Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 46 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 452

Zelfbouw fijnstof filterunit

Na het lezen over zoveel problemen met (fijn) stof in de werkplaats, lijkt het mij tijd om actie te ondernemen.
    Het moet volgens mij mogelijk zijn zelf een kast te bouwen, die de lucht voldoende reinigt om veilig te werken. Voorwaarde is wel, dat afzuigunits de spaanders en zaagsel verwijderen.
    Een zelfgetimmerde of met zwalustaarten in elkaar gelijmde houten kast , met een goede ventilator en de juiste filters zou ons veel ellende kunnen besparen.
    Als er voldoende belangstelling is, wil ik hier best energie in steken. Met name advies geven over te gebruiken filters zal wel lukken.
    Ik wil hiermee niet een Microclene of JET of ander bestaand type concurrentie aandoen, maar proberen mede houtbewerkers de gelegenheid te geven zelf iets te maken.
    En tevens bewust te maken van het risico van (fijn) stof in onze werkplaatsen.
    Is het een idee zoiets te ontwikkelen?
    En is er meer ervaring onder onze forumleden?

Groeten
    Kor.

Athanor
    Guest

Re: Zelfbouw fijnstof filterunit

Hallo Kor,

Ik heb er zeker belangstelling voor. Ik heb wel eens overwogen zelf zoiets te fabriceren, maar heb nog onvoldoende zicht op de te gebruiken filters en waar ik die moet zoeken. Wel begreep ik dat je verschillende filters achter elkaar moet zetten zoals je elders al aangeeft. Of het een kast met zwaluwstaarten wordt betwijfel ik na mijn zwakke poging voor een five-minute dovetail tijdends de open dag....

Fons

Is een uitstekende gedachte Kor. Ondanks mijn rechtstreeks naar buiten blazende wasemkap, lijkt mijn werkplaats vaak nog op die Russische plaats: Nies-Nies-Stofkorot.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

@jan
    niesniesstofkorot!!hahaha da's een mooie naam.

@kor
    ik heb zeker interesse!!! microclene lijkt me mooi maar is nogal prijzig. eigen productie kan zeker zo mooi zijn en kan op maat ingepast worden. ik zou me aanbevolen

@fonz
    de 5-minute dovetail komt er vast nog wel ooit eens.laten we volgend jaar als doel stellen

rick

Is het dan niet mogelijk om een afzuiginstallatie te ontwerpen met een cycloon voor het grof, een filter voor het fijne stof, die aangesloten is op de machines, een afzuiging heeft met een kap boven de werkbank als je schuurt etc en een soort stationaire bypass heeft om fijn stof uit de werkplaats te filteren? Ik zat te denken aan een motor op de ventilator die meerdere snelheden heeft en opschakeld als er een machine aangezet wordt.

jaap

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

kijk ideeen genoeg maar waar te beginnen? persoonlijk gaat het mij vooral om het fijnstof. het grove afval veeg ik wel op maar het hele fijne stof adem ik toch in en hopelijk ook weer uit.
    rick

Daar kan ik Rick deels wel gelijk in geven. Dan is er de vraag aan Kor hoe we gaan filteren. Met filters, een cycloon, elektrostatisch een combinatie?

jaap

Athanor
    Guest

Ik heb het idee dat we een begripsverwarring krijgen :roll:

Volgens mij gaat Kor uit van een filterunit voor de filtering van de werkplaatslucht, nadat zaagsel, stof en spaanders van de machines al door een andere afzuigtunit is afgezogen.

Overigens zit ik ook wel eens aan een cycloon als afzuigunit te denken, maar hoe hoog ik die op de prioriteitenlijs ga zetten weet ik nog niet :?

Fons

Lezen blijft voor velen van ons moeilijk , maar Fons geeft daar geen moeite mee.
    Het was mijn bedoeling eerst alleen maar eens een luchtreiniger te bouwen.
    Er kan natuurlijk van alles bij en omheen gebakken worden, maar deze uitdaging is alvast groot genoeg. Het lastigste voor mij is het vinden van een voordelige (want we blijven Hollanders/Friezen) en geschikte ventilator. Eentje met overcapaciteit zou handig zijn, die kun je altijd (eventueel met frequentieregelaar) knijpen. Een voorfilter is geen probleem en ook het uitblaasfilter/eindfilter tot 3400 m3/uur is wel aan te komen.
    Ik zal me nog verdiepen in de verkrijgbaarheid voor iedereen (ik kan testen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd) van een filter unit met voorfilter.
    Het voorfilter, in een fraai houten lijstje moet regelmatig worden vervangen of schoongemaakt. Het eindfilter kan afhankelijk van de stofbelasting wel een jaar mee. Hierbij ga ik uit van hobbymatig werken, gemiddeld zo ongeveer 1 a 2 dagen per week.

Kor

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

kor

ik hou me enorm aanbevolen!!!!

rick

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten