Zelfbouw fijnstof filterunit

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Dank Kor,
Ik heb bij een elektrozaak in de buurt een 5-standen transfo- regelaar besteld . Wel prijzig , waarschijnlijk had ik beter een nieuwe - aangepaste - ventilator gekocht waar geen transfo op moet. Maar ja, waar blijf je dan weer met de oude ventilator, en we hebben al zo weinig plaats...
gr,
Danny
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
[]Even een stand van zaken op dit - toch wel belangrijk - item.
Ik heb de kast met filters ( dank aan Kor) erin gemaakt, wel een beetje fors uitgevallen, maar na een 10-tal dagen in gebruik zie ik pas hoeveel stof er in de werkplaats rondzweeft. Ik heb het geheel nog een pre-filter gegeven, soort vlies dat ik nog liggen had.
Eerst een paar foto's van de filter en op de laatste foto zie je ( als alles goed gaat ) hoe vuil de voorfilter al is.
Sorry, het is al op de 2de foto.....20180214_162107_resized.jpg20180303_164614_resized.jpg
groeten,
Danny
 

Bijlagen

  • fijnstoffilter.jpg
    fijnstoffilter.jpg
    90,3 KB · Weergaven: 624
  • 20180214_160814_resized.jpg
    20180214_160814_resized.jpg
    90 KB · Weergaven: 623
  • 20180214_162329_resized.jpg
    20180214_162329_resized.jpg
    64,5 KB · Weergaven: 623

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Wat voor een dikte moeten de wanden zijn voor zo'n afzuiging als er een 250m3 ventilator in komt?

Zat te denken aan een frame te maken en hier 8mm MDF in te plaatsen dan kom ik meteen van dat spul af.
 

Eddy Wennekes

Nieuw lid
22 okt 2017
23
2
Herpen N-Br
Beste houtwormen,

Net het hele topic doorgelezen en heel wat wijzer geworden.
ik ben bijna klaar met het bouwen van m’n nieuwe werkplaats en ga daarna mezelf maar eens toespitsen op de afbuiging en het filteren van de lucht. Dan hoop ik dat de nies periode over is.
Als het zo ver is meld ik me wel bij kor voor de filters. ��

zal es kijken of ik n fotootje kan plaatsen van m’n mancave.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Welkom op het forum. Dat ziet er veelbelovend uit. Van mij mag je er een nieuw topic van maken over je nieuwe werkplaats :)
 

tiz

Nieuw lid
22 jul 2017
16
0
Ik heb niet alle postings gelezen in dit onderwerp, dus bij het gevaar af dat dit al eens besproken is; kiest niemand ervoor om een ventilatiemogelijkheid naar buiten te maken? Ik zou denken dat je dan zonder filter al veel fijnstof kwijtraakt. Of denk ik nu te simpel?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dan blaas je het fijnstof dus naar buiten. Als je in een dichte bebouwing woont, maak je daar ook niemand gezond mee denk ik.
En in de winter blaas je ook alle warmte naar buiten van de kachel. Je zal ook evenveel lucht moeten aanvoeren aangezien je lucht naar buiten blaast, dus je haalt koude lucht naar binnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lander M

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Pas had ik een weekje vrij en ben ik toch maar eens aan de gang gegaan met de filterunit en hij is (bijna) klaar.

IMG_0504.jpg
Dit is het geworden.

Hoofdzakelijk 8mm MDF en wat vurenhout voor het frame waar het MDF tussen zit verder alles gelijmd en voor de zekerheid een dun randje kit er lang gedaan, de binnenkant staat in witte grondverf en de buitenkant is geschilderd met RAL 7035 :)

Nog te doen:
- Frame maken die de filters aandrukt.
- Sensor/schakeling dat het filter automatisch aan en uit geschakeld wordt bij te veel stof.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Die sensor meet slechts concentratie in Mg per m3
Dit heeft niets te maken met meten van fijnstof, daar is professionele apparatuur voor nodig.
Ik adviseer om de unit altijd aan te hebben als je in de werkplaats bezig bent en een half uurtje laten nadraaien.
Zo stap je naderhand weer een schone werkplaats binnen.

Groet, Kor
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
En nu is het filter helemaal af :) het frame zit voor het filter en drukt het geheel mooi aan, bij de lucht uitlaat een stukje gaas gemaakt met een randje in een bijpassend kleurtje :cool:
Als ik de elektra ga aanpassen komt er een stopcontact naast de unit zodat dat ook netjes is nu maar even tijdelijk met een verlengsnoer.
rjmulder-rjmaakt-luchtfilter.jpg
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
De mijne hangt ook op zijn plaats. Bedankt Kor voor de filters en Niek1978 voor de motor.
Bedoeling is de motor nog te schakelen samen met de verlichting, dat is voor volgend weekend.

20180527_115138.jpg20180528_190200.jpg

Even een leergierig vraagje : wanneer ik de uitlaat van de motor deels afdek merk ik dat de motor daardoor sneller gaat draaien. Hoe komt dit? Ook zakt het stroomverbruik dan opmerkelijk, wat is de verklaring hiervoor?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.