Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 56 EersteEerste 12341252 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 554

Re: Zelfbouw fijnstof filterunit

Op de open dag hout hadden we het er al even over gehad. Ik houd me ook zeer aanbevolen, ik zat al met het idee in mijn hoofd maar moet toegeven dat ik niet de nodige kennis in huis heb die jij wel hebt kor.

Groeten

Jan

Ik heb een paar jaar geleden lopen experimenteren met een unit.
    Via via kon ik een oude afzuigkap op de kop tikken. Zo eentje die in de keuken boven het fornuis hangt. In dit geval betrof het een zwaarde uitvoering van ITHO met twee motoren en twee ventilatoren.
    Het metalen vetfilter had ik vervangen door 2 cm dik filterdoek dat gebruikt wordt in luchtverwarmings-installaties voor woningen. Ook bij deze systemen is het niet de bedoeling dat stof rondgepompt wordt en daarom zit er aan de inlaatkant een filter. Het filter leek mij afdoende om houtstof te keren.
    De unit had ik opgehangen boven de zaagmachines.

Op zich werkte het best goed. Vooral in de meest krachtige stand was er een sterke luchtstroom en zag ik het witte filter snel verkleuren.
    Echter... ik zat altijd in een patatlucht te werken en ook de herrie van het apparaat was niet fijn . Daarom heb ik hem niet meegenomen naar mijn nieuwe werkplaats.
    Maar als je een goedkope oplossing wilt is het misschien een idee. Koop er wel een busje deo bij, zodat je zo nu en dan wat deo onder de afzuigkap kan loslaten

ik had ook eerst zoiets gemaakt maar dan met afzuigkap filters die met olie waren ingespoten, en nog een hepa als na filter. Dus toen maar een cycloon voor minder dan 30 euro gemaakt.

Attached files

Mooi stukje knutselwerk Anand!

Onze Kor is geloof ik op vakantie, of in slaap gevallen in mooie werkplaats.
    In de nieuwsbrief van Lee Valley stond ook een mooie oplossing.
    Hier de link: http://www.leevalley.com/US/wood/pag...,65482&p=65482

jaap

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

dit is inderdaad ook wel een grappige optie. ik heb niet genoeg vakkennis om te bepalen of dit ook echt werkt.
    rick

Kijk eens op marktplaats, daar staan regelmatig gebruikte units te koop.

Pas echter bij zelfbouinstallaties op met statische electriciteit, in combinatie met stof kan dat een grote BOEM opleveren. Het voorstel van Jaap (sorry Jaap) niet uitvoeren!

Zelfs PVC-buizen gebruiken als afzuibuizen is levensgevaarlijk. Door de lucht en zaagsel wat er langs stroomt worden deze dingen statische geladen, waardoor er een serieuse aanslag op je rikketik gedaan wordt wanneer je ze aanraakt. Ook hier kunnen vonken optreden.
    Gebruik uitsluitend metalen afzuigbuizen, die stroom geleiden. Ook bij flexibele slag moet de draad in de slag worden aangesloten op met metaal van de rest van de installatie om stroom af te voeren.

Door stofexplosies zijn in het verleden complete fabrieken de lucht in gegaan.

Een aantal jaren geleden zijn de eisen die aan profesionele afzuigingen gesteld worden behoorlijk aangescherpt, waardoor veel oude installatie niet meer voldoen. Deze zijn vrijwel niets meer waard en worden vaal op marktplaats gedumpt. Voor hobby gebruikt is het echter geen enkel probleem.
    Het zijn zogenaamde overdruk systemen waarbij het oppervlakte van de filter is aangepast op de capaciteit van de ventilator.

Mocht je meer willen waten post je maar.
    Groet,
    Jules

Athanor
    Guest

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jules
    Kijk eens op marktplaats, daar staan regelmatig gebruikte units te koop.

Pas echter bij zelfbouinstallaties op met statische electriciteit, in combinatie met stof kan dat een grote BOEM opleveren. Het voorstel van Jaap (sorry Jaap) niet uitvoeren!

Zelfs PVC-buizen gebruiken als afzuibuizen is levensgevaarlijk. Door de lucht en zaagsel wat er langs stroomt worden deze dingen statische geladen, waardoor er een serieuse aanslag op je rikketik gedaan wordt wanneer je ze aanraakt. Ook hier kunnen vonken optreden.
    Gebruik uitsluitend metalen afzuigbuizen, die stroom geleiden. Ook bij flexibele slag moet de draad in de slag worden aangesloten op met metaal van de rest van de installatie om stroom af te voeren.

Door stofexplosies zijn in het verleden complete fabrieken de lucht in gegaan.

Groet,
    Jules

Nou Jules, je jaagt ons volgens mij onnodig veel stuipen op het lijf :roll:

We hebben hier al eens eerder een uitgebreide discussie over gevoerd die je opmerkingen behoorlijk nuanceert 8-)

Kijk nog eens in dit topic: http://www.woodworking.nl/viewtopic....&sd=a&start=10

Groet van Fons

Nou enige waarschuwingen zijn zeker wel gepast, heb in het begin aardig wat opdonders gehad ervan, heb ik ook snel opgelost met wat plaatjes koper hier en daar, en dus de aarding (niet op de cv pijpen uiteraard) Verder een aantal magneten uit oude harde schijven vooral er eventueel iets van ijzer in de afvoer zou komen, met die snelheid slaat het gaten.

Ik heb wel eens als deel van een veiligheid instructie een stofexplosie gedemonstreerd: een emmer met waxinelichtje, een tuinslang en wat zeer fijn houtstof. Slang in het hoopje stof en emmer er op, als je blaast in de slang knalt de emmer uit elkaar met kracht van een carbid bus, doet wonderen om jongeren uit te leggen waarom je niet mag roken in een werkplaats.

Wat er natuurlijk niet wordt uitgelegd is dan je met een sigaret dat niet doet, je kan immers ook geen emmer benzine met een sigaret aansteken (zoals in de films) wel met de vlam van de aansteker tijdens het aansteken ervan.
    Een vonk van een ontlading van statische lading is wel heet genoeg er voor.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

fijne mensen van dit forum,

hoe zijn de plannen voor een gezamelijk project voor de fijnstoffilter?

tevens ben ik zeer benieuwd naar een "cycloon". heb hier even naar gekeken op google maar kan nou niet direct het nut hiervan ontdekken. momenteel zuig ik nog al het stof weg met mijn hitachi bouwstofzuiger. hier komt dan een verstelbare "zuigmond"(mm dubieus woord) op van axminister. ik heb gekeken naar een camvac maar wacht nog even de ontwikkelingen af op het forum

rick

het voordeel van een cycloon is vooral dat het zaagstof niet in de stofzuiger komt, maar in een emmer die je zo leeg kan gooien, ook blijft de zuigkracht hoog hoeveel er ook in zit, geen filter wat kan verstoppen en het zeer fijne stof vliegt niet door de stofzak/motor weer naar buiten.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten