Zelfbouw fijnstof filterunit

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Dan maak je toch een gat in de muur met een rooster?

Denk er wel om dat alles wat je naar buiten blaast, wel weer moet worden vervangen door verse lucht aanvoer, anders krijg je een onderdruk, waardoor je oa hoofdpijn kunt krijgen.

Werken een serie van die Festool stoffilters ook die in de CTL versie zitten?
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
doormiddel van een warmte wisselaar kan je de warmte hergebuiken in de werkplaats.

Betreft onderdruk zul je niet snel krijgen gezien er meetsal voldoende ventilatie in de huizen zitten.

Je moet pas extra ventileren als het een nieuwbouw huis bevat.
Dwz een huis van 8 jaar en jonger.

En dan is dit nog makelijk op te vangen.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@Zweihaak,

Een festool stofzuiger (CTL/CTM) doet ca 3900 l/min
Voor een unit van 500 m3/h zou je dan minimaal 2 filters nodig hebben.
Het type HEPA HF-CT 26/36 van Festool lijkt mij geschikt mits in combinatie met een goed voorfilter, anders moet je erg vaak nieuwe filters kopen ( van 80 euro per stuk?). De andere (goedkopere) filters zijn niet geschikt, die laten te veel fijne deeltjes door.
Maar ik ben bang dat een slakkenhuisventilator te weinig kracht heeft om door dit type filters te zuigen.
Een stofzuigermotor kan een hogere druk opbrengen en heeft ook veel meer lawaai.

Verder ben ik nieuwsgierig hoe de zelfbouwunits voldoen.
Ik heb zelf momenteel weinig tijd, maar kom tzt nog terug met een zelfbouw drukverschilmetertje.

Groeten,
Kor
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Heb nog niet zo veel ervaring opgedaan met de unit. Eerste ervaringen zijn goed, maar ben nu met vakantie en doen dus even niets (qua hout). Zodra ik weer in business ben zal ik me melden.

Ben benieuwd naar die drukmeter.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
kiesvoorhout zei:
@Zweihaak,

Een festool stofzuiger (CTL/CTM) doet ca 3900 l/min
Voor een unit van 500 m3/h zou je dan minimaal 2 filters nodig hebben.
Het type HEPA HF-CT 26/36 van Festool lijkt mij geschikt mits in combinatie met een goed voorfilter, anders moet je erg vaak nieuwe filters kopen ( van 80 euro per stuk?). De andere (goedkopere) filters zijn niet geschikt, die laten te veel fijne deeltjes door.
Maar ik ben bang dat een slakkenhuisventilator te weinig kracht heeft om door dit type filters te zuigen.
Een stofzuigermotor kan een hogere druk opbrengen en heeft ook veel meer lawaai.

Verder ben ik nieuwsgierig hoe de zelfbouwunits voldoen.
Ik heb zelf momenteel weinig tijd, maar kom tzt nog terug met een zelfbouw drukverschilmetertje.

Groeten,
Kor

Ik weet weinig van die waardes af, ik vroeg me het alleen af.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Vandaag m'n fijnstof filter opgehangen en getest, hij doet het perfect......alleen heb ik er na een kwartier hoofdpijn van gekregen. De lucht heeft een specifieke geur na het filteren, misschien kan ik daar niet tegen. Een beetje als airco , daar word ik ook slecht van.
Er zit een 1000m3 Torin in.
Zijn er nog mensen die dit probleem ervaren? De deuren van m'n atelier stonden trouwens open.

Groeten,

Geert
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Hier heb ik geen probleem mee, de lucht heeft bij mij geen rare geur oid. Er onstaat wel een flinke bries en het is niet lekker om hier direct in te staan. Bij mij blaast de lucht op een zoldertje, maar Kor deed eerder de suggestie om de uitgeblazen lucht wat te verdelen indien dit niet zo is.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Dat is interessant. Ik ken het wel van vieze stofzuigerfilters, die gaan een soort stank uitblazen die ik maar moeilijk kan verdragen.

Is het een chemisch geur? Zoveel raars kan er toch niet in de filters zitten??
Wellicht is een koolstof filter een oplossing als de geur blijft.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik zal maar zeggen dat ik een gevoelig reukorgaan en hoofdje heb.

Tijdens m'n studies chemie wist ik een kwartier op voorhand al dat er iets niet pluis was in het labo, iedereen keek eens raar op als ik zei; "ik ben hier weg , het stinkt hier", maar 5 minuten later stond wel iedereen buiten te kuchen....

