Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Hbm profielmessen

Hbm profielmessen

Iemand toevallig ervaring met deze messen?
    Vandaag mn mes 095 compleet doormidden gebroken,geen gekke dingen ermee gedaan.
    Freeskop van stehle kan ook in de kliko.
    Mes bleef gelukkig achter de beschermkap liggen.
    Gebroken tussen de gaatjes,vreemd...
    Zal morgen avond wel een foto plaatsen,en met Hbm mailen.

De foto's

Op de foto te zien,gebroken profielmes.
    Helaas de stehle freeskop ook afgeschreven.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Jij hebt geluk gehad, dat had heel anders kunnen aflopen! Zo te zien zijn die messen toch wat groot voor die kop, ze steken bijna meer uit dan ze in de kop zitten. Om zo een mes te breken moeten er toch aardig wat krachten opkomen, een mogelijkheid is een te hoog toerental? of te hoge aanvoer? of een fout tijdens de fabricage van de messen? of pisbakkenstaal gebruikt?
    Ik zou dergelijke messen niet (meer) bestellen bij HBM en consoorten, maar bij Felder of CMT, Leitz, etc... kosten daar misschien iets duurder maar zullen kwalitatief toch wat betrouwbaarder zijn denk ik.

Heb je ook een foto 'en profil' van de freeskop. OP de 3e foto lijkt wel of er tandjes zoals bij een verlijmfrees in de kop zitten. Is dat zo? Is het wel een wisselmessenkop?
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Scheppie,die tandjes zijn van de knal,profielmes er in geslagen(095).
    En idd geluk gehad,was net bij een noest in douglas plankje,toen een knal....ik dacht eerst dat de noest er uit was geslagen....6000toeren.
    Mes had ook weg kunnen vliegen,vraag ligt nu bij Hbm.
    Mn freeskop kan ook in de kliko.

Heb je een foto van het breukvlak?
    sometimes you just need a bigger hammer

Zal zo een foto maken.
    Hbm zegt dat de breuk door de missende contra messen kan komen....lijkt me sterk.
    Uiteraard voor de veiligheid wel beter,dus ook maar een nieuwe kop besteld.

Nu weet ik wat ik er vreemd vind uitzien. Het lijkt net of de beitels te dun zijn voor het blok, het wigvormige blokje heeft veel speling aan de achterzijde. Bij het blok wat ik hier heb liggen zit het strakker in elkaar.

Bijlage 30928
    Een plaatje zegt meer...

Die hele kop ziet er gek uit, lijkt wel of er 2 wiggen inzitten.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Forum Rechten