Zelfbouw fijnstof filterunit

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
52
47
Nijmegen
Of de capaciteit van 417 m3/h genoeg is hangt af van de grootte van jouw ruimte en het aantal verversingen per uur dat je wil bereiken. Perilex is voor 2 of 3 fase aansluitingen voor apparatuur die veel stroom trekken. Kan me niet voorstellen dat je ventilator zo'n hoog wattage heeft en die zou wellicht prima op een gewone (1 fase) aansluiting kunnen
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
954
388
hilversum
In het verleden heeft me elektricien er 1 aangesloten op 1 fase.
Enigste wat ik me kan herinderen was dat ie dan alleen op de laagste stand draaide.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
De perilex aansluiting wordt ook gebruikt voor het aansluiten van mechanische ventilatie op 1 fase + de schakeldraden voor de verschillende snelheden.

Onderstaande info komt van de site ventilatieland.nl

Standen bij de itho daalderop:
1 laag
2 midden
3 hoog


20230824_163822.jpg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Momenteel is deze ventilatie aangesloten met een Perilex stekker. Zou ik hier een standaard RA stekker op kunnen zetten?
Iemand die nog bezwaren ziet tegen het gebruik van deze ventilatie voor deze toepassing?
Het enige wat nog zou kunnen spelen is dat de nul en de fase op specifieke klemmen van de ventilator aangesloten móeten zijn. Met een gewone stekker kan dat niet gegarandeerd worden, want je kan hem immers een halve slag draaien waardoor fase en nul gewisseld worden.
 

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
52
47
Nijmegen
Dan zou ik de stekker laten zitten en een perilex stopcontact aanleggen. Daarin kan dan ook de verbinding gemaakt worden voor de gewenste snelheid
 

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
Die ventilator kan gewoon worden aangesloten met een normale stekker. Waar fase en nul op worden aangesloten maakt voor de motor niets uit. Wel natuurlijk kijken dat je de aansluiting voor het hoogste toerental gebruikt.

Ik heb ook de ventilator uit een mechanische afzuiging gebruikt voor mijn filterbox en dat werkt prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en thomasz

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Bedankt voor de reacties allen!

Dan zou ik de stekker laten zitten en een perilex stopcontact aanleggen. Daarin kan dan ook de verbinding gemaakt worden voor de gewenste snelheid
Dat had ik ook overwogen, maar moet ik dan geen extra kabels uit de meterkast trekken?

Die ventilator kan gewoon worden aangesloten met een normale stekker. Waar fase en nul op worden aangesloten maakt voor de motor niets uit. Wel natuurlijk kijken dat je de aansluiting voor het hoogste toerental gebruikt.

Ik heb ook de ventilator uit een mechanische afzuiging gebruikt voor mijn filterbox en dat werkt prima.
Dit ga ik zeker proberen!
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
Er wordt hier een heel blok huizen gerenoveerd (huur) en ik heb een goede relatie met de bouwopzichter; heeft er iemand nog interesse in een zelfde ventilatiebox voor een toepassing zoals deze? Mogelijk kan ik er meer krijgen, maar doe de moeite pas als ik weet dat iemand ze wil :)
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Er wordt hier een heel blok huizen gerenoveerd (huur) en ik heb een goede relatie met de bouwopzichter; heeft er iemand nog interesse in een zelfde ventilatiebox voor een toepassing zoals deze? Mogelijk kan ik er meer krijgen, maar doe de moeite pas als ik weet dat iemand ze wil :)
Doe mij er ook maar een als het lukt, bouw ik zelf ook een stofafzuiging.
Woon om de hoek dus kan hem zo ophalen evt.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Kan je er voor mij ook eentje opzij houden?
En/of eventueel het adres van de vuilcontainer waar ze in gedumpt worden?
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
303
125
Boxtel, Noord-Brabant
De eerste 2 units liggen hier nu. Ze hadden eigenlijk een ander doel met die dingen (extern bedrijf die ze reviseert) maar na een lekkere kop koffie mochten er ook wel een aantal mijn kant op 😬
De installateur heeft ook bevestigd dat ze gewoon werken met een normale stekker.

Ik weet nog niet hoeveel ik er uiteindelijk kan krijgen, dus ik ga gewoon op volgorde van reactie het lijstje af.
De eerste stuur ik nu een berichtje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.