Zelfbouw fijnstof filterunit

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Is dat wel juist Damien?. Ik verwachtte dat longen goed zijn in het opnemen van heel kleine deeltjes. Ik denk aan rook. Vinden longen niet leuk. Rookdeeltjes zijn in de grootteorde van 1 mu (denk ik). Maar heb niet de moeite genomen het echt op te zoeken.

Hoe dan ook. Ik reageerde eigenlijk omdat ik twijfel aan de juistheid van je verhaal Damien. (Twijfel op basis van onkunde :) en beetje nieuwgierigheid).

mvg
klaas

Sorry ik had de vraag gemist, persoonlijk vind ik de aangeboden filters een uitstekend idee en een zeldzaam aanbod voor voorspelbare kwaliteit.

Na wat zoeken een ander artikel gevonden die de opname toont http://www.atsjournals.org/doi/full/10.1513/pats.200409-046TA
Men kan zien dat tegen 0.2µ de stofopname (in het rood) 20% is tegen 90% opname voor 10µ. Wat rook betreft, die gaat "gelukkig" tot 0.01µ dus het rendement blijft redelijk.

200409-046jaf4.jpg
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Alle (11) belangstellenden hebben zojuist bericht gehad over de bestel/betaal procedure.
Deze ronde is nu gesloten.
Niet getreurd voor degenen die te laat zijn, ik ben altijd bereid mijn best te doen jullie van filters te voorzien.

Groet,

Kor
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Zo ook die van mij eindelijk in elkaar geknutseld:

foto_1.jpg

Gat voor de afzuiger en lattenwerk om de filters in te schuiven en voor men begint te vragen over het plankje dat er achter in gelijmd zit, die had ook in het topic mijn grote fout kunnen zitten.
Ik had een plank van laten we even zeggen 50x60cm en die moest door de midden over de kant 60 cm, maar de plank is een paar keer verplaatst en tegen de tijd dat ik met de zaag halverwege de plank zit merk ik dat ik door de 50 cm kant aan het zagen ben :mad: Gestopt de andere helft wel goed afgezaagd en de andere 2 losse stukjes dus aan deze kant gebruikt en met het plankje weer aan elkaar gezet.

foto_2.jpg

Afzuiger en hoofdfilter erin, voorfilter moet er aan de (vanuit hier gezien) rechterkant voorin geschoven worden

foto_3.jpg

De "goede" plank was nog een klein stukje ingezaagd, even een stukje in lijmen

foto_4.jpg

Aan het plafond in werking, stukje papier ervoor gehouden wat er netjes aan bleef "plakken"
 
  • Leuk
Waarderingen: vaenh

nando

Actieve deelnemer
2 nov 2013
65
0
Eindhoven
www.studionando.nl
Hoi Kor,

Ik wil graag mee doen met de volgende ronde voor de fijnstof filters,
Ik neem aan dat het nog wel even duurt voordat ik de hem opgestuurd krijg?

Vriendelijke groet

Nando Dolleman
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Kor, heb je het drukverschilmetertje, waarover je eerder in dit draadje schrijft, nog ontwikkeld?

Mocht dat zo zijn, ben je bereid het ontwerp met ons te delen?

mvg
klaas

Het drukverschilmetertje is niet meer dan een slangetje met limonade:
IMG_0116.jpg
linker slangetje achter het fijnstoffilter, rechterslangetje tussen voor en fijnfilter. Of de slangetjes andersom.
Door de slangetjes voor en achter het voorfilter te plaatsen zie je de drukval over het voorfilter.
Zoals het nu gemonteerd is lees je de drukval over het fijnfilter af.
verschil tussen de vloeistof links/rechts in millimeter keer 10 is Pascal.
Bij 450 Pascal (=45 mm water) moet het fijnfilter worden vervangen.
Bij 250 maximaal moet het voorfilter worden vervangen. Maar het voorfilter mag je vaker uitkloppen.


Groet,

Kor
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
De vries, even voor de duidelijkheid, het gaat hier over zelfbouw fijnstoffilters, niet over afzuigers.
Lees het even door, alles staat vermeld en/of hoe je het kan berekenen.
 

DeVries

Nieuw lid
8 apr 2013
23
0
Tjeetje, ik herformuleer mijn vraag nogmaals: Ik kom er niet goed uit of een 250 m3/uur slakkenhuisventilator in mijn fijnstoffilterinstallatie in aanbouw moet plaatsen of een met 500 m3/uur capaciteit. Daarom vraag ik naar ervaringen, is dat zo gek?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Tjeetje, ik herformuleer mijn vraag nogmaals: Ik kom er niet goed uit of een 250 m3/uur slakkenhuisventilator in mijn fijnstoffilterinstallatie in aanbouw moet plaatsen of een met 500 m3/uur capaciteit. Daarom vraag ik naar ervaringen, is dat zo gek?

Beste DeVries,

Het is goed gebruik op fora om te kijken of een vraag die je wilt stellen al eerder beantwoord is, voordat je die het forum inslingert. Dit topic gaat in op alle vragen die je hebt. Op pagina 3 en 4 van dit topic geeft Kor (kiesvoorhout) aan wat voor filters en blowers hij gebruikt. Een en ander is o.a. afhankelijk van de maten van je eigen atelier/werkplaats. Die maten geef je hier niet. De specifieke vraag die je nu stelt kan op zo niet eens beantwoord worden! Als je rustig de tijd neemt dit onderwerp vanaf pagina 1 door te lezen zal je zien dat al je vragen al beantwoord zijn, samen met een hoop vragen die je nog niet gesteld hebt.

Met andere woorden: tjeetje, heb je nou nog dit onderwerp gelezen?

Begrijp me goed, ik en velen met mij hier beantwoorden graag vragen. Maar van de vragensteller mag ook enig onderzoek vooraf gevergd worden. Of moet nando, De Haan of ik nu het topic gaan zitten doorlezen om jou met een linkje naar dat ene antwoord te voorzien?

Succes, Karel
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Tjeetje, ik herformuleer mijn vraag nogmaals: Ik kom er niet goed uit of een 250 m3/uur slakkenhuisventilator in mijn fijnstoffilterinstallatie in aanbouw moet plaatsen of een met 500 m3/uur capaciteit. Daarom vraag ik naar ervaringen, is dat zo gek?
.

Dat is niet zo gek. Netzomin als de antwoorden die op je eerdere vragen kwamen.
Zelf kan ik overigens met geen mogelijkheid deze vraag uit je eerdere vragen afleiden, of heb ik een vraag gemist?.
(Ik ben ook een filter aan het bouwen; vandaar dat ik het volg).

met groet,
klaas
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
DeVries,

Van wat ik er van begrijp is een goede richtlijn de lucht minimaal 10x/uur door de filter laten circucleren.
Met andere woorden: bereken het volume van je werkruimte (LxBxH)x10
Hoe sterker de ventilator hoe meer lawaai die uiteraard produceert, maar zoals met alles qua afzuiging en luchtfiltratie, hoe meer airflow, hoe beter ;)
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Richtlijn is inderdaad 10 keer per uur de inhoud van je werkruimte verversen.
Maar als je ruimte wat groter is dan een zolderkamer kan het hard gaan waaien.
Ruimt je werkplaats wel van op, als alle stof weggeblazen wordt en in het filter terechtkomt :D
Minder volume kan ook best, maar dan duurt het langer voor het stof weg is.

Het is dus niet zo in de luchtfiltratie, dat meer flow altijd beter is.
Ik ontwikkel luchtfilters voor een nominaal volume, dwz het filter presteert optimaal tot dit volume.
Gaat de luchtsnelheid/luchtvolume boven deze nominale waarde, dan daalt de efficiency van het filter.

Groet,

Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.