Zelfbouw fijnstof filterunit

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Is die cursus sneltypen toch ergens goed voor geweest :D
Enne,.. er is maar 1 baas.
Voor de tweede ronde is het nu nog wat te vroeg, maar je mag gerust (iedereen trouwens) een pb-tje sturen met je wensen. Ik zal zien wat er valt te 'regelen'.
En zachte prijzen ken ik niet, hierin ben ik net als met onderhandelen,.. keihard ;)

Kor
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Ben bezig met het bouwen van de filterkast en de schakeling. Ik snap er niets van. Ik heb zo'n Conrad CMFR-66 gekocht en worstel met de aansluitingen. Iemand die me de juiste kant op kan wijzen?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
@Kor
Zat een beetje aan te hikken tegen dat draadje buitenom (15 naar de schakelaar), maar ik geloof dfat ik het nu wel begrijp. Als ik vanavond weer thuis ben eens proberen.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@Haasjetik.

Die draad is de voeding op je contact. (is dus de fase)
In het tijdrelais zit een wisselcontact, waarvan 15 het p-contact is en 18 het normaal open contact.
A1 en A2 zijn de voeding van de spoel en B is het startcontact .


Bij twijfel hoor ik het wel.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
@Frank Dan kan ik 15 en A1 dus gewoon met elkaar verbinden?
Inschakelen doe je dus door dfe schakelaar om te halen, de fan gaat lopen en ik kan de scxhakelaar weer terug zetten?
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@Haasjetik
Ja de A1 en 15 met elkaar verbinden.

Schakelaar aan uit werkt, zogauw je de werkplaats verlaat of de machines uitzet, zet je ook deze schakelaar uit.

(Je zou zelfs een soort van hoofdschakelaar kunnen maken waarmee je alles in 1x uitzet, als je de werkplaats uitgaat)
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Bijgaand wat foto's van m'n filterunit. Buitenmaten zijn iets ruimer dan de filter (41 * 65) omdat de ventilator iets aan de grote kant is. Voordeel is wel dat ie bijna 1000 m3 per uur aanzuigd. De filters laad ik van de voorkant, dat scheelt bij de bouw en geeft wat mij betreft iets minder drukverlies omdat er bijna geen kieren in zitten.

De fijnfilter heb ik opgesloten met een lijst, deze zorgt tevens voor wat ruimte tussen de beide filters. Heb de lijst zo gemaakt dat de voorfilter keurig opgesloten zit.

Ben benieuwd hoe e.e.a. zal werken, zal snel iets verzinnen wat normaal gesproken een hoop fijnstof produceert.

Attached files
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Om te testen ga je toch gewoon mdf frezen.

of schuren met een grove korel op de draaibank als je deze hebt.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Fijn om te zien dat de filters een goede plek krijgen.
RocknRolla, heb je die 1000 kuubs fan erin zitten?
Dat gaat hard waaien in je werkplaats ;) Ga je nog een uitblaasrooster plaatsen om de lucht wat te verdelen?
De filters gaan zeker goed functioneren als ze maar goed afgedicht worden rondom.
Ook het voorfilter moet goed worden ingeklemd om bypass te voorkomen. Anders wordt je fijnfilter onnodig belast.
Om de status van de filters te bewaken, ben ik nog bezig voor een simpele drukverschilmeter. Te denken valt aan een U-buisje/slangetje met water. Het fijnfilter moet eigenlijk bij 250 Pascal=25mm waterkolom worden vervangen. Kan tot 45mm, maar dat gaan eenvoudige ventilatoren niet trekken.

Groeten uit mijn stofvrije werkplaats :)

Kor
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Hier dan de foto's van mijn project.

Heb ook gekozen voor het model 'voorlader'. Het hoofdfilter zit opgesloten tussen vaste latten (het verst van de opening) en verwijderbare latten. Tegen de achterste latten zit tochtband, net als tegen de buitenzijde van de demontabele opsluitlatten. Het voorfilter zit gewoon klem achter de 'sierrand'.

Eigenlijk is er met deze constrcutie maar één nadeel"als ik de timer wil verzetten naar korter of langer, moet ik eerst het hoofdfilter verwijderen. Voorlopig kijk ik het in de praktijk eens aan.

Attached files
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
@Kor,

Heb inderdaad die 1000kubs fan gemonteerd. Waait behoorlijk, maar heb er geen last van omdat ie uitblaast op m'n zoldertje. Om die reden zal ik waarschijnlijk ook geen uitblaasrooster plaatsen, of heeft dit nog andere voordelen? Merk overigens ondertussen al een wereld van verschil. De lucht is binnen een halfuurtje behoorlijk opgeklaard, waar deze in het verleden vaak lang stoffig bleef.

De afdichting zal ik nog iets verbeteren met wat tape, zag ik ook al op de fotos van haasjetik.

Ben nog wel geinteresseerd in je drukverschil meter, is toch altijd handiger om zoiets na te bouwen dan zelf te verzinnen :lol:
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
die van jullie zien er idd al goed uit. Ik ben zelf ook nog bezig met de filterkast. Het zal ook een voorlader model worden, en met een (recup) fan van 2000m³/h. Er zal wel een dimmer opzitten :D

Omdat de fan toch krachtig genoeg is ga ik kijken om nog een filterdoek voor de voorfilter te plaatsen.

Binnkort de foto's.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
wat ik niet begrijp is dat jullie de uitstroom niet naar buiten laten gaan waardoor je geen opdwarelend stof in de werkplaats hebt.

Heb nu een huisafzuigsysteem genomen met een goede filter ervoor die de lucht naar buiten laat afvoeren.
Waardoor ik geen retour stof meer binnen heb.

De filter zit er wel in gezien anders buiten mijn dak bruin wordt van de stof.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
ik heb nog 1 project dat voor het filter uitgaat: een stofcycloon voor mijn CTL-Mini.

Ik moet nog even checken of ze werken, maar waarschijnlijk heb ik voor een aantal eventuele liefhebbers nog wat tijdschakelaars over. Ik heb er 7, een houd ik er zelf, dus als ze het allemaal doen zijn er 6 beschikbaar. Het zijn draaischakelaars, die van 0-12 uur kunnen worden ingesteld. De schakelaar loopt dan met en synchroonmotor 'af'. Ze komen uit een partij elektronica voor keramiekovens, die ik uit een faillissement heb. Die schakelaars wil ik wel voor 7,50 p.st. (excl. verzendkosten) overdoen. Ze kunnen tot 50A schakelen, dus dat is wel genoeg ;)

Laat per PB maar weten of je belangstelling hebt, dan zal ik binnenkort een paar foto's plaatsen.

Groet, Karel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.