Hbm profielmessen

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Iemand toevallig ervaring met deze messen?
Vandaag mn mes 095 compleet doormidden gebroken,geen gekke dingen ermee gedaan.
Freeskop van stehle kan ook in de kliko.
Mes bleef gelukkig achter de beschermkap liggen.
Gebroken tussen de gaatjes,vreemd...
Zal morgen avond wel een foto plaatsen,en met Hbm mailen.
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
De foto's

Op de foto te zien,gebroken profielmes.
Helaas de stehle freeskop ook afgeschreven.
 

Bijlagen

  • 20150519_161524[1].jpg
    20150519_161524[1].jpg
    51,3 KB · Weergaven: 393
  • 20150519_161536[1].jpg
    20150519_161536[1].jpg
    65,8 KB · Weergaven: 390
  • 20150519_161819[1].jpg
    20150519_161819[1].jpg
    46,8 KB · Weergaven: 390
  • 20150519_161825[1].jpg
    20150519_161825[1].jpg
    63,6 KB · Weergaven: 391

tuoh

Oud hout
Jij hebt geluk gehad, dat had heel anders kunnen aflopen! Zo te zien zijn die messen toch wat groot voor die kop, ze steken bijna meer uit dan ze in de kop zitten. Om zo een mes te breken moeten er toch aardig wat krachten opkomen, een mogelijkheid is een te hoog toerental? of te hoge aanvoer? of een fout tijdens de fabricage van de messen? of pisbakkenstaal gebruikt?
Ik zou dergelijke messen niet (meer) bestellen bij HBM en consoorten, maar bij Felder of CMT, Leitz, etc... kosten daar misschien iets duurder maar zullen kwalitatief toch wat betrouwbaarder zijn denk ik.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Heb je ook een foto 'en profil' van de freeskop. OP de 3e foto lijkt wel of er tandjes zoals bij een verlijmfrees in de kop zitten. Is dat zo? Is het wel een wisselmessenkop?
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Scheppie,die tandjes zijn van de knal,profielmes er in geslagen(095).
En idd geluk gehad,was net bij een noest in douglas plankje,toen een knal....ik dacht eerst dat de noest er uit was geslagen....6000toeren.
Mes had ook weg kunnen vliegen,vraag ligt nu bij Hbm.
Mn freeskop kan ook in de kliko.
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Zal zo een foto maken.
Hbm zegt dat de breuk door de missende contra messen kan komen....lijkt me sterk.
Uiteraard voor de veiligheid wel beter,dus ook maar een nieuwe kop besteld.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Nu weet ik wat ik er vreemd vind uitzien. Het lijkt net of de beitels te dun zijn voor het blok, het wigvormige blokje heeft veel speling aan de achterzijde. Bij het blok wat ik hier heb liggen zit het strakker in elkaar.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België

Kan je de snelheid van je frees instellen? 6000 tpm is aan de trage kant voor zon' kleine kop, klinkt raar maar hoe trager het draait hoe meer je ze belast en hoe groter de kans op terugslag of breuk. Want bij eenzelfde doorvoersnelheid moeten de messen bij 6000 tpm 33% meer materiaal wegnemen per draai dan bij 9000tpm.

De veiligheidskoppen met begrenzers maken het ook onmogelijk om te veel af te nemen in één keer, of dat er een stuk hout tussen komt en knelt tegen de aanslag of zo.
In het begin liet ik ze ook liever traag draaien dan snel want dat voelde veiliger aan, maar dat is een illusie. het is veiliger zo dicht mogelijk bij de maximale snelheid te blijven. 6000 tpm is eerder voor frezen van meer dan 200mm in diameter, deze is 100mm.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik zou fijn binnen het opgegeven regelbereik van de freeskop blijven zitten. Bij de kop van Ronald staat bijvoorbeeld duidelijk aangegeven dat 8K het maximum is, 9K gaan gebruiken is dan vragen om een probleem. Zorg dan liever dat de afname beperkt is.
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Heb er een kop bijgekocht waar de begrenzers ook in kunnen.
En idd,de stehle kop heeft 2 wigjes,met de puntjes voor de messen.
 

tuoh

Oud hout
Kan je de snelheid van je frees instellen? 6000 tpm is aan de trage kant voor zon' kleine kop, klinkt raar maar hoe trager het draait hoe meer je ze belast en hoe groter de kans op terugslag of breuk. Want bij eenzelfde doorvoersnelheid moeten de messen bij 6000 tpm 33% meer materiaal wegnemen per draai dan bij 9000tpm.

De veiligheidskoppen met begrenzers maken het ook onmogelijk om te veel af te nemen in één keer, of dat er een stuk hout tussen komt en knelt tegen de aanslag of zo.
In het begin liet ik ze ook liever traag draaien dan snel want dat voelde veiliger aan, maar dat is een illusie. het is veiliger zo dicht mogelijk bij de maximale snelheid te blijven. 6000 tpm is eerder voor frezen van meer dan 200mm in diameter, deze is 100mm.

Het is de fabrikant die bepaald hoe snel een frees mag draaien. De meeste van die koppen met profielmessen mogen maar 6000tr/min draaien, daar ga je best nooit boven, dat is problemen zoeken. Voor dit type messenkoppen is die toerentalbegrenzing wel nodig omdat je als gebruiker de messen al dan niet bewust uit balans in de kop kan plaatsen. 9000tr/min met een freeskop in onbalans is geen fijn gevoel, niet voor de man, en ook niet voor de machine.

Je verhaal gaat wel op voor frezen en pennenschijven die mooi gebalanceerd zijn en hoge toerentallen wel aankunnen of die mogen draaien, die halen hun beste rendement op het max toerental.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het is de fabrikant die bepaald hoe snel een frees mag draaien. De meeste van die koppen met profielmessen mogen maar 6000tr/min draaien, daar ga je best nooit boven, dat is problemen zoeken. Voor dit type messenkoppen is die toerentalbegrenzing wel nodig omdat je als gebruiker de messen al dan niet bewust uit balans in de kop kan plaatsen. 9000tr/min met een freeskop in onbalans is geen fijn gevoel, niet voor de man, en ook niet voor de machine.

Je verhaal gaat wel op voor frezen en pennenschijven die mooi gebalanceerd zijn en hoge toerentallen wel aankunnen of die mogen draaien, die halen hun beste rendement op het max toerental.

Inderdaad maar ik heb ook niet gezegd dat je boven de limiet mag gaan, wel liever dicht bij de maximale snelheid. De mijne mag boven 9000 toeren en die wat ik op de Felder webshop zie zelfs tegen 11.000 toeren. De recente freeskoppen laten nagenoeg geen speling meer toe bij het plaatsen van de messen. Bij mijn vorige freeskop moest je aan de messen trekken naar buiten toe bij het vastdraaien anders stonden ze niet in lijn en dat voelde je meteen aan de machine!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.