Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 54 van de 57 EersteEerste ... 4445253545556 ... LaatsteLaatste
Resultaten 531 tot 540 van de 562
    ik heb 35jr in de grote HVAC gewerkt, dus neem dit als een beroepsmisvorming van mij...
    nu ik de techniek zowat moe ben heb ik mijn gading gevonden in het houtbewerken, en dan in al zijn facetten.
    Het moet wel gezegd zijnde dat ik het liefst met toestellen van 30jr en ouder werk en die vragen dan wel enig opknapwerk en de 35jr technische kennis dan goed van pas komt.

dit is mijn laatste aanwinst;
    zo gekocht DSCF8661.jpg en nu reeds DSCF8737.jpg
    er was geen geleider bij en die ben ik zelf aan het maken. het komt goed. daarna is het de beurt aan mijn vlak- & vandiktebank. foto's volgen.

ivan

@bohanon : dat ziet er mooi uit ;-)

Vraag nav foto van @mhe en reactie van @bohanon: kun je aan de uitstootkant niet gewoon een lange buis plaatsen (mits ruimte, netjes etc natuurlijk) naar de andere kant van de werkplaats? Zodat je aan de ene kant van de werkplaats de schone lucht inblaast en aan de andere kant lucht opzuigt? Volgens mij krijg je dan een maximaal effect, of heb ik dat mis? En moet je dan ook naar een zwaardere motor gaan kijken?
    MatthijsG - al een beetje geworteld in hout.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MatthijsG Bekijk Berichten
    Vraag nav foto van @mhe en reactie van @bohanon: kun je aan de uitstootkant niet gewoon een lange buis plaatsen (mits ruimte, netjes etc natuurlijk) naar de andere kant van de werkplaats? Zodat je aan de ene kant van de werkplaats de schone lucht inblaast en aan de andere kant lucht opzuigt? Volgens mij krijg je dan een maximaal effect, of heb ik dat mis? En moet je dan ook naar een zwaardere motor gaan kijken?
    In andere werkplaatsen zal een buis best een goede oplossing zijn. Voor mij gaat dat niet werken, de buis zou onder een bovenlicht langs moeten. Verder wappert nu het papier uit de kast die aan de andere kant van de werkplaats staat, dus met de circulatie zit het wel goed zo.

-maarten

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    @ bohanon: Kan een interessant project worden Ivan. Maar is meer op zijn plaats en komt beter tot zijn recht onder het hoofdje elektrische gereedschap. Kan misschien verplaatst worden door de moderator.

mvg
    Klaas

Heeft iemand wel eens gemeten aan de luchtflow na het maken van de unit? Ik heb een ventilator die 550m3/h doet en daarmee mijn ruimte (ongeveer 45m3) 13 keer per uur zou verversen. Echter toen mijn bouwsel af was vond ik dat een A4 velletje vrij slap tegen het voorfilter aan bleef hangen. Ik ben toen gaan meten aan de uitgang van de ventilator en kwam erop uit dat hij nu nog "slechts" 180m3/h ververste. Dat is nog "maar" 4 keer de ruimte per uur. Ik verwacht geen hele grote problemen en merk ook dat de lucht best snel opgeklaard lijkt te zijn, maar toch. Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en mening hierover. Heb ik nou een probleem? Moet ik nu al te snel filters gaan vervangen bijvoorbeeld?
    Nog even mijn post aanpassen, want inmiddels zie ik dat 50PA drukverschil normaal is en dan klopt het in een keer verdacht veel met de karakteristiek van mijn ventilator die ik inmiddels heb gevonden. Vraag blijft, heb ik nu een probleem met deze ventilator?
    Karakteristiek ventilator fijnstoffilter unit.jpg
    Laatst gewijzigd door tiz; 24-01-19 om 23:21.

