hulp gevraagd dikte hout

BartC

Nieuw lid
18 mei 2015
5
0
Goedemiddag heren en dames,

ik heb jullie hulp nodig bij de dikte van mijn balken...
Ik heb namelijk geen goesting dat mijn carport + tuinhuis tot brandhout wordt herschapen :)

Dit is een schets van wat de carport ongeveer zal worden. De exacte afmetingen zal ongeveer 20cm kleiner zijn aangezien ik dit maar rap geschetst heb op de max afmeting van de vloerplaat.

carport.jpg

het deel van 5m op 5m wordt het tuinhuis.
De reden dat ik vooraan geen paal in het midden kan zetten is omdat de inrit deels schuin verloopt en omdat iemand dan die paal wel eens zou durven verbouwen :)

Hierboven komt een spantendak waar voor 300kg aan zonnepanelen op komt te liggen.

De hele carport wordt gezet in europese eik.

Nu is mijn grote vraag natuurlijk...
1) heb ik die steun in het midden echt nodig? waarschijnlijk wel om de krachten van het dak te verdelen...
2) Zal mijn structuur sterk genoeg zijn als ik werk met balken van 125mm? Mijn grootste overspanning is 7m vooraan...
3) indien 125 niet voldoende is, hoeveel dan wel? hoe kan ik mijn sterkte berekenen?

dank u wel!!!!
 

BartC

Nieuw lid
18 mei 2015
5
0
Alvast bedankt,

als ik die link nakijk dan zit ik denk ik met een serieus probleem...
maximale dagmaat 7.3m bij een plat dak?

of ben ik mis?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
En? Ik zie geen overkapping van meer dan 7 meter, of had je de zijbalken van 10 meter in 1 stuk gewild? Ik zou eerst eens bij wat houthandels in de buurt navragen wat reguliere lengtes zijn, want 7 meter lijkt me al lang - je ziet dan opmerkingen als 'Lengtes > 6.00m – 7.00m op aanvraag en tegen meerprijs.' waarbij die meerprijs wellicht niet opweegt tegen een paar extra verticale palen....
 

tuoh

Oud hout
Een houtsectie van 125 x125mm kan nauwelijks een overspanning aan van 2500mm, dat gaat dus niet lukken. Overspanningen van meer dan 5m overbruggen met hout kost geld, en de secties worden dan zo zwaar dat je al een kraantje nodig hebt om de boel op te bouwen, of je moet naar gelijmde liggers gaan uitzien.

Voor eik spreek je voor een overspanning van 5m al gauw over een houtsectie van 250mm x 350mm hoog! Dat word dan een carport om "U" tegen te zeggen.
Ik zou het hele ontwerp nog eens serieus tegen het licht houden en er voor zorgen dat de max. overspanningen rond de 3m komen te liggen, dat is een meer reële, en betaalbare, waarde bij houtbouw.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
wij in de bouw kunnen ongeveer 5 tot 6 meter overspannen met liggers van 8x23cm in douglas.
Dat is ook wel ongeveer het maximum, wil je geen doorbuiging hebben in het midden.

Of dit anders ligt bij eik, weet ik niet, maar het zal wel x aantal keer meer kosten voor dezelfde secties.

Idd ontwerp herbekijken en hier en daar een extra steun bijplaatsen.
 

BartC

Nieuw lid
18 mei 2015
5
0
Bon... allereerst iedereen bedankt voor de tips.
Nu weet ik ook dat het niet direct haalbaar is... Ik heb nu praktisch all stukken met de helft ingekort (zijkant van 5m naar 2.5 en vooraan van 7m naar 3.5m)

Ik las ook ergens dat de hoogte van de balk samenhangt met de lengte in mm en dat delen door 20?
Dat zou ook uitkomen met hetgeen wat Tuoh zegt.

Ik ben nu van plan van 200x200mm te gebruiken voor de profielen. Zal dit dan voldoende zijn, rekening houdend met de nieuwe max afmeting?

Enne... nogmaals bedankt voor de tips :) zo veel ken ik nog niet van hout :)
 

tuoh

Oud hout
Ja, dat zijn veel realistischere waardes geworden zo. De houtsectie's kunnen eventueel nog wat afslanken, staanders van 150 x 150mm en liggers van 150mm br x 200 à 250mm hoog gaan ook werken. Als er nog een zadeldak op de constructie komt te staan zou ik de liggers op de lange zijden (overspanningen van 3,5m) toch liever in 150B x 250H uitgevoerd zien worden:p

Vergeet ook niet om de nodige schoren in de constructie op te nemen, daar staat of valt letterlijk het hele bouwwerk mee, sectie hier mag een stuk lichter zijn, 75 x 100 à 120mm of zo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.