Zelfbouw fijnstof filterunit

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dat filter zit er echt verkeerd om in hoor, je hoeft toch niet de hele kast om te bouwen?
Zo te zien is er ruimte genoeg aan de voorkant om een nieuw frame te plaatsen voor het zakkenfilter.
Mvg, :).
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik sluit me aan bij de voorgaande opmerkingen, zit verkeerd om
dat gaat de werking zeker niet ten goede komen
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Je filters moeten luchtdicht aansluiten, anders heb je een lek.

Voor de ventilator is niet de wattage, maar de luchtverplaatsing belangrijk. Je schrijft dat je 60 m3 hebt, met een verversingsgraad van 8 á 10 keer kom je op een waarde van maximaal 600 m3 uit, waarbij ik persoonlijk dan wel zou proberen of dat niet teveel trek in zo'n kleine werkruimte geeft. Een stijve nek van de wind is ook niet fijn. Wanneer je de specificaties van de ventilator kunt achterhalen, zou je kunnen kijken hoeveel toeren die moet draaien voor de juiste luchtverplaatsing.

Als bijvoorbeeld de maximum verplaatsing 1000 m3 is bij 1000 omw/min, en je hebt 600 m3 bij 750 omw/min, moet je de ventilator op 75% inregelen met de regelaar. Dit is een voorbeeld, dus geen echte waardes, maar alleen om het duidelijk te maken.

De luchtverplaatsing in m3 en de bijbehorende omwentelingen zullen waarschijnlijk nooit evenredig aan elkaar zijn.
De grafiek van de fabrikant geeft uitsluitsel, voor een Torin DDN 524-700 (750 m3) is dat deze:
http://www.torin-sifannederland.nl/wp-content/uploads/2016/02/DDN-524-700-1.pdf

Voor de juiste plaatsing van de filters zou ik Kor even vragen, want dat maakt mogelijk wel uit.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het lijkt op de foto alsof de toevoeropening van de ventilator behoorlijk gehinderd gaat worden door de zijwanden. Misschien is dat in dit geval geen probleem omdat de ventilator nogal overbemeten is. Maar voor de efficiency is het nadelig (meer watturen voor minder luchtverplaatsing).

mvg
klaas0637
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Het lijkt op de foto alsof de toevoeropening van de ventilator behoorlijk gehinderd gaat worden door de zijwanden.
Goede vraag, meetkundig moet de zijwand minstens een kwart van de ventilator toevoerdiameter hoog staan. Compacte opstellingen vragen wat berekening :)
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Contact gehad met Kor , filter staat nu goed alleen de ventilator heeft te veel capaciteit .
Hier en daar nog wat hout weggehaald en tussen de zijwanden en ventilator zit 5 cm ruimte .
Het grote filter kit ik af en zit dan ook luchtdicht .
Dus op zoek naar een dimmer want deze ventilator geeft ruim 2000 m3 per uur , mijn ruimte is 60 m3 .
Bedankt voor de reacties .

Willem
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Goede vraag, meetkundig moet de zijwand minstens een kwart van de ventilator toevoerdiameter hoog staan. Compacte opstellingen vragen wat berekening :)
Zet je je ventilator dan gewoon niet best assymmetrisch in de behuizing, om zoveel mogelijk vrije 'aanzuigruimte' te creëeren?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Zet je je ventilator dan gewoon niet best assymmetrisch in de behuizing, om zoveel mogelijk vrije 'aanzuigruimte' te creëeren?
Bedoel je dat aan de motorkant de vrije diameter en dus het debiet kleiner is, wat een asymmetrische opstelling toelaat met gelijke luchtsnelheid? Misschien, er moet dan wel ook ruimte zijn voor de motor.

hamsterkooi.jpg
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Bedoel je dat aan de motorkant de vrije diameter en dus het debiet kleiner is, wat een asymmetrische opstelling toelaat met gelijke luchtsnelheid? Misschien, er moet dan wel ook ruimte zijn voor de motor.

Ik bedoel dat wanneer de ventilator 70/30 van debiet aanzuigt aan niet-motor/motorkant, je die ook met dezelfde ratio positioneert mbt. de beschikbare breedte van de kast. Maar goed, in de praktijk zal dat allemaal niet zoveel uitmaken.

Willempie: met jou opstelling (zeer grote ventilator) moet je hem wel 90° draaien, en heb je die vrijheid niet.
 

jdr

Nieuw lid
27 jun 2017
5
0
Je filters moeten luchtdicht aansluiten, anders heb je een lek.

Voor de ventilator is niet de wattage, maar de luchtverplaatsing belangrijk. Je schrijft dat je 60 m3 hebt, met een verversingsgraad van 8 á 10 keer kom je op een waarde van maximaal 600 m3 uit, waarbij ik persoonlijk dan wel zou proberen of dat niet teveel trek in zo'n kleine werkruimte geeft. Een stijve nek van de wind is ook niet fijn. Wanneer je de specificaties van de ventilator kunt achterhalen, zou je kunnen kijken hoeveel toeren die moet draaien voor de juiste luchtverplaatsing.

Als bijvoorbeeld de maximum verplaatsing 1000 m3 is bij 1000 omw/min, en je hebt 600 m3 bij 750 omw/min, moet je de ventilator op 75% inregelen met de regelaar. Dit is een voorbeeld, dus geen echte waardes, maar alleen om het duidelijk te maken.

De luchtverplaatsing in m3 en de bijbehorende omwentelingen zullen waarschijnlijk nooit evenredig aan elkaar zijn.
De grafiek van de fabrikant geeft uitsluitsel, voor een Torin DDN 524-700 (750 m3) is dat deze:
http://www.torin-sifannederland.nl/wp-content/uploads/2016/02/DDN-524-700-1.pdf

Voor de juiste plaatsing van de filters zou ik Kor even vragen, want dat maakt mogelijk wel uit.

