Zelfbouw fijnstof filterunit

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik ben misschien een beetje dom, maar waar blijft het stof dat je cykloon afscheid dan? Daar moet dan toch ook een zak onder?
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
393
113
Zuidoost Brabant
Kan iemand iets meer vertellen over het regelen van de snelheid van de ventilator? Als ik op frequentieregelaar zoek dan kom ik op erg dure oplossingen uit. Als ik "standen regelaar" zoek dan weet ik niet goed wanneer deze geschikt is. Iemand tips?

Hier is ook meer info welkom!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Jurriaan, ik heb er al over lopen denken om een afzuiger met twee grote zakken te kopen, omdat ik er gestoord van wordt dat zo'n enkele grote zak zo snel vol zit. Ik weet niet hoe groot die ton van jouw is, maar de zakken die ik gebruik zijn 120 liter. Ik schaaf er soms vier op een dag vol. Dan zou ik een hele verzameling tonnen ergens moeten op slaan en mijn pakhuis is al erg vol. Een lege zak neemt niet veel ruimte in en als ze vol zijn mik ik ze in mijn bestelbus, die voor de deur staat. Dan gaan ze aan het eind van de dag naar de stort. Daar gooi ik de zakken leeg, zodat ik ze meerdere keren kan gebruiken.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo Chevy66

Ik gebruik zelf een dekselvat van 200L op wieltjes. Zodra hij vol zit gaat het of bij kennis 1 de paardenschuur in als strooisel / op de mestkuil, of bij kennis 2 de pallet pers in. Bij de ene heb ik in zijn loods mijn werkplaats en de andere kom ik langs op weg naar huis. In de zomer maanden kan ik met schone eikensnippers (die ik best vaak heb) ook terecht bij een lokale visclub, zij roken de vis er mee.

ik had in het begin vaak moeite om er van af te komen, dan ging het met vuilniszakken bij jan en alleman in de container of inderdaad naar de stort. Maar na een kleine rondvraag bleek dat er best wat mensen blij zijn met snippers/stof. In dit geval ben je het snel beu als een zak openklapt in je auto. (Zeker als het net die ene keer gebeurd als je de auto van je vrouw mee hebt:rolleyes:)
Een ton of dekselvat is naar mijn beleving echt ideaal en marktplaats staat er vol mee
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Neh.... ik ken chevy's auto :)
En als het in tonnen zit, dan moet je dus OF 4 tonnen mee nemen of telkens de ton leeggooien in een zak, de helft sodemietert er naast, daar word je ook niet vrolijk van
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Voor het regelen van de snelheid van de ventilator is een frequentie regelaar uiteraard de beste oplossing. Door de hoge prijs zijn deze echter niet interessant voor hobby gebruik. Zoek eens even op variac. De meeste variacs die te koop zijn, zijn geschikt voor 500w of meer. Meestal genoeg voor de gebruikte ventilatoren. Dit is een eenvoudige totaal oplossing welke de ventilator traploos kan dimmen. En is ook een stuk goedkoper dan een frequentie regelaar.

Soms lees je dat ook lichtdimmers gebruikt worden. Deze werken met een heel ander principe (fase snijding ipv spanning verlaging) waardoor dit niet goed gaat werken. De oudere halogeen dimmers (voor inductieve last) wil soms nog wel werken. En ook de standaard ventilator dimmers die te koop zijn. Beiden kunnen het vermogen niet aan en vallen daardoor dus sowieso af.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je zou onder de cycloon een ton kunnen maken met onderin een afvoer met zo'n schroef van Archimedes, net zoals bv. in pelletkachels. als het de schaafkrullen er maar uit kan halen zonder drukverlies. Maar dat wordt een aardig projectje, dat wel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Het kwijtraken van houtmot is geen probleem, maar ik zit midden in de stad. Dat heeft als nadeel dat buitenruimte om iets op te slaan niet aanwezig is. Vandaar dat ik daar mijn bussie voor gebruik. Om het interieur van het bussie hoef je je niet druk te maken, dat doe ik ook niet. Voor de stort hoef je hier niet apart te betalen, die zit bij de afvalstoffen heffing. Om op de fijnstoffilters terug te komen, die P1 P2 en P3 filters, hoe verhouden die zich tot de filters van Kor? Ze worden gebruikt in overdrukcabines, dus je zou verwachten dat ze wel goed fijn filteren. Als er betere filters zijn , hou ik mij aanbevolen. De maat is 600 x 600. Dit aan twee kanten van de box. Met daarin een kuubs ventilator.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Dat is een 20 liter emmer. Probeer nu eens een volle 120 liter zak uit een vat te tillen.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
203
81
Dat is een 20 liter emmer. Probeer nu eens een volle 120 liter zak uit een vat te tillen.

