zaag voorzichtig liet kantelen. Die slee op een kar sjorren en ter plekke weer overeind zetten. Dat ging allemaal prima.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Het bovenste wiel moet er af anders kan het ding niet naar buiten zonder kantelen. Poort is te laag.... Kantelen wil ik liever niet ivm t'is nogal een gevaarte.

Zou het liefst met een bestelwagen gaan met een hydraulische klep achterop. Zoveel mogelijk van die zaag halen ivm gewicht en hoogte winnen anders past het ook niet in de bestelwagen. Het ding staat nu op een paar blokjes, dus kan er een hefboom onder om wat hoger te heffen en extra blokjes te steken tot het net genoeg is om een paletwagen eronder te steken en we zijn vertrokken. Met een beetje geduld kan dat vrij veilig gebeuren.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zie dat je het als een avontuur benadert :). En zo moet het ook in dit geval.
Hou ons op de hoogte. (overigens vind ik de aanslag op de ruimte een vervelend nadeel, maar er zijn ook veel leuke avontuurelementen)

mvg
klaas0639
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Kleine update geven.
Het ding staat ondertussen thuis en ben er super happy mee.

Het fabricage jaartal is eerder eind 1800 begin 1900. Merk in het gietijzer gegoten is "Bölte" er staat nog iets onleesbaars onder. De assen waren oorspronkelijk met een babbitt systeem gelagerd, dat is te zien aan de vetpotjes die eraan hangen. Nu zitten er kogellagers op. Alles draait super smooth. Gemeten afwijken over de hele omtrek van het onderste wiel is 0.08mm, hoeveel dat uiteindelijk op het niveau van het lint is weet ik nog niet. Bovenste wiel nog niet uitgemeten, maar verwacht daar similair resultaat.

Naar moderne normen ontbreek er ergens een lager aan de onderste geleiding. Zal nog zien hoe dat uitpakt, kan geen groot probleem vormen om dit op te lossen en misschien is het zelfs helemaal niet nodig.

Aandrijving met bandriem natuurlijk. Oorspronkelijke motor is wat groot en zwaar (8kW), kan ik hier wel opstarten, maar wil iets moderner. Het liefst van al wil ik hier een upgrade naar v-snaar en een hedendaagse motor, waarschijnlijk is 4kW genoeg, moet nog eens wat gaan rekenen aan het benodig vermogen. Misschien met een rem op.

Huidige inschatting gewicht helemaal opgebouwd maar zonder motor is +750kg. De motor zelf weegt ook wel een 40kg. Diameter wielen is 90cm.

Heb er een palet onder gebouwd met een paar balken zodat het ding kan versleept worden.

Hieronder een kleine foto van enkel de basis van de machine om een idee te geven hoe groot het is. bovenste wiel en as; afscherming; tafel; geleiders en motor ontbreken. Opgebouwd is ze 265cm hoog. Zal dus in de schuur blijven staan.

LZ.jpg
Het heeft heel wat tijd gekost om de lintzaag op de aanhangwagen te krijgen zonder brokken of kleerscheuren. Even optillen doe je zomaar niet :D
 

Bijlagen

  • LZ.jpg
    LZ.jpg
    58,1 KB · Weergaven: 420

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mooi dat het goed uitpakt. En mooi dat je ons op de hoogte houdt. Ik ben een beetje jaloers. Zo'n oude prachtige degelijke machine waar je zelf aan kan sleutelen en weer op de punt zetten.

mvg
klaas0639
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Jaaaa, je hebt gelijk. En er komen zeker meer pics. Echter de plaatjes waarover ik nu beschik zijn vooral bedoeld om de boel weer in elkaar te kunnen zetten. Eerst laat ik jullie hiermee alvast wel wat watertanden :D

De motor in de koffer van m'n auto
Lintzaag - Motor.jpg

En hier het tegengewicht op 30kg ingeschat:
Lintzaag - Tegengewicht.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Waar staat 'ie? Kunnen we straks allemaal bij jou langskomen met ons hout? :cool:
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Eerst het ding weer helemaal opbouwen. Omwille van het gewicht zijn er namelijk een paar spullen afgehaald zodat het zwaartepunt wat lager lag en het vervoer eenvoudiger ging. Het bovenste wiel en al wat daarbij hoort zoals bescherming, as, tegengewicht, houder, stellingen en zo zijn er af. Ook moet ik de tafel er weer opkrijgen. Die bestaat uit 2 stukken. Gisteren het kleine deel er op gekregen zonder veel moeite en waarschijnlijk volgt vanavond het grote stuk. Dat stuk kan ik amper dragen, het er alleen op zetten kan ik gewoon niet. Het is gewoon te zwaar en dan moet ik nog één hand loslaten om de bouten vast te maken. Waar de machine nu staat is er geen plaats voor het kraantje dat ik heb, dus heb ik hulp nodig hiervoor. De tafel moet dan nog gesteld worden.

Ik wil de zaag niet restaureren alsof ze nieuw is, maar wil wel dat alle functionele/beweegbare delen een onderhoudsbeurt krijgen want de bedoeling is om die zaag echt te gaan gebruiken. Wat proper maken en overal nieuwe smering erop dus. Niet te onderschatten klus eigenlijk. Heel veel vet overal, wat eigenlijk best positief is want dat wijst erop dat ze onderhouden werd. De lagers van de assen heb ik al gecontroleerd, hier ook nieuw vet erin en we zijn vertrokken.

De geleiders van het lint gaan een wat grondigere beurt krijgen. Ze zijn smerig en het vet/olie die er in en op zit is aan vervanging toe. Ik wil nog begrijpen hoe ze exact werken, er is een hydrolische werking zodat ze zich automatisch stellen lijkt me. Ook ontbreekt er ogenschijnlijk iets, maar weet eigenlijk niet of dit er wel ooit op zat. Het maakt niet uit, ik kan dat wel regelen op één of andere manier. En dan moet ik nog uitvissen hoe die correct te monteren en inregelen zijn.

Dan ook nog het lint zelf. Er zat eentje bij dat hopelijk de goede lengte is, dan heb ik die referentie toch al. Inspectie in detail is nodig, behalve wat roestig zien de tanden er goed uit. Ik ga zeker wel een nieuwe bestellen want deze is beetje breed (3cm).

Als laatste moet ik zorgen voor aandrijving. Motor, wielen en band heb ik, moet wel nog iets toveren om die motor instelbaar vast te maken. En in tweede instantie wil ik daar een moderne poulie opzetten met een recente motor. Moet wel eerst weten hoeveel vermogen er echt nodig is.

M'n eerste zaagsnede met deze machine is dus nog niet voor morgen, moet paar weken geduld hebben, er zijn hier andere prioriteiten nu.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Op de hals in het gietijzer gegoten staat er BÖLTE te lezen. Met daaronder zeer moeilijk leesbaar OSCHERSIEBEN BODE
Dat is dus meer dan waarschijnlijk Oschersleben in het Duitse Börde.

Heb wat opgezocht en de Maschinenfabrik Bölte, Oschersleben die aangeschreven staat als Maschinenfabrik und Eisengießere wordt overgenomen in 1935 door Maschinenfabrik Oddesse GmbH. Een zekere Gustav Bölte heeft daar rond 1885 een aantal patenten op zijn naam staan over landbouwmachines. Als daar iemand meer over weet dat hoor ik het graag. Verder niets gevonden, geen foto of tekening die overeenkomt met deze machine, het lijkt wel een uniek of laatste stuk te zijn.

De geleiders voor het lint zijn van Zwitserse makelij. Heb niet direct het merk bij de hand. Weinig, eigenlijk niets, over terug gevonden trouwens. En waarschijnlijk zijn die veel recenter vervaardigd, iets rond 1940 à 1950. Dit omdat er een decal op hangt en dat de precisie van de onderdelen echt wel beter is dan wat rond 1900 gerealiseerd werd.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat betreft het motorvermogen: moderne 900 mm lintzagen hebben 5,5 kW, dus ik denk dat je rond de 4-5 kW goed zit. Let wel op het toerental, je hebt kans dat je een motor moet vinden met een laag toerental, die vroeger aanzienlijk meer gebruikt werden dan nu.
Wat betreft zagen: ik heb ook een 900 mm lintzaag ter restauratie staan, en daarbij heb ik een heleboel smalle zagen gekregen, die ik, naar het zich laat aanzien, niet ga gebruiken. Je bent van harte welkom om eens langs te komen en er een stuk of 5 mee te nemen. Ook als ze net te kort zijn, kun je ze altijd aan elkaar laten lassen/solderen, wellicht is dat goedkoper dan hele nieuwe zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.