Neen de filter of de behuizing, geeft wel degelijk een chemische,kunststof geur af, vandaag heb ik hem met tussenpozen laten draaien na wat zaagwerk. Telkens als ik binnenkwam rook ik duidelijk de geur. Kan er wel even tegen maar laat me er geen 10 minuten in werken of ik word misselijk.
De behuizing is gemaakt uit berkenmultiplex, het zou me verbazen dat dit de geur veroorzaakt.


Ik weet niet of er hier mensen zijn die al gewerkt hebben in een "container bureel" , dit zijn van die kunststof containers waar ze "tijdelijk" - soms jaren-personeel in onderbrengen tijdens werkzaamheden.
Ik kan er geen 5 minuten in blijven en andere zitten er doodleuk te werken. Ze zouden nogal groen lachen mochten ze hun bloed laten testen op pvc en afgeleiden.

Groeten,

Geert
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Tenzij je echt midden in je huis wil werken en je de rest van het woongedeelte leefbaar wil houden ( viewtopic.php?f=11&t=3204 ), snap ik niet echt waarom je zo'n fijnstoffilter zou installeren, aangezien je bijvoorbeeld tijdens het houtdraaien nog steeds niet veilig zonder stofmasker bezig kan zijn als de fijnstoffilter aan staat. Of begrijp ik dit verkeerd?

Ik heb dit heel interessante onderwerp al meer dan eens volledig gelezen, maar snap niet goed wat het voordeel is tov een kant en klaar model zoals dat van Microclene (Bvb MC400 200,26EURO BTW in)?

Bedankt!
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Mijn testopstelling, ook met berkenmultiplex kast, geeft geen geur af.
Tenminste ik ruik niks. Kortgeleden de unit nog gebruikt in een ruimte waar gipsplaat werd gezaagd door een bouwbedrijf die hun stofzuiger waren vergeten.
Binnen een half uur was de lucht 'geklaard'. Geen opmerking van de mannen gehad over geur o.i.d.
Bepaalde kunststoffen kunnen 'luchtjes' afgeven en dat is vervelend als je daar gevoelig voor bent. De gebruikte filters zijn FDA (Food and Drugs approved) dus geschikt voor gebruik in een ruimte waar mensen werken, eten en drinken.
Kan het zijn, dat de ventilator de oorzaak is?

Wat betreft het voordeel ten opzichte van b.v. een microclene:
'Mijn' filterunit houdt fijnere deeltjes tegen, werkt dus echt beter om fijnstof tegen te houden.
Maar dat heb ik al eerder uitgelegd in dit topic.

Mochten er verder nog vragen zijn, dan hoor ik die graag.

ps ik ben niet erg actief op het forum wegens andere bezigheden, maar zal af en toe een blik werpen.

Groet, Kor
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Kor,

Ik twijfel er niet aan dat je filters van goede kwaliteit zijn. Alles werkt zoals het moet.
De ventilator, het is een Torin 1000 m³ , hangt aan het plafond en de uitblaas is weg gericht van mij. Ik voel niet direct tocht.
De geur zal wel slijten.

Groeten,

Geert
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wat is de stand van zaken met dit stofvrije draadje ?
Nu dit draadje actief gaande is komt het fijnstoffilter ook zo nu en dan voorbij (als advies bijv.)
Ik heb op de open dag (massavehout) even bij het filter staan kijken en nu pas vallen de puzzelstukjes samen (ben redelijk nieuw hier ;))

Wat ik mij afvraag is of de filters nog te bestellen zijn en als dat zou is, is er zicht op hoe lang nog ? het zou toch jammer zijn als je zo een ding bouwt en na een jaar geen passende filters meer kan vinden ?!

Dan heb ik nog vraag die ik dit draadje niet heb kunnen vinden.
Als ik/we dingen lakken gebeurt het nog al eens dat er stofjes in de lak terecht komen.
Zijn er mensen die met gebruik van dit filter hebben gemerkt dat dit niet meer gebeurd (zou een fijne bijkomstigheid zijn)
 

rombo319

Actieve deelnemer
3 mei 2013
29
0
Yep, ook geinteresseerd. Ik hou wel van zelfbouwprojecten,maar heb aangaande stof te weinig kennis. (behalve dan dat ik er teveel van heb) ((van het stof dus))
groets
arrie Rombout
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@Toxiq: Als je gaat spuiten,kun je de ruimte met een plantenspuit fijn benevelen.
Het idee is dat de nevel de stofdeeltjes pakt.
 
A

Athanor

Guest
Kor is momenteel niet elke dag op het forum actief, heb even op zijn deurbel gedrukt, dus even wachten op zijn reactie mensen.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.