Misschien minder lastig dan een 120liter vat op tillen en te kantelen om hem te legen en in de stofwolk te staan die je net in je werkplaats hebt voorkomen? :p
Ikzelf ga overigens niet zon groot vat ge0rbuiken denk ik. Houtbewerken is slechts 1 van de zaken die ik doe, ik produceer dus geen zakken vol per dag.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
ik heb een 60 liter vat met daarin een plastic zak van 120 liter.
Is de ton vol dan maak ik hem open en knoop de zak dicht.
Ton omkantellen en de zak eruit halen.
Ik zou ook een ring maken om de zak goed open te houden maar dat bleek niet nodig.
als je ton maar 100% luchtdicht is.
Doe er altijd een paar plankjes resthout op de bodem dan blijft ie prima zitten.
 

Eddy Wennekes

Nieuw lid
22 okt 2017
23
2
Herpen N-Br
Ik heb het topic al eerder gelezen (weer effe geleden) en met de kerst in aankomst leek het me wel een leuk presentje voor mezelf om wat aan de stofbende te gaan doen in de werkplaats.
Maar blijf nog met wat vragen zitten. M’n werkplaats is 220m3, wat voor motor kan ik het best gebruiken?
Wat zijn zo’n beetje de kosten van de afzuigunit incl filters en motor? Is het raadzaam om het toerental van de motor te kunnen regelen?

alvast bedankt, groeten Ed ��
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Eddy,

Met zo'n werkplaats raad ik je aan een grotere unit te bouwen met een fijnfilter van 592x 592 mm en 292 diep.
Een ventilator van 1500 tot 2000 m3/h is geschikt. Zo'n ventilator moet toch in een grotere kast.
Ok je kiest voor 2 kleine units met 592 x 287 x 292mm fijnfilters
Stuur mij maar een pb als je specifieke info wilt over jou situatie. of naar kor(apenstaartje)kiesvoorhout.nl

Groet,
Kor
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Het heeft even geduurd mijn ik heb het archeologisch onderzoek afgerond - alle 500 posts van dit topic gelezen. Wat een schat aan informatie!

Ik zit er over te denken om een afzuiginstallatie te maken voor mijn zolder-werkplaats met een 250m3 Torin-Sifan slakhuisventilator (55,40 euro). Heeft iemand ervaring met hoe lawaaiig deze machines zijn? Het lijkt me fijn om hem te regelen met een toerenregelaar zoals deze, maar dat vind ik eigenlijk wel veel geld in verhouding (36 euro).

De meeste kasten in dit topic worden gemaakt van 18mm multiplex. Zou 12mm ook voldoende zijn voor deze toepassing, of krijg je dan meer trillingen/minder demping?
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De mijne produceert 60 dba, zie pagina 30.
Zijkanten 18 mm plex, onder en 6 mm. Daar zit wel een systeemplafond plaat tegen aan geplakt.
Geen last van trillingen oid. Lucht verplaatsen gaat gepaard met lawaai, of je moet de luchtsnelheid begrenzen op 4m/s.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dat weet ik niet, kast heeft nooit gedraaid zonder deze platen. Ik was een beetje bang dat de 6 mm onder en bovenkant gingen trillen, daarom uit voorzorg die platen ertegen. De motor heb ik eerst zo laten draaien, dan is hij heel stil.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.