Hulp gevraagd keuze materiaal voor kastenwand

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo iedereen, ik ben er weer met een domme vraag.
Ik ben een kastenwand aan het uittekenen maar begin sterk te twijfelen over het te gebruiken materiaal. Eerst dacht ik aan multiplex, MDF Zero (omdat ik al gewoon ben van mdf te gebruiken, maar hier las over het gevaar van de formaldehyde)...
Ik ben beginnen speuren op het net naar melamine, hpl, maar hoe meer ik lees hoe meer ik twijfel. Bijkomend zijn de prijzen die ik kan terugvinden nogal aan de hoge kant, als ik dan ergens een "opruiming" vind aan schappelijke prijs verkopen ze dan niet aan particulieren...
Het schilderen van de mdf stoort me niet, heb het al eerder gedaan, ook lakken met de pistool lukt goed, maar in de kast komt van alles : dozen met speelgoed, ringmappen, ...
Als ik legplanken maak in mdf en aflak ben ik bang dat de lak snel erg beschadigd geraakt... Ik vrees als ik bvb vuren gebruik om legplanken te maken dat ik met hetzelfde probleem zit...
Eerder werd mij al afgeraden om melamine of hpl of hoe het ook noemt ... te gebruiken door mijn "gebrek" aan materiaal (alles moet met de Festool invalcirkelzaag gezaagd worden).

Bij het bestellen van Melamine of hpl platen verzaagd en met de strookjes erop gelijmd bots ik dan weer tegen de hoge kostprijs... EN ik zou het graag gezond houden... (formaldehyde...)

Een lang verhaal, een domme vraag, maar moest iemand me kunnen helpen... (dan komt er een topic met de bouw ervan ;)).
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hieronder een artikel over Formaldehyde in MDF of andere plaatmaterialen. Ondanks alle onrust over het materiaal, is MDF niet het nieuwe asbest.

http://www.lne.be/campagnes/bouw-ge...-ongezonde-formaldehyde-in-mdf-en-spaanplaten

Ik zou MDF hierom "gewoon" blijven toepassen indien het project dit toelaat. Eventuele schappen voorzien van kopslatten zowel voor mechanische sterkte op doorbuiging als ook voor stoten.[/QUOTE


"schappen voorzien van kopslatten" : ok, dat heb ik al gedaan bij gebruik van gefineerde platen, een massieve kopse kant aangezet, maar dat zal toch geen krassen in de verf ed voorkomen? Ik begrijp wel wat je bedoelt, als je er een doos in stopt en stoot tegen de rand gaan er geen brokken af, maar toch zal de mdf krassen gaan vertonen, dacht ik?
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ja, dat blijft natuurrijk altijd een risico afhankelijk van gebruikers en lak soort. Je zou natuurlijk de koplat van een mooie hout soort kunnen maken en deze niet in de kleur lakken.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ja, dat blijft natuurrijk altijd een risico afhankelijk van gebruikers en lak soort. Je zou natuurlijk de koplat van een mooie hout soort kunnen maken en deze niet in de kleur lakken.

"koplat van een mooie hout" : maak ik dan de legborden niet beter in iets anders dan mdf? Daarom dacht ik eigenlijk aan melamine ofzo voor het binnenste van de kasten... Als ik dan een mooie houtsoort neem, wat is er weinig gevoelig voor krassen ed? Zou een legbord in multiplex met een koplat steviger/sterker/beter zijn?
Hoe zit het eigenlijk met multiplex in het algemeen? Ik zie op youtube heel veel "cabinets" die uit multiplex gemaakt worden... Is dat dan beter dan mdf, verwerkt het beter? Is de binnenkant van de kast dan sterker? Je kan er tenslotte nog een mdf deur aanhangen...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik zit verder te denken... als ik de corpussen en legplanken in witte melamine maak, de legplanken voorzie ik van de benodigde opgeplakte strips op de kopse kant, de corpussen voorzie ik van een kopse kant in 18mm mdf, die ik in hetzelfde kleur kan schilderen als de deuren, ook mdf.
Is dat een goeie oplossing?
De witte melamine zie je pas als je de deuren opent, in gesloten toestand zie je enkel de mdf deuren en kopse kanten in mdf... ook de zijkanten die zichtbaar zijn zou ik afwerken in mdf, met hetzelfde motief als de deuren.
Zou dat wat zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.