Tiz,

Toen ik mijn unit bouwde, ook met een 550 m3/h ventilator had ik een weerstand van plm 15 Pa.
    Nu, na 8 jaar is de druk opgelopen naar 45 Pa. De flow is nu ongeveer 400 m3/h geworden, nog ruim voldoende voor mijn werkplaats van 70 m3.
    Hetzelfde fijnfilter zit er nog steeds in, het tweede voorfilter sinds 2 jaar.
    De karakteristiek van een slakhuisventilator is inderdaad vrij stijl, m.a.w. de capaciteit loopt vlot terug bij weerstand toename.
    Hoe heb jij je unit gebouwd en met welke filters?
    En hoe heb je gemeten?
    Groet, Kor
    kies ook voor hout
    Voor advies over fijnstof filtratie en het maken van een fijnstof (zelfbouw) filterunit voor de werkplaats: kiesvoorminderfijnstof.nl
    http://www.kiesvoorhout.nl
    http://www.kiesvoorminderfijnstof.nl

Ik heb de box gebouwd volgens het hier veelgebruikte design. Enige uitzondering is dat ik het voorfilter met een soort raamwerk ertegenaan trek. Deze dicht dan af tegen een afdichtstrip op de opsluitbalkjes die het fijnfilter op zijn plek houden.
    Ik heb gemeten met een anemometer en de snelheid vermenigvuldigd met het oppervlak van de uitblaasopening. Deze is bijna zo groot als de uitgang van de ventilator zelf.
    Groet, Tiz

Betreffende het item over het probleem met de stofafzuiging met een linnenzak als uitblaas en plastiek zak voor opvang van de spaanders , aangehaald op pagina 48 en hier onder in een kopie van het relaas van Kor terug te vinden.

2. Reinigen van de uitblaaslucht van de afzuiging ( aan de machines) is goed mogelijk.
    Ik heb daar een professioneel industriefilter op van de zelfde (F9) klasse als het fijnfilter in de luchtreiniger, met 20 m2 filteroppervlak en een lage luchtweerstand.
    Echter zijn dit soort patronen prijzig ( denk >400 euro per stuk) dus voor de hobbyist boven budget schat ik zo in.
    De andere oplossing draag jezelf al aan. Een ander forumlid bouwt op mijn advies een unit achter zijn spaanderafzuiging. Ik zal eens informeren of dit een beetje wil lukken.
    De veel gebruikte zakken als uitblaas zijn ronduit bagger. tik er tegen aan en de wolken vliegen je om de oren....
    Veel beter zijn de fijnfilter patronen, aangeboden door b.v. HBM. Informatie hierover krijg ik niet van HBM, helaas willen zij geen moeite doen om dit uit te zoeken.
    Trouwens zijn deze filters maar vanaf 1 micron werkzaam en dat is eigenlijk niet goed genoeg.
    Door hetzelfde systeem te gebruiken als in de luchtreiniger, ik bedoel dezelfde filters, vang je 85% deeltjes vanaf 0,2 micron.
    Je moet dan ook een voorfilter gebruiken om je laatste filtertrap( fijnfilter) te beschermen.

Groet, Kor

Is er voor deze opstelling, een unit achter de spaanafzuiging en uitgezonderd de dure professionele versie dus, reeds ervaring opgedaan om het fijnstof op te vangen en zo ja, wat is het resultaat?

dank.

Vrg,
    Guy

Guy,

Helaas zijn er nog geen resultaten bekend. Ik zal eens navraag doen.
    Ik heb wel plannen liggen om een systeem te bouwen voor het reinigen van de uitblaaslucht.
    Maar ik ben nu eerst bezig met het testen van luchtreiniger versie 2.0 voor de kleinere werkplaats.
    Het prototype:

IMG_4766.jpg

Het is mijn bedoeling deze als bouwpakket aan te bieden.
    Als deze klaar is, dan start ik wel een nieuw topic.
    Anders wordt het er niet overzichtelijker op

Groet, Kor
    Laatst gewijzigd door kiesvoorhout; 01-02-19 om 21:29.
    kies ook voor hout
    Voor advies over fijnstof filtratie en het maken van een fijnstof (zelfbouw) filterunit voor de werkplaats: kiesvoorminderfijnstof.nl
    http://www.kiesvoorhout.nl
    http://www.kiesvoorminderfijnstof.nl

Over welke grootte van werkplaats spreken we dan?

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten