Zelfbouw fijnstof filterunit

Paul Schermer

Actieve deelnemer
21 feb 2016
55
0
Heerhugowaard
Ziet er slim uit!
Waar plaats je dit? ergens midden in de ruimte tegen het plafond, of in de buurt van de ergste stof-maker?
Of maakt het deel uit van een groter geheel?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
@Ronny: die ziet er een stuk sjieker uit dan de mijne :).

@Paul: locatie maakt niet super veel uit als het maar niet te dicht bij grote stofmakers is. Het betreft echt een fijnstoffilter en die wil je niet volzuigen met grof stof/zaagsel/spaanders. De capaciteit van de ventilator is groot genoeg om ieder uur 10x de volledige ruimte aan lucht door te zuigen. Daarbij wordt het fijnstof dat zo slecht voor je is, eruit gefilterd. Blader de 38 voorliggende pagina's in dit topic maar eens door voor de details.

Groet,
Arjaan
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Mooi topic! Ik heb een tijd terug een afzuiging gemaakt met een Starmix en een cycloon, maar tegen het fijnstof heb ik niks extra's.

Ik heb Kor ook maar eens een pb gestuurd...
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Welke merk ACV ventilator raden jullie aan. Ik heb er één nodig van 750 m3. Als ik een beetje google kom ik uit bij Torin als 'het' merk, maar de Torin DDN 524-700 (750 m3) is 148 watt en kost bij Nedfan €66,55. Bij Webstunter staat een 750 m3 voor vergelijkbare prijs maar die heeft 'maar' 89 watt. Meer watts is hoger verbruik maar betekent dit ook betere afzuiging of alleen minder stille afzuiging?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Beide verstouwen 750 kuub per uur. De een lijkt dat wel veel efficiënter te doen dan de ander.
Het lawaai zal voor zover die veroorzaakt wordt door de luchtstroom voor beide in principe gelijk zijn. Het kan wel zijn dat de een slechter uitgebalanceerd is dan de ander waardoor het meer trillingen dus meer lawaai geeft. Op voorhand is niet te zeggen welke van de twee de beste keus is in dit opzicht.
Je kunt je voorkeur geven aan de zuinigste. Zelf zou ik kiezen voor het best bekend staand merk.

mvg
klaas0639
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik heb de Torin Sifan DDN 524-700 aangeschaft bij J&R Luchttechnieken. Op hun website staat 32watt :confused:. Ik heb er ook een traploze regelaar bijgekocht. Daarmee kan ik zelf het toerental (en daarmee waarschijnlijk het verbruik) regelen. Hij loopt als een zonnetje, maar ik heb geen idee hoeveel ie nu echt verbruikt. Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik dat zou kunnen meten.

Groet,
Arjaan
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Voor welke reden heb je die toerentalregeling er bij genomen?
Is er een merkbaar verschil in geluid bij gereduceerd toerental? ( zou voor mij de hoofdreden zijn)
Heb je dan een maat groter genomen (debiet) voor jou ruimte om te compenseren?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb de Torin Sifan DDN 524-700 aangeschaft bij J&R Luchttechnieken. Op hun website staat 32watt :confused:. Ik heb er ook een traploze regelaar bijgekocht. Daarmee kan ik zelf het toerental (en daarmee waarschijnlijk het verbruik) regelen. Hij loopt als een zonnetje, maar ik heb geen idee hoeveel ie nu echt verbruikt. Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik dat zou kunnen meten.

Groet,
Arjaan

Je zou daarvoor een kWh metertje kunnen nemen en het verbruik delen door de tijd (in uren)

mvg
klaas0639
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Ik heb de Torin Sifan DDN 524-700 aangeschaft bij J&R Luchttechnieken. Op hun website staat 32watt :confused:. Ik heb er ook een traploze regelaar bijgekocht. Daarmee kan ik zelf het toerental (en daarmee waarschijnlijk het verbruik) regelen. Hij loopt als een zonnetje, maar ik heb geen idee hoeveel ie nu echt verbruikt. Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik dat zou kunnen meten.

Groet,
Arjaan

Heb je een linkje naar zo'n traploze regelaar? Is dat net zoiets als dit?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
@SereN: ik heb inderdaad een stukje groter genomen. Nu kan ik m iets terug regelen. Dan maakt ie minder toeren en navenant minder geluid.
@Klaas: ik zal daar eens naar kijken. Bestel geregeld wat bij Conrad, dus volgende keer maar eens zo'n metertje mee bestellen.
@DitchDeurne: dat is m precies! Fotootje klopt niet helemaal, maar dat is wel de juiste link.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.024
366
Alphen aan den Rijn
Vandaag ook verder gegaan aan mijn fijnstoffilter .
De ventilator was iets te groot maar koste niets en heeft misschien iets te veel vermogen met 430 watt . Een regelaar lijkt me wel nodig .
De kast is gemaakt van populierenmultiplex 15 mm en resten vuren 20x20 mm , geschroefd en gelijmd .
Door de maat van de ventilator is de kast iets groter uitgevallen .
Is het belangrijk dat de filters luchtdicht aansluiten of trekt de ventilator ze aan ?

Willem
IMG_0879.jpg
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Zo te zien zit het grote filter inderdaad verkeerd om. En denk er met het voorfilter ook om, daar staat op de zijkant ook een pijl die de luchtstroom aangeeft !!
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.024
366
Alphen aan den Rijn
Er staat volgens mij geen pijl op het grote filter , anders moet ik de kast ombouwen .
Het voorfilter kan ik van buitenaf omdraaien dus dat is geen probleem .
Weet niet of mijn ventilator 430 watt te groot is voor mijn ruimte van 60 m3 , anders kan ik er een regelaar tussen maken .

Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.