Ik heb een Torin Safin DDN 524-700 (750m3) die ik ook graag enigszins terug zou willen regelen (liefst naar ongeveer 450-550 m3/uur). Ik heb de genoemde specificatie bekeken, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe ik de grafieken moet interpreteren. Kan iemand mij dit misschien uitleggen? De x-as gaat maar tot 600 m3/uur, terwijl de ventilator wordt verkocht met als specificatie 750 m3/uur. Verder lijkt de grafiek te suggereren dat hoe meer vermogen de ventilator verbruikt (en hoe meer luchtverplaatsing), hoe lager de RPM. Ik zou juist het omgekeerde verwachten.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Fijnstoffilter is af en werkt , voorlopig even op een werkbank gezet .
De bedoeling was een dimmer in te bouwen , maar dat werkte niet . Een schakelaar in het gat gemaakt en ook de hiervoor benoemde regelaar besteld .
Kan de ventilator nu goed terug regelen met deze regelaar .

Bedankt voor de tips , Willem

fullsizeoutput_ab.jpgIMG_0911.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_0906.jpg
    IMG_0906.jpg
    67,6 KB · Weergaven: 555
Laatst bewerkt:

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Hey allemaal en vooral Kor,
drie dagen ben ik bezig met dit draadje te lezen, en te herlezen. 't Is wel een flinke boterham. Vijf jaar geleden -toen ik dit onderwerp voor het eerst te zien kreeg- heb ik via-via een ventilator en filters ( gratis) kunnen op de kop tikken. We zijn inmiddels 5 jaar verder en zo heb ik per toeval bij het opruimen van de zolder de materialen teruggevonden. Van het project was niets in huis gekomen wegens teveel ander werk en ook omdat ik er niet echt raad mee wist. Bij het doorlezen van het volledige onderwerp nu heb ik vastgesteld dat de producten die ik heb niet echt geschikt zijn . En ik dus een set filters bij Kor ga bestellen. Ik had Camfill filters class G4 en die blijken helemaal niet voldoende fijn. Ze komen dan ook uit de luchtverwarmingsinstallatie. De ventilator is een horecamodel : Nicotra Gebhardt ( model DDM 7/7 E5G3402) van 184W , die - volgens wat ik heb kunnen terugvinden op internet - ongeveer 1600 m³ per uur zou rondzetten, wat teveel is voor mijn werkplaats van 11 x 3,3 m.
Nu mijn vraag : welk regelknop heb ik nodig om de wattage van 184 naar +/- 100W te brengen , wat een meer aangepast debiet van 800 m³ per uur zou geven. Dit is nog ruim voldoende maar ik heb de ventilator nu eenmaal.
Groeten,
Danny
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Als het een horeca-ventilator is zou die meerdere standen kunnen hebben. Dat is dan op te maken uit het schakelschema dat erbij hoort. Dan is het een kwestie van op de goede punten stroom zetten om een kleinere luchtverplaatsing te krijgen (ervan uitgaand dat 1600 kuub per uur de maximale prestatie is).
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Hey Bert, het probleem is dat er geen schema bij is. Op internet vindt ik diagrammen waarop low, medium en high voltage staat, maar geen schakel systeem. Ik heb ook weinig verstand van electro en ben niet technisch onderlegd. Ondertussen heb ik snelheidsregelaars gevonden op internet, ik zal ze eens grondig bestuderen en bestellen.
Dank voor je hulp.
gr,
Danny
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Maakt hij op de hoogste stand te veel lawaai? Ik zou me niet blind staren op die 1600 m3/uur, want dat is ongetwijfeld zonder een fijnstoffilter, dus dat zakt waarschijnlijk in jouw toepassing behoorlijk in.

Overigens lees ik hier http://www.nicotra-gebhardt.com/de/infocenter/downloadcenter/kataloge/radialventilatoren/24-typen-ddm-ddmb-dd/file.html dat de ventilator '(2) = Drehzahl veränderbar durch TRIAC oder Transformator' is, dus het toerental veranderen door draadjes anders aan te sluiten lijkt me dan niet opgaan.

Ik heb niet voldoende electronische kennis om te zeggen wat een licht-dimmer hier bij zou doen.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Jurriaan, ik heb de ventilator nog niet geprobeerd, zal 'm seffens eens aansluiten. De regelaar zou vooral dienen om het debiet te verkleinen.
gr,
danny
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
De ventilator maakt wel wat lawaai, ongeveer zoals een kleine stofzuiger - wat niet zo erg is omdat ik meestal met oorbeschermers werk - maar blaast flink. De schuurpapiertjes die een meter verder lagen vlogen vlotjes nog een metertje verder. Dus nu op zoek naar een regelaar. Ik heb ergens gelezen dat je best geen traploze neemt maar ééntje met 5 standen.
gr,
danny
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Het fijnstoffilter (HMV-98 F9) wat Degele/Danny gaat gebruiken heeft een lage luchtweerstand, de ventilator zal dus echt terug moeten in capaciteit anders gaat het hard waaien in zijn werkplaats:)
Er zijn veel andere zogenaamde fijnstoffilters op de markt, waar bijna geen lucht doorheen gaat.
In veel luchtreinigers zitten zakkenfiltertjes, die veel weerstand hebben en ook nog eens niet echt fijnstof afvangen.
Een redelijke unit houdt deeltjes vanaf 1 micron tegen, de meesten halen dit in praktijk niet eens.
Het door Danny gebruikte filter is gegarandeerd 98% vanaf 0,4 micron, met een lage luchtweerstand.

Groet, Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.