Zelfbouw fijnstof filterunit

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Hoi Kor,

Ook ik wil graag mee doen met de volgende ronde voor de filters.
Moet ik je nog een mail sturen of is deze reactie voldoende.

Vriendelijke groet
Akwadraat
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Beste Kor, ik vind je "drukmeetapparaatje" erg interessant, maar vroeg me af of de vloeistof niet erg snel verdampt.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
@burley,

Water verdampt niet erg snel in zo'n dun slangetje, maar anders giet je er zo wat nieuwe bij.
Je meet toch het verschil tussen de kolommen, dan is het niet zo erg dat er wat verdampt.

Een andere optie is om met een dunne olie te werken.

Kor
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Een andere optie is om met een dunne olie te werken.
Kor

Maar dan moet het SG van de olie wel in de buurt van dat van water liggen, anders klopt de berekening van het drukverschil op basis van millimeters niet meer. Je kan dan ook bovenop de 'limonade' aan beide zijden een druppeltje olie laten vallen. Dat verhindert het verdampen van het water ook, en het drukverschil wordt weer op basis van het SG van water getoond.
 

sion

Actieve deelnemer
29 jul 2011
33
0
Ugchelen
www.simonalberink.nl
Hoi Kor,

Zojuist in een zucht dit topic gelezen. Echt geweldig wat je doet, gaat heel wat longproblemen voorkomen. Ik ga binnenkort naar een grotere werkplaats met ongeveer 250 m3 (woooohoooooo) dus ik bestel graag een full size setje. Ik zal je zo ook even een pb sturen.

Groet Simon
 

houtbewerkers

Actieve deelnemer
24 aug 2013
170
170
74
Wassenaar
houtdraaien.weebly.com
Dag Kor,

Stoffilter naar tevredenheid gebouwd op gemonteerd aan het plafond. De elektrische aansluiting via de verlichting aangesloten zodat hij altijd meedraait. Ook een frequentieregelaar aangebracht die ik uit kan schakelen met de hand. Dank voor je goede adviezen en toesturen van de filters. Martien van Vliet10384031_661120743959441_497032138224967575_n.jpg1512411_661157383955777_7970466077200158199_n.jpg
 

PBT

Actieve deelnemer
Beste mensen,

Ik ben van plan om een nieuwe werkplaats te gaan bouwen. Deze zal -als het mag van de gemeente- 8x13m worden en 3m hoog. Hier zou ik graag een fijnstoffilter in hangen aangezien er vrij veel hardhout verwerkt gaat worden. De inhoud zal in deze afmetingen 312m3 worden. Betekent dit dat ik een filter nodig zou hebben met een vermogen van 3120m3 per uur? (er van uitgaande dat de lucht 10x per uur gefilterd moet worden)
 
A

Athanor

Guest
@deHaan

Mooi filter hoor!! De enige met zeer goed hoekverbinding: zwaluwstaarten :):rolleyes::cool:

Complimenten!

Fons
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Je neemt de lange weg, dan hoort dat er ook bij.
Lange weg is in dit geval, boom omzagen, drogen, planken maken, panelen maken, zwaluwstaarten maken.
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Ik heb nu een Jet/Axminster cloon maar die doet toch niet 100% wat ik er van verwacht... Ik ga ook voor de prachtservice van Kor!

- - - Updated - - -

Meteen een vraagje voor de medeforummers, ik heb een werkplaatsje van 6x6x2,5 dus een 1750m3 halve unit moet genoeg zijn. Maar is meer in dit geval beter? En is het dan beter om 2 halve te bouwen of 1 grote?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Beste mensen,

Ik ben van plan om een nieuwe werkplaats te gaan bouwen. Deze zal -als het mag van de gemeente- 8x13m worden en 3m hoog. Hier zou ik graag een fijnstoffilter in hangen aangezien er vrij veel hardhout verwerkt gaat worden. De inhoud zal in deze afmetingen 312m3 worden. Betekent dit dat ik een filter nodig zou hebben met een vermogen van 3120m3 per uur? (er van uitgaande dat de lucht 10x per uur gefilterd moet worden)

PBT,

Das een flinke werkplaats!
Een ventilator van 3000 kuub zou kunnen, maar dan waait het behoorlijk hard.
Je zou kunnen kiezen voor 2 kleinere units waarmee je, beter verdeeld over de ruimte, de lucht reinigt.
Dan kun je volstaan met kleinere kasten 60x30 cm oppervlak ipv 60x60cm.


Groeten, Kor

- - - Updated - - -

Enkhuizen,
Meer is niet beter.
In je werkruimte staan vast spullen, die ook volume innemen.
Effectieve inhoud zal lager zijn.
Een unit van 1000 tot 125O m3 is voldoende.

Groeten, Kor
 

PBT

Actieve deelnemer
PBT,

Das een flinke werkplaats!
Een ventilator van 3000 kuub zou kunnen, maar dan waait het behoorlijk hard.
Je zou kunnen kiezen voor 2 kleinere units waarmee je, beter verdeeld over de ruimte, de lucht reinigt.
Dan kun je volstaan met kleinere kasten 60x30 cm oppervlak ipv 60x60cm.


Groeten, Kor

Helaas gaat dit hele verhaal niet door... Ik was van plan de garage van mijn ouders over te kopen en om te bouwen tot woning, en ernaast een loods te bouwen van 8x13. Helaas mogen er van de gemeente tijdelijk niet te veel wooneenheden meer gecreeëerd worden ivm de vergrijzing en over een aantal jaren veel woningleegstand en bla bla bla... je kent het vast wel.

Ik ben nu dus op zoek naar een loods van rond de 100-150 m2 tegen een schappelijke prijs, alleen zijn ze niet echt te vinden op het moment
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
***bump***

Beste Kor,

zit er nog een bestelronde aan te komen ;)? Zo ja, mag U mij noteren voor een "halve" fijnstoffilter en twee voorfilters. Uiteraard heb ik dit ook per email verstuurd zoals gevraagd, maar om interesse van mede-forumleden aan te scherpen (lees: "om mijn kansen op een filter te verhogen" ;) ) breng ik dit draadje nogmaals naar boven.

Mvg,
Jimbo.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Jimbo,

Dank voor de belangstelling en het opnieuw onder de aandacht brengen van 'mijn' topic.
Zoals je inmiddels al via pb weet, is het geen probleem een filter/set te bestellen.
Dat geldt voor iedereen. Een bestelronde is niet nodig.
Als er voorraad is zorg ik, meestal binnen een week, dat ik de spullen kan versturen.
Er zijn nog genoeg, dus kom maar op...

Groeten, Kor
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Nog even aanvullen dat Kor effectief binnen de week geleverd heeft. En zoals een andere forummer ook al opmerkte: het was beter ingepakt dan de doorsnee webshop :).

(als nu nog eens die vermaledijde ventilator wilde binnenkomen...)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.