Zelfbouw fijnstof filterunit

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Anthanor: zo'n blokje ben ik dus vergeten, waarop het grote filter moet rusten.
Toxiq: hier bevalt het prima, zal zeker een boel stof schelen in de verf. Heb het eergisteren gedaan met hoogglansverf in een anders zeer (hout)stoffige kamer, en het ziet er stralend uit :)
 
A

Athanor

Guest
Nou ja, zo'n probleem zal dat niet zijn, het filter is niet zo zwaar.... Ik ontdekte het bij de proefconstructie. Ik heb eerder een probleem met het kartonnen filteromhulsel, de maten van de bak heb ik afgeleid van het fijnstoffilter en nu is dat iets te krap voor het voorfilter. Daar heb ik met een hobbymes als wat laagjes afgeschraapt en het met enige kracht in de bak moeten duwen.

Mooi dat je nu goed kunt schilderen!


Fons
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.418
685
Emst
Ik ben vandaag met het huis begonnen, dat is nog een hele klus.
Conifeer (Thuya) vorig jaar omgezaagd.
Nu planken van zagen, vandikte schaven, paneeltjes maken.
Eerste foutje is al gemaakt, er zat een blok Prunus tussen.
Het meest rechtse.
Vochtigheid van het hout is tussen de 15 en 20

IMGP5741.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De filtering is hier zo goed als klaar, morgen nog even een kabeltje halen en dan kan de kast dicht
ik zal straks wat plaatjes posten
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klaar...
Even proefdraaien

20140121_134703.jpg

Ik heb er voor gekozen om de motor naast het filter te plaatsen, zo is er minder ruimte nodig voor het hele gevaarte.
de afmetingen zijn 90x35x32

de filter unit pas hier precies in, ik heb deze afgekit met een dun randje, loshalen kan heel simpel door dat randje door te snijden.

het voorfilter is daar bovenop geplaatst en ook met een dun randje kit afgewerkt.
 
Laatst bewerkt:

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
misschien is deze iets voor een van jullie, Op de site van Matias Wandel staat een beschrijving van een fijnstoffilter met een gewone ventilator omgebouwd. http://woodgears.ca/dust/air_cleaner.html

Dit is dus geen fijnstof filterunit.
Er wordt gemeten rond 2,5 micron.
De unit die ik ontworpen heb, vangt 95% boven 1 micron.

De gebruikte ventilator van Wandel is veel te licht ( bouwt geen druk op) om door een echt fijnfilter te blazen.


Groet,
Kor
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoi Kor,

Nu het filter klaar is moet ik hem nog een plekje geven
Heb je nog tips tbv de plaatsing, hoog of beter laag
Filterzijde naar voren gericht of beter boven danwel onder ?

Heb je toevallig nog over het andere filter nagedacht waar we het over hebben gehad ?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Dit is dus geen fijnstof filterunit.
Er wordt gemeten rond 2,5 micron.
De unit die ik ontworpen heb, vangt 95% boven 1 micron.


Ik begrijp het probleem niet goed, het zijn de deeltjes rond 5µ die het doen, ze zijn 1000x zwaarder dan 0,5µ deeltjes en worden veel beter opgenomen door de longen, dus deeltjes rond 2,5µ zien verdwijnen is alles wat ik wil. Ik zie weinig mis met de meting behalve misschien de snelheid. Anderzijds beide filters zijn goedkoper dan het meetinstrument dus een goede filter waarop ik blind kan vertrouwen is de beste investering.

air_cleaner_plot.png
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Is dat wel juist Damien?. Ik verwachtte dat longen goed zijn in het opnemen van heel kleine deeltjes. Ik denk aan rook. Vinden longen niet leuk. Rookdeeltjes zijn in de grootteorde van 1 mu (denk ik). Maar heb niet de moeite genomen het echt op te zoeken.

Hoe dan ook. Ik reageerde eigenlijk omdat ik twijfel aan de juistheid van je verhaal Damien. (Twijfel op basis van onkunde :) en beetje nieuwgierigheid).

mvg
klaas
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Dit is dus geen fijnstof filterunit.
Er wordt gemeten rond 2,5 micron.
De unit die ik ontworpen heb, vangt 95% boven 1 micron.

De gebruikte ventilator van Wandel is veel te licht ( bouwt geen druk op) om door een echt fijnfilter te blazen.


Groet,
Kor
Misschien heb ik erover gelezen, maar ik vraag het toch maar even:

welke motor heb je minimaal nodig? Die ene die 500m³ aankan? Of is eentje die geschikt is voor 250m³ ook al genoeg voor de meeste tuinhok-ateliers?
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Nog even over het fijnstof:
dit artikel http://www.mmk.be/vrij.cfm?Id=194geeft denk ik genoeg inzicht om te concluderen, dat hoe fijner het stof, hoe verder het onze longen indringt.
Natuurlijk helpen alle beetjes, maar hoe meer fijnstof je kunt vangen hoe beter het is voor je gezondheid.
Het fijnstof vanaf 5 micron wordt door ons zelf voor een groot percentage 'gefilterd' in de neus , de fijnere deeltjes gaan steeds dieper.
Het is dus juist belangrijk om deeltjes kleiner dan 2,5 micron ( de PM 2,5 norm) af te vangen.
Hiervoor is echt een filter nodig met een betere werking dan wat bijvoorbeeld in een wasemkap zit.
Na het nodige onderzoek, wat voor een groot gedeelte terug te lezen is in dit topic, ben ik terecht gekomen op de uitvoering zoals mijn fijnstof unit is geworden.
Je kan natuurlijk nog verder gaan en proberen ultrafijnstof te vangen, maar daarvoor is een hogere filterklasse nodig.
Je kan uiteindelijk op het niveau van een operatiekamer gaan komen, maar dat lijkt me erg overdreven voor een houtwerkplaats.
Het is mijn bedoeling geweest een bijdrage te leveren aan een schonere en gezondere werkomgeving tijdens het uitoefenen van onze gezamenlijke hobby.

Over de ventilator:
Dit staat te lezen in de voorgaande pagina's.
De richtlijn is, dat je werkplaats 10 maal per uur moet worden ververst.
Dus even de inhoud van je atelier berekenen en dat maal 10, dan heb je het volume wat de unit zou moeten doen.
In praktijk heb ik ondervonden, dat de werking vanaf 50 % ook al goed is.
Tijdens het werk ontstaat steeds opnieuw stof, wat niet direct uit de lucht is. Het is geen wonderapparaat :D
Maar af en toe moet er toch gepauzeerd worden, dan kan de lucht intussen klaren..

Groeten, Kor
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Die volgende ronde mag wat mij betreft nu ingaan.
Inmiddels al 4 gegadigden!
De fijnfilters zijn gereserveerd. De voorfilters probeer ik deze week te regelen.( Ik ben door de keldervoorraad heen :))

Dus zou het mooi zijn, dat ik deze week nog weet hoeveel ik in moet slaan.

Graag wel ff reageren op kor@kiesvoorhout.nl
Een pb mag ook, maar dan kan een reactie van mij wat langer duren.

Groeten,